5 retró üdítő, amitől újra gyereknek érezzük magunkat - Most is megkóstolnád?

rtl.hurtl.hu

2025. július 2. 5:33

Emlékszel még, milyen volt egy nyári napon jégbe hűtött Traubit inni? A mostani energiaitalos-polcok világában szinte már hihetetlennek tűnik, hogy volt idő, amikor egyetlen üveg narancsízű Márka felért egy ünneppel. Ezek az üdítők nemcsak ízt, hanem korszakokat is őriznek – és egyre ritkábbak. Íme azok a retró üdítők, amik nélkül a szüleink és nagyszüleink, sőt lehet még a mi nyaraink is elképzelhetetlenek voltak.

1. Bambi – a legkisebbeknek, nagy becsben

  • Gyártás kezdete: 1947
  • Palackozás: jellegzetes szifonfejes szódásüveg
  • Íz: enyhén szénsavas, narancsos aromával

A Bambi volt az első magyar üdítőital a háború után. Gyerekpezsgőként is emlegették, mert alkoholt nem tartalmazott, de „felnőttes” csomagolása miatt menőnek számított. 1970 után fokozatosan kikopott a boltokból, de az idősebb generációk még most is emlegetik.

A Bambi az utóbbi években megújult külsővel tért vissza, így szerencsére nem kell nélkülöznünk a retro klasszikust. 

A termék kapható online is kapható ahol már az új ízekkel és a stílusos koncepcióval találkozhatunk. 

2. Traubisoda – a szőlőízű legenda

  • Gyártó: Palackozóipari Vállalat, később Traubi Hungária
  • Íz: piros szőlő, enyhén savanykás
  • Szlogen: "Az osztrák recept alapján készült finomság"

A Traubisoda receptje Ausztriából érkezett a 70-es évek elején. Igazi kultikus státuszt szerzett, főleg a balatoni nyaralások alatt. A fiatalok imádták, a felnőttek pedig inkább a "nagyfröccs" helyettesítőjeként emlegették. Ma is lehet kapni, de sokak szerint az íze már nem a régi.

5 retró üdítő, amiért sorban álltunk a strandbüfében
A retro üdítők közül az egyik legismertebb a Traubisoda

3. Márka – a „magyar Coca-Cola” alternatívája

  • Indulás: 1973 körül
  • Ízek: meggy, narancs, alma, málna, szőlő
  • Stílus: retró palack, fémkupak, roppanós hang

A Márka egy valódi túlélő: bár többször eltűnt a piacról, mindig visszatért. A meggyes változat külön kultusznak örvend. Sokan emlékeznek rá, hogy vasárnapi ebédek után került az asztalra, vagy a strandbüfében vették 7 forintért.

5 retró üdítő, amiért sorban álltunk a strandbüfében
Márka üdítő rekeszekben

Tudtad? Az olasz Fantában dupla annyi a narancslé, mint a magyarban, vajon miért lehet ez? Olvasd el cikkünket, amiből kiderül!

4. Oázis – trópusi illúzió szódával

  • Ízvilág: narancs és trópusi gyümölcs keveréke
  • Megjelenés: áttetsző palackban, színes címkével
  • Kedvelt helyszín: balatoni büfék, restik

Az Oázis volt a „menőbb” választás a Traubi mellett. Reklámjaiban egzotikus tájak és pálmafák szerepeltek, ami persze egy 1983-as magyar kisboltban nem volt épp hiteles, de annál izgalmasabb. Ma már szinte elfeledett.

Ez nem klasszikus értelemben vett üdítő, de sokaknál fix nyári emlék. A nagymama mindig ilyet hozott a piacról, és azt mondta, jót tesz a pocaknak.

5 retró üdítő, amiért sorban álltunk a strandbüfében
Oázis, a retro szénsavas gyümölcslé

Ráadás, amitől még a nyál is összefut a szánkban: a Limo por

A Limo por igazi retró varázslat volt: pár forintért vehető, zörgős zacskóban árulták, és úgy csiklandozta a gyerekek fantáziáját, mintha legalábbis koktélkeverésre készültek volna. Egy kanál citromos vagy narancssárga por, csapvíz, összekeverés – és máris kész volt a házi „üdítő”, ami leginkább színezett lére emlékeztetett, de mi akkor ezt mennyeinek éreztük.

Akadtak, akik még vizet sem pazaroltak rá, egyszerűen a nyelvükre öntötték, és elcuppogatták. 

Az iskolai büfékben is gyakori vendég volt, az a gyerek pedig, akinek több íz is lapult a zsebében, már-már kereskedői státuszba emelkedett a szünetben. 

5 retró üdítő, amiért sorban álltunk a strandbüfében
Retro Limo üdítő por többféle ízben Forrás: Fittvita

A retro lázat az üdítők mellett leginkább a Trabant alapozza meg. Miért rajonganak még mindig ezért az autóért ennyien? Osztás Attila a Reggeliben mesélt nekünk a gyűjtői szenvedélyről és a retrolázról:

Miért nem készülnek már ezek?

  • Változott az ízlés: ma az alacsony cukortartalmú, zero és egészségesebb verziók népszerűek.
  • Megváltozott a piac: multinacionális márkák letarolták a hűtőpultokat.
  • Egyszerűen eltűntek a gyártók, technológiák, igények.

Pedig sokaknak ezek jelentették a gyerekkort, az iskolai büfét, a strand melletti padot, vagy a hűtő tetején szétpukkanó palack élményét. Szerencsénkre azonban a visszatérő Traubisoda, a megújult Bambi, a Márka és néhol még a Limo por is megtalálható a polcokon egy-egy szerencsés, nosztalgikus napon.

Olvasd el ezt a cikkünket is: Vigyázzon: roppant káros a sör és az üdítő a nagy melegben!

Képek forrása: Fortepan