Gazdaság

Várkonyi Andrea vagyont érő táskája a tökéletes státuszszimbólum: nem csak pénzem van, a leggazdagabbak között vagyok

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2023. november 7. 10:22

Lehet, hogy Mészáros Lőrinc felesége nem is villogni, hanem befektetni akart? Botladozik a Gucci és a Saint Laurent, de a gazdasági szélvészben egy luxusmárka még mindig sziklaszilárd. Miért kapkodnak a vagyont érő táskák után? Már nem elég, ha valaki drága terméket vesz, a klasszikus brandek többsége elvesztette státuszszimbólum megítélését. Nem úgy a Hermès.

Vélhetően kisebbségben vannak azok a magyarok, akik napi kapcsolatban állnak a luxusmárkákkal: bár a Gucci, a Hermès, a Chanel vagy a Louis Vuitton neve ismerős, sőt talán egy-egy kisebb értékű termékük – például parfümjeik –, egyesek számára elérhető, drágább áruikat általában valamelyik ismert emberen látjuk. 

Például Várkonyi Andreán, aki egy 16,5 milliós Hermès táskára megszólalásig hasonlító darabbal jelent meg férje, a miniszterelnök barátjaként is ismert Mészáros Lőrinc Várkert Bazárban tartott buliján. Vagy amikor ugyanő talpig Diorban szállt partra Monacóban. A jachtozás körüli furcsaságokról az RTL Híradó készített riportot:


Úgy tűnik, egyetlen kivételtől eltekintve a klasszikus, tőzsdén is jegyzett divatmárkák a hét bő esztendő után botladozni kezdtek. A Gucci és a Saint Laurent márkák mögött álló Kering eladásai jelentősen visszaestek, az LVMH csoport, amelyhez egyebek mellett a Louis Vuitton és a Dior is tartozik, szintén gyengül. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint egyetlen luxusóriás tudott érdemben dacolni a válsággal és fenntartani a termékei iránti brutális keresletet: a Várkonyi Andrea válláról is ismerős Hermès. Bár a Hermès csoport is lassabb növekedésről számolt be, így is felülmúlta a várakozásokat: tavaly forgalmuk csaknem 16 százalékkal 3,4 milliárd euróra – átszámítva 1032 milliárd forint – nőtt, amely leginkább európai és amerikai vásárlóiknak köszönhető. 

A Hermès ott diadalmaskodik, ahol mások legfeljebb csak stagnálnak: a márka továbbra is státuszszimbólum maradt, olyan exkluzivitást képvisel, amelyet egyetlen másik versenytárs sem. 

Szemben például a Louis Vuittonnal vagy újabban a Guccival, amelyek elherdálták státuszszimbólum megítélésüket. Drága termékek, de attól, hogy valakinek LV-pénztárcája, táskája vagy Gucci cipője van, nem tartozik egyértelműen az igazán nagyon gazdagok közé szemrevételezés alapján.

De mit tud a Hermès, amit fentiek nem? Nagyon-nagyon drága és önmagában a rengeteg pénzért sem lehet hip-hop megvenni. Ahogyan később látni fogjuk, egyes modelleknél plusz akadályt is át kell ugrani. Ami ilyen drága és ilyen körülményesen beszerezhető, azt csak a leggazdagabbak engedhetik meg magukat. Ez a valódi luxus, nem az, amit bárki megvehet a szokásosnál több pénzért. Ráadásul ezt az ilyen problémákkal küszködők mind tudják is, a Hermès táskákon, kiegészítőkön nincsenek ordenáré logók. Önmaga cégérei.

varkonyi andrea hermes táska luxuscégek befektetés
Jennifer Lopez 2023 áprilisában fehér Birkinjével. – Fotó: thecelebrityfinder/Bauer-Griffin/GC Images

A legismertebb termék a Jane Birkinről elnevezett Birkin-táska, amelynek ára néhány milliótól akár 90 millió forintig bármennyi lehet anyagtól, stílustól, exkluzív kiviteltől függően. Sőt. A Hermès korlátozza az évente megvásárolható Birkinek számát, ez a hiperkorlátozott kínálat és a hihetetlen kereslet erős viszonteladói piacot hozott létre, a régebbi táskák ára elképesztően magas. 

A Hermès Metallic Birkin például egy 2005-ben megjelent limitált kiadású táska. Ez a luxuskiegészítő ezüst és bronzszínben is kapható, kisebb, 25 centiméteres hosszúsággal, palládium, illetve bronz elemekkel ékesítve. A fémes pigmentáció előállításához a Hermès kézművesei annyi festéket adtak a bőrhöz, hogy annak textúrája is megváltozott. A Sotheby's aukciósház négy ilyen Birkint értékesített. A legdrágább, ezüst hatású 2022 áprilisában 139 230 dollárért, tehát csaknem 52 millió forintért kelt el.


A valószínűleg Várkonyi Andrea által is viselt krokodilbőr Hermes Constance Mini változatainak még a másolataiért is több ezer dollárt kérnek, a használt darabokat is több tízezer dollárért árulják a másodlagos piacon. Ezt az eredeti, lila modellt például 38 ezer dollárért (kb. 18 millió forint) hirdették, elkelt.

Várkonyi Andrea vagyont érő táskája a tökéletes státuszszimbólum: nem csak pénzem van, a leggazdagabbak között vagyok
Egy Várkonyi Andreáéhoz hasonló Constance Mini, kékben, krokodilbőr nélkül. – Fotó: Jeremy Moeller/Getty Images

De az úgynevezett Kelly-modell is hatalmas népszerűségnek örvend:

varkonyi andrea hermes táska luxuscégek befektetés
Leonie Hanne kis Kelly-jével. – Fotó: Jeremy Moeller/Getty Images

Már csak azért is, mert ezek a táskák nem csak kiegészítők: remek befektetések. Stílustól, egyediségtől függően az értéknövekedés vagy -vesztés különböző lehet, de az alapvetés az, hogy abban a pillanatban, amint valaki kisétál a boltból új táskájával, annak értéke akár több ezer euróval is megemelkedhet. A Businnes Insider szerint egy ilyen táska az egyik legjobb beruházás a luxustermékek között: a Credit Suisse és a Deloitte 2020 októberében közzétett közös tanulmánya alapján a Hermès Birkin táskák értéke abban az évben átlagosan 38 százalékkal nőtt, ami messze felülmúlta a Dow és az S&P 500 tőzsdeindexek hozamát. Egy korábbi tanulmány négy évtizedes időtávlatban vizsgálta a hipotézist. A Baghunter 2016-os tanulmánya szerint a Birkin táska értéke 1980 és 2015 között átlagosan 14,2 százalékkal nőtt, miközben ebben a 35 évben az arany értéke átlagosan körülbelül 2 százalékkal lett magasabb, az S&P 500 pedig körülbelül 9 százalékos növekedést hozott össze. 

Sarah Davis, a Fashionphile nevű luxus viszonteladói honlap alapítója mondta el a How to Wearnek, hogy mire is készülhet az, aki egy kisebb vagyonért szeretne Hermès táskát venni. Leginkább utazásra és várakozásra.

Ha valaki közvetlenül a Hermèstől szeretne vásárolni, nem elég megfelelően vastag bukszával besétálni egy boltba: megrendelés után a kuncsaft várólistára kerül és értesítik, ha sorra került. Ahogyan a Birkin vagy a Kelly, úgy a Hermès legtöbb ikonikus modellje sem vásárolható meg online. Ha ön Magyarországon él, kénytelen lesz elautózni vagy elrepülni Bécsbe vagy Prágába, esetleg Münchenbe. Vagy – felárért – a másodlagos piacról beszerezni egy vágyott modellt. Ha valaki mégis egy olyan táskát nézett ki magának, ami online is megrendelhető, akkor sincsen könnyű dolga. Ezek a táskák ugyanis gyakorlatilag percek alatt elfogynak és még azt is online pletykákból kell kinyomozni, hogy mikor lesznek újra készleten.

Nem meglepő talán, hogy maga a részvény sincsen egy ligában versenytársaival. A Hermès itt is az exkluzivitást képviseli: egy részvény 1770 euró (nagyjából 677 ezer forint) körüli összegbe kerül, ami jelentősen több, mint sok más luxuscégé. Ez is az a kategória, amit csak egy bizonyos jövedelemszint felett engedhet meg magának valaki. 

Hozzászólna? 

Nyitókép: Balogh Zoltán / MTI

#Gazdaság#hermes#Gucci#luxus#várkonyi andrea#ma