Íme a terv: 1900 milliárd forintból épülhet „mini-Dubaj” Rákosrendezőre
2023. november 24. 18:09
A magyar kormány legalább háromszáz milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztésekkel segítené a tervet.
1900 milliárd forintnak megfelelő összegből építene új városnegyedet a Rákosrendező helyén egy arab befektető, írja a Telex, amely megszerezte a projekt terveit is. A magyar kormány legalább háromszáz milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztésekkel segítené a tervet, többek között nagyjából 155 milliárd forintból megépítenék a XIV. kerületi Nagy Lajos Király útját és a XIII. kerületi Szegedi utat összekötő felüljárót, 145 milliárdból átépítenék a Rákosrendező vágányait és a vasúti megállóhelyet, valamint meghosszabbítanák a Földalattit a körvasútig.
A Külügyminisztérium már dolgozik a megegyezés részletein a befektetővel, de a kormány nem hozott még végleges döntést.
Korábban mi is beszámoltunk róla: a Vsquare oknyomozó portál értesülései szerint a dubaji Mohamed Alabbar, a világrekorder Burdzs Kalifa torony építtetője afféle mini-Dubaj létrehozásáról tárgyalt magas rangú magyar kormánytisztviselőkkel.
A projekt keretében iroda- és lakóépületek, luxuslakások épülnének, központi eleme pedig egy 220-240 méter magas felhőkarcoló.
Alabbar cége, az Emaar Properties hivatalosan is pályázik a rákosrendezői barnamezős területre, ami egy hatalmas, állami tulajdonú telek, közepén lepusztult vasúti infrastruktúrával.
A Telex most kiderítette, hogy az előterjesztés október 20-án készült, és valószínűleg az október 25-i kormányülésen tárgyalták meg.
Az előterjesztés szerint a beruházásnak egy a magyar állam és az Egyesült Arab Emírségek közötti államközi szerződés alapozna meg.
A kijelölt cég versenyeztetés nélkül, de piaci áron venné meg a Rákosrendező területének nagy részét, amin egy körülbelül ötmilliárd eurós (átszámolva 1900 milliárd forintos) beruházást hajtana végre. Még a kormány se tudja pontosan, mekkora területről van szó, de nagyjából 69,3 hektárra becsülik. Az viszont kiderült, hogy az eladandó területből a következőket határolják le, azaz nem adják el:
- A vasút távlati fejlesztéséhez szükséges területeket.
- A Szegedi úti felüljáró megépítéséhez szükséges területeket.
- Az 1-es metró esetleges fejlesztésének területigényét.
- A Rákos-patak területét.
- A BVSC által használt területeket.
- Egy tulajdonostárs által használt területeket.
- A Vasúttörténeti Parkot, valamint az annak megközelítéséhez szükséges vágányszakaszt (ez utóbbi távlati fejlesztés esetén felszabadulhat).
Karácsony Gergely a tervekre úgy reagált: megáll az ész.
Nyitókép: Google Maps Street View