Gazdaság

Tanácstalan benzinkutasok esete a kormányrendelettel: Két napot kaptunk, hogy megoldjuk a megoldhatatlannak tűnő problémákat

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2022. március 11. 14:59

A kutak többségén futó rendszer alkalmatlan az új korlátozások kezelésére, a benzinkutasoknak ötletük sincs, mit tehetnének. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint az érintettek megkérdezése nélkül döntött a kormány és már biztos, hogy plusz költségekkel számolhatnak.

Gyulyás Gergely kancelláriaminiszter és Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója, csütörtök este, rendkívüli kormányinfón jelentették be, hogy  a növekvő tranzitforgalom és a „pánikkeltés” miatt a kormány három intézkedést hozott: csökkentik a gázolaj jövedéki adóját, fellépnek a rémhírterjesztők és a nem megfelelő eszközbe tankolók ellen, valamint a  7,5 tonna feletti kamionok és a 3,5 tonna feletti, külföldi rendszámú autók csak a nagynyomású kútoszlopoknál tankolhatnak, piaci áron.  

Hogy utóbbi a gyakorlatban mindez hogyan fog kinézni, annak kiderítésében a Magyar Közlönyben megjelent határozatok sem segítettek és úgy tűnik, hogy az érintettek sem látnak tisztán a kérdésben. Egyelőre annyi biztos, hogy az ellenőrzéseket a NAV végzi majd, aki pedig szembemegy a kormány döntésével, akár milliós bírságot is kaphat.

Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnökségi tagja kérdésünkre elmondta: a részletes szabályok még nem jelentek meg, így egyelőre sötétben tapogatóznak, próbálják kitalálni, hogyan lehetne megfelelni az új szabályozásnak.

„Tudjuk, hogy nagyjából mi a cél, látjuk, hogy mit kellene elérni, de hogy mindez hogyan valósítható meg a pénztárgépes rendszereken vagy egy adott kútoszlop rendszerén, az egyrészt technikai, másrészt komoly számítástechnikai és nem utolsósorban elszámolási probléma” – magyarázta Gépész László, aki szerint most mindenki azon töpreng, hogyan lehetne a kétnapos határidő alatt mindent megfelelően átalakítani.

Én még olyan kútoszlopot nem láttam, amelyik el tudná dönteni, hogy az előtte álló jármű melyik kategóriába tartozik és aszerint tudná beállítani, hogy milyen áron adja ugyanazt az üzemanyagot ugyanazon a pisztolyon keresztül, ugyanabból a tartályból. Erre valamilyen technikai megoldást ki kell találni

 – fogalmazott az FBSZ elnökségi tagja, aki elmondta: ő már kiadta a pénztárgépek szoftverjét kezelő vállalkozásnak, hogy találjanak megoldást arra, hogyan lehet ugyanazt az üzemanyagot kétféle áron kiadni. Egyelőre csak remélik, hogy a határidő végéig sikerül megoldást találni.

„Az a rendszer, ami jelen pillanatban a benzinkutak többségén fut, az erre teljesen alkalmatlan és felkészületlen” – szögezte le Gépész László.

A szabályozás betartatásának kérdése sem tisztázott. Kézenfekvő megoldásnak tűnhet, hogy egy benzinkút egyik munkatársa ellenőrizze, hogy ki, hol és mibe tankol, erre viszont a vállalkozásoknak nincsen mozgásterük. „Egy ilyen megoldásnál nem tudom, hogy ki fogja kifizetni annak az az embernek a bérét” – reagált a felvetésre Gépész László, aki szerint ez az ötlet azért sem állná ki a gyakorlat próbáját, mert egy ilyen „ellenőrző embernek” bizalmat, jogkört kellene szavazni arra, hogy valóban meg tudja állapítani, hogy ki, hol, mennyiért vehet üzemanyagot, különben „horribilis bírságot kockáztatunk”.

A szervezet képviselője szerint már most biztosan kijelenthető, hogy a csütörtök este bejelentett korlátozások a benzinkutakat fenntartó cégeknek plusz költségeket jelentenek, hiszen önmagában a szoftverek átállítása sincsen ingyen. Az ilyen beállításokhoz, módosításokhoz pedig a benzinkutaknak nincsen joguk, kizárólag a szakcégeket kereshetik meg.

A Mol százhalopmbattai finomítója. Fotó: Stiller Ákos /Bloomberg via Getty Images

„Megint olyan intézkedést látunk, aminek a célja a probléma enyhítése lenne, azonban azt is látjuk, hogy az érintettek legnagyobb részét – tehát nem a Molt, hanem az egyéb benzinkutakat – nem kérdezték meg, így véleményük ezekben a megoldásokban nem tükröződik. Ennél nagyobb probléma, hogy az ezzel okozott technikai problémákat sem vették figyelembe és nem látjuk azt a törekvést, hogy a megoldás irányába megkönnyítsék az elmozdulást. Két napot kaptunk arra, hogy kitaláljuk, hogyan oldjuk meg a jelenleg megoldhatatlannak tűnő problémákat – fogalmazott Gépész László, aki azt is elmondta, hogy utánaszámoltak a Hernádi Zsolt által közölt számoknak, amelyekkel azt támasztotta alá, hogy bár van elég üzemanyag, a Mol Nyrt. logisztikáját nem ilyen terhelésre alakították ki. „Egyetértek azzal, amit Hernádi Zsolt mondott: logisztikai problémáról van szó. Amit nem látok, illetve ezekből az intézkedésekből nehezen kiolvasható, hogy ezek a logisztikai problémák hogyan fognak megoldódni.” Hozzátette: 

teljesen igaz, hogy a napi 15 millió litert közelítő napi fogyasztást a jelenleg rendelkezésre álló tartálykocsikkal nem lehet kiszolgálni.

„Értjük azt a szándékot, hogy csökkenteni kell a benzinkutak terheltségét, hogy egyáltalán kiszolgálhatók legyenek. Amit nem látok, az a többlet-kapacitása, ami a meglévő Mol-kutakon túl a most oda szerződött partnerek kiszolgálását lehetővé tenné. Ha a Mol kútjainál csökken a terhelés, talán lesz erre lehetőség, de erre rövidtávon nem látok esélyt” – fogalmazott Gépész László.

Szűkszavúan reagált megkeresésünkre a Shell Hungary Zrt., amikor arról kérdeztük őket, hogyan fogják betartatni a kormány által előírt korlátozásokat kútjaikon:

A Shell Hungary Zrt. mindent megtesz, hogy a vonatkozó kormányrendelet előírásainak megfelelően szolgálja ki ügyfeleit, betartjuk a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú, illetve a 7,5 tonna feletti magyar rendszámú teherautókra vonatkozó korlátozásokat.

Kérdéseinket elküldük a Mol Nyrt.-nek és az Avia Hungária Kft.-nek is, tőlük nem kaptunk visszajelzést. Amennyiben válaszolnak, megszólalásaikkal bővítjük cikkünket.

Nyitókép: Faludi Imre / MTVA / MTI

#Gazdaság#benzin#benzinárstop#korlátozás#független benzinkutak szövetsége