Erre figyeljen, hogy ne legyen pokol a pünkösdi hosszú hétvégéből
2024. május 10. 15:20
Hamarosan itt a pünkösdi hosszú hétvége, ilyenkor sokan döntenek úgy, hogy kipihenve az év első felének fáradalmait, wellness-szállodákban foglalnak szobát. A pihentető kikapcsolódásnak azonban könnyen csalódás lehet a vége, ha a valóság nem felel meg szálláshelyről az interneten szereplő leírásoknak, képeknek vagy a vendégek elképzeléseinek. A Jog365 szakértője most elárulja, mit tehetünk, ha a megérkezést követően válik világossá: a hotel nyújtotta szolgáltatások nem felelnek meg az elvárásainknak.
A válasz ilyen esetekben elég összetett és bizony itt elválik a jog és az igazságérzet. Minden attól függ ugyanis, hogy milyen elvárásnak nem tesz eleget szálloda.
Amennyiben a szállodával valamilyen probléma merül fel, akkor először azt kell megvizsgálnunk, hogy történt-e szerződésszegés. Ha egy wellnesshétvégére foglalunk szállást, ahol a hotel honlapján több medencét és egyéb spa-szolgáltatásokat is feltüntettek, azonban megérkezéskor közlik velünk, hogy technikai okok miatt a wellness-szolgáltatás szünetel, az szerződésszegésnek minősül. Ha a szoba felszereltsége nem egyezik meg a szálloda által előzetesen adott tájékoztatással, az szintén minősülhet szerződésszegésnek.
Ha azonban a saját véleményünk alapján a szálloda által nyújtott svédasztalos reggelinél kevés a választék vagy a szobákban kopottabbak a bútorok, mint amire számítottunk, az nem feltétlenül lesz hibás teljesítés.
Mindig tegyük fel kérdésként, hogy mire alapozzuk az elvárásainkat. A vendégek nagy többsége általában a neten tájékozódik, ahol az egyes szálláshelyek részletes leírásokat tesznek közzé az általuk nyújtott szolgáltatásokról. Ha ennek nem tesz eleget a szálloda, vagy panzió, akkor beszélhetünk hibás teljesítésről.
Jelezzük a problémánkat a szálloda személyzetének!
A legfontosabb, hogy az elégedetlenségünket minden esetben jelezzük már a helyszínen. Lehetséges, hogy olyan probléma van, amiről a szálloda sem tud, például a szobában nem működik a hajszárító vagy véletlenül más kondíciókkal rendelkező szobát kapunk, mint amit foglaltunk, és amiért fizettünk. Ilyenkor lehetőségünk van kérni a szolgáltatás kijavítását, illetve azt, hogy a hotel intézkedjen másik szoba biztosításáról. Az nem megfelelő viselkedés, ha a kicsekkoláskor kérünk kompenzációt az ilyen jellegű sérelmekért.
Ha viszont olyan jellegű problémával szembesülünk, mint egy nem működő wellnessrészleg, akkor más az eljárás. Ilyen esetekben a szállodának előre kell jeleznie a vendégei számára, hogy milyen mértékben korlátozott a wellness igénybevétele és lehetőséget kell adni az elállásra, vagyis a szolgáltatás visszamondására. Ha csak a helyszínen szembesülünk a problémával, akkor célszerű árleszállítást kérni a szállótól vagy igény szerint egy másik (az általunk igényelt szolgáltatást biztosítani tudó) hotelben történő elhelyezést. A máshol történő elhelyezéssel összefüggő többletköltséget a hibásan teljesítő szállodának kell állnia.
Fontos az írásbeliség és az időzítés
„Nagyon fontos, hogy a panaszainkat mindig írásban tegyük meg, mert utóbb csak arra tudunk hivatkozni. Minden esetben célszerű panaszunkat a helyszínen jegyzőkönyvbe foglaltatni” – mondta dr. Sáfrány Írisz Zsófia, a Jog365 szakértője. Fontos, hogy minden panaszt jelezzünk a szállásadó részére a legrövidebb időn belül és ne csak utóbb, amikor a kijavításra már nincsen lehetőség. Ha elfogadunk egy árleszállítást a hoteltől, akkor ugyanazon hiba miatt később nem állhatunk el a szerződéstől, és nem kérhetünk például visszatérítést.
Ha a szállodával semmilyen módon nem tudunk megegyezni, akkor lehetőségünk van békéltető testületi eljárás keretében kérni a hibás teljesítés megállapítását vagy szélsőséges esetben akár bíróságon is érvényesíthetjük a hibás teljesítésből eredő követeléseinket a szállodával szemben.
Mindenképpen érdemes egy kicsit tájékozódni utazás előtt, hogy ne felesleges jogi hercehurcákkal, illetve indulatos vitákkal teljen a pihenés. A wellness-szállók esetében célszerű a neten tájékozódni és elolvasni a korábbi vendégek által közzétett véleményeket. Ezen túlmenően célszerű ellenőrizni a szállodák honlapját, hogy nincs-e olyan eset, amelyek miatt meghatározott szolgáltatások időszakosan nem vehetők igénybe.
Nyitókép (illusztráció): Unsplash