2024. április 22. 22:40
Nagyon sok a probléma az Európai Unióban a közlekedési ágazatban. Kevés akkumulátort gyártanak itt, kevés a biomassza és az elektromos autók gyártása is elmarad a várttól.
Számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy az Európai Unió 2050-re klímasemlegességet érjen el. A gépjárművek teljes kibocsátásmentességének célja dicséretes, de az uniónak biztosítania kell, hogy ez ne kerüljön túl sokba polgárainak, és ne menjen ipari szuverenitásának rovására – hívta fel a figyelmet hétfőn közzétett jelentésében az Európai Számvevőszék az MTI cikke szerint.
A luxembourgi székhelyű uniós testület szerint az EU tett lépéseket a károsanyag-kibocsátás csökkentése felé, kivéve
a közlekedési ágazat területén, amely Európa teljes kibocsátásának mintegy egynegyedéért felelős. Ez utóbbinak a fele a személygépkocsikból származik.
Azt is megállapították, hogy a hagyományos autók – amelyek még mindig az újonnan nyilvántartásba vett járművek közel háromnegyedét teszik ki – kibocsátása 12 év alatt nem csökkent lényegesen.
A testület szerint az alternatív üzemanyagok iparának tekintetében nincs egyértelmű és stabil ütemterv az ágazat olyan hosszú távú problémáinak kezelésére, mint például a rendelkezésre álló üzemanyag mennyisége, a költségek és a környezetbarát jelleg.
„A belföldön megtermelt biomassza nem elegendő ahhoz, hogy komoly alternatívát kínáljon a hagyományos fosszilis üzemanyagokkal szemben. Ha az ilyen biomasszát zömmel harmadik országokból importálják, az gátolja az EU energetikai szuverenitásának elérését. A bioüzemanyag alapanyagait más iparágak nyersanyagaiként is felhasználják, ami versenyhelyzetet teremt” – olvasható a számvevőszék jelentésében.
A testület azt is megállapította, hogy részben az ilyen keresleti problémák miatt a bioüzemanyagok gazdaságilag még nem versenyképesek, és azt is hangsúlyozta, hogy környezetkímélő jellegüket túlbecsülték.
A bioüzemanyag-nyersanyagok károsak lehetnek az ökoszisztémákra nézve, és árthatnak a biológiai sokféleségnek, a talaj és a víz minőségének
– írják a jelentésben.
Kitérnek arra is, hogy az európai akkumulátoripar elmarad globális versenytársaitól, és az is lehetséges, hogy az európai kapacitás sohasem éri el a teljes feltöltöttség állapotát. A globális akkumulátorgyártás alig 10 százaléka zajlik Európában, és ennek zömét is Európán kívüli vállalatok végzik. A számvevők azt is kiemelték, hogy a jelentős köztámogatás ellenére az unióban gyártott akkumulátorok költségei továbbra is jóval magasabbak a tervezettnél. Ez elkerülhetetlenül befolyásolja a versenyképességüket más globális szereplőkkel szemben, és emiatt az európai elektromos járművek a lakosság nagy része számára megfizethetetlenek.
Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek