2024. február 19. 9:33
Arra kíváncsiak, hogy a kínai állam bőkezű támogatása tisztességtelen előnyhöz juttatta-e a vállalatot.
Vasárnap írtunk arról, hogy a Szegeden autógyárat építő BYD a kínai állam óriási támogatásából vált olyan jelentős szereplővé az elektromos járművek piacán, hogy még az úttörőnek tekintett Teslát is sikerült lenyomnia.
Hasonló ügy miatt vizsgálódik most az Európai Bizottság: először indítanak eljárást a külföldi támogatásokról szóló rendelet alapján, miután megállapították, hogy a vasúti járműveket gyártó kínai CRRC-t a kínai állam által adott támogatás juttatta versenyelőnyhöz.
A Portfolio cikkéből kiderül, hogy a bolgár közlekedési minisztérium 20 elektromos vonatra és 15 éves karbantartásra írt ki közbeszerzési pályázatot, amelyre a CRRC leányvállalata 610 millió eurós (237 milliárd forint) ajánlattal jelentkezett. Az Európai Bizottság azt vizsgálta, hogy a kínai vállalatot az állami támogatás tisztességtelen előnyhöz juttatta-e, torzítva ezáltal a piacot. Az eredménytől függően az Európai Bizottságnak jogában áll megakadályozni az üzletet.
A gazdasági portál megjegyzi, hogy a kínai CRRC Magyarországon is jelen van, mégpedig a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházásában vesz részt. A vasútvonalra ugyancsak egy CRRC-leánycég gyárt majd szerelvényeket. Ezzel kapcsolatban ugyan még nem indult uniós eljárás, de ha a bolgár ügyben kedvezőtlen megállapításokra jut az Európai Bizottság, az a CRRC-csoport többi vállalkozására is ráirányíthatja a figyelmet.
Mint korábban írtuk, a Budapest-Belgrád vasútvonal építésénél bonyodalmat okozott, hogy a kínai kivitelezőnek nincs tapasztalata az európai biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerekkel, a kínai elnök azonban hallani sem akart arról, hogy Orbán Viktor javaslatának megfelelően egy nyugati cég telepítse ezeket a rendszereket.
Nyitókép: VCG/VCG via Getty Images