Magyar etológusok bizonyították: nem tesz jót a gyereknek, ha kütyüt kap a hiszti ellen
2024. július 3. 14:25
Azok a gyerekek, akik kütyüt kapnak a kezükbe a dührohamaik csillapítására, nem tanulják meg, hogyan szabályozzák érzelmeiket – derül ki egy magyar-kanadai kutatásból. A kutatók szerint tudatosítani kell a szülőkben, hogy a kütyük csak rövid távon segítenek a hisztin, hosszú távon súlyosbítják a problémákat.
Magyar és kanadai pszichológusok egy friss kutatásuk során azt találták: azok a gyerekek, akik digitális eszközt kapnak a kezükbe a dührohamaik csillapítása érdekében, nem tanulják meg, hogyan szabályozzák érzelmeiket – áll az ELTE TTK Biológiai Intézet szerdai közleményében.
A dühkitörések és hisztik a gyermeki lét velejárói, azonban az, hogy a szülők hogyan kezelik ezeket, hatással lehet a gyermek érzelmi fejlődésére
– fogalmazott Konok Veronika, a kutatás eredményeiből megjelent tanulmány első szerzője, az ELTE Alfa Generáció Labor vezetője.
Mint kifejtette, manapság a szülők gyakran digitális eszközöket (tabletet, okostelefont) adnak a gyereknek azért, hogy negatív érzelmeiket szabályozzák, például egy hiszti esetén lenyugtassák őket. Hozzátette, a gyerekeket lenyűgözik a digitális tartalmak, így ez egy egyszerű – és rövid távon hatékony – módja annak, hogy leállítsuk a dührohamokat, eltereljük a gyermek figyelmét. Az ELTE és a kanadai Sherbrooke-i Egyetem kutatói szerint azonban a gyakorlatnak hosszú távon súlyos negatív következményei lehetnek.
A kutatók végeztek egy felmérést 2020-ban, majd egy évvel később egy utánkövetést. A kérdőívet több mint 300, kettő és öt év közötti gyermeket nevelő kanadai szülő töltötte ki, ebben egyebek mellett az úgynevezett „szülői digitális érzelemszabályozást” vizsgálták. Magyarán azt, hogy milyen gyakran ad a szülő digitális eszközt a gyereknek azért, hogy megnyugtassa őt.
Azt találták, hogy a szülők akkor folyamodnak ehhez gyakrabban, ha gyermeküknek több érzelemszabályozási problémája volt egy évvel korábban. Azonban ez a stratégia a már meglévő probléma súlyosbodásához vezetett: amikor a szülők gyakrabban alkalmazták a digitális érzelemszabályozást, a gyerekek egy évvel később gyengébb indulatkezelési készségeket mutattak. A szülők értékelése alapján
a gyerekek dühösek, frusztráltak lettek, ha valamit nem engedtek meg nekik (például nem ehettek több nassolnivalót, nem kaphattak meg egy új játékot, vagy nem maradhattak fent este). A módszer emellett a későbbiekben nemcsak az érzelmek, hanem például a figyelem szabályozását is negatívan befolyásolta.
A tudósok szerint ez azért lehet, mert ha a gyermek figyelmét mindig külső ingerekkel próbáljuk lekötni, akkor nem tanulja meg, hogy ő maga hogyan irányítsa azt. A kutatók azt javasolják, hogy a szülők támogassák gyermekeiket a nehéz helyzetekben, segítsenek felismerni érzelmeiket, és tanítsák meg azokat kezelni. Úgy vélik,
tudatosítani kell a szülőkben, hogy a kütyük csak rövid távon segítenek a hisztin, hosszú távon súlyosbítják a problémákat.
Nyitókép: Getty Images