5+1 tipp a jó pitch-hez, amivel leveheted a Cápákat a lábukról
2022. augusztus 30. 9:00
A Cápák közöttben előadott üzleti beszédeknek számos fontos kritériumnak kell megfelelniük ahhoz, hogy célba érjenek. Összegyűjtöttük Pistyur Veronika, a Cápák között üzleti tanácsadójának és Varró Szabolcs, a műsor kreatív producerének hasznos tanácsait pitch előtt álló vállalkozóknak.
A Cápák elé álló vállalkozóknak csupán néhány percük van arra, hogy meggyőzzék a befektetőket, éppen ezért érdemes alaposan felkészülni a pitch-re, aminek Varró Szabolcs szerint figyelemfelkeltőnek, üzletileg kecsegtetőnek és őszintének kell lenni.
Íme Pistyur Veronika 5 + 1 tanácsa a jó pitch-hez, a műsor kreatív producerének megjegyzéseivel kiegészítve:
EGY PITCH NEM LOCSOGÁS
Rövid, érthető, követhető, izgalmas, magával ragadó, megjegyezhető és hiteles. Érdemes előre kitalálni a mondatokat, a pitch ívét és sokat gyakorolni. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni, egészen addig, amíg úgy nem hat az előadásod, mintha az előre megkoreografált szöveget a cégedről ott és akkor mesélnéd el a legjobb barátaidnak könnyedén, fesztelenül és magabiztosan. Miközben megmutatod azt is, milyen a személyiséged, a temperamentumod és megérthetik azt is a Cápák, mi a személyes motivációd a céged építése mögött.
A pitch-ből ki kell, hogy derüljön a vállalkozó elhivatottsága. Elcsépeltnek hangzik ugyan, de a befektetők nagyon sokszor emberekbe fektetnek
– mondta a kreatív producer.
Wettstein Albert és Perepelica Kirill a Munch ételmentői, akik üzletileg és témájában is figyelemfelkeltő módon indították pitch-üket, és adták át elhivatottságukat, amivel az ételpazarlás ellen tesznek:
EGY JÓ PITCH ÖNBIZALOMMAL INDUL
A Cápák azt szeretnék látni, hogy érted a kihívásokat, van realitásérzéked, nem veszel el a részletekben, és érted a nagyobb képet. Na és bírod akár a kritikát is. Ehhez pedig érdemes gyúrni a helyes önértékelésre, érteni és vállalni az erősségeidet, de a gyengeségeidet is. Ha például többen vagytok alapítók/cégtársak egy cégben, mérjétek fel, kinek a legjobbak a kommunikációs képességei, és bízzátok rá a megmérettetést, vagy ha mindannyian szerepeltek, vigye legalábbis ő a vezető szerepet. Jobb szembenézni ezzel egy pitch előtt, mintsem úgy tenni, mintha jól menne a nyilvános beszéd, pedig ahhoz még rengeteget kellene gyakorolni.
Sokan ott vétenek, hogy bátortalanok. Ebben a helyzetben bátornak kell lenni! Mitől kellene félni? Ha valakinek van egy jó üzleti ötlete, jók a számai, akkor büszkeséggel kell, hogy előadja a saját vállalkozását a befektetők előtt, és ezt a befektetők is érezni fogják. Sokkal szimpatikusabb lesz az a vállalkozó, aki őszintén és bátorsággal beszél nekik a vállalkozásáról
– fűzte hozzá Varró Szabolcs.
A negyedik évadban feltűnt WeR MAMBA vállalkozói, Varga Martin és Nagy Zsombor tökéletes példái annak, hogyan kell párban pitch-elni, erőt és magabiztosságot sugározni a bemutató során:
KÉPZELJ EL EGY GONOSZKODÓ ALAKOT, AKI FOLYTON AZT KÉRDEZI: „ÉS AKKOR MI VAN???”
Ha már úgy érzed, felkészültél, találj egy ismerőst, akivel a kérdés-felelet részt is gyakorolni tudod! Lehetőleg a legkekecebb ismerősödet találd meg, és ha előtte magabiztosan tudsz válaszolni a legkellemetlenebb kérdésekre is, akkor már felkészültél a megmérettetésre, de tudd, hogy a Cápák üzleti tudása és tapasztalata még így is váratlan kérdések elé állíthatnak.
A Forever Hands vállalkozója, Kállai Janko nem csupán a néhány perces pitch alatt, de az azt követő kérdezz-felelek részben is megállta a helyét, majd két Cápával is sikerült megegyeznie hosszas tárgyalást követően:
NE AZ ÖTLETRŐL MESÉLJ, HANEM A MEGVALÓSÍTÁSRÓL
Ötletekkel Dunát lehet rekeszteni, de egy befektetőt az érdekli, vajon te vagy-e a legalkalmasabb arra, hogy megvalósítsd. Ha pedig már nem ötlet-fázisban van a céged, akkor is az érdekli, hogyan növeled a sokszorosára az árbevételét a befektetésének és a szakmai támogatásának köszönhetően. Készülj arra, hogy tudod, mennyit és mire költenél, és az milyen változást hozna a cégben.
Kaczur Áron, a Cleango vállalkozójának üzleti terve és magabiztos szakmai hozzáértése annyira meggyőző volt a Cápák számára, hogy négyen is befektetési ajánlatot tettek neki:
MONDJ IGAZAT!
Ha nem is olyan fényes minden üzleti eredmény, rosszabbul jársz, ha a Cápák kérdései buktatnak le, mintha őszintén vállalsz gyengeségeket, kudarcokat, kihívásokat. Nem érdemes nagyobbat mutatni annál, mint amiket tényekkel, számokkal igazolni tudsz. Egy cég életében minden szakasznak megvan a mérvadó metrikája, ami megmutatja, mennyire eredményes. Ha nem mondod magadtól, biztos lehetsz benne, hogy rákérdeznek majd.
A legfontosabb számok és az eddigi eredmények mindenféleképpen legyenek benne a pitch-ben: az árbevétel, a profit és a megtérülés.
A Pesti Pipi tulajdonosa, Dancs Attila szórakoztató és emlékezetes formában hívta fel a figyelmet az üzlet teljesítményére:
+1 KÉSZÜLJ FEL A BEFEKTETŐKBŐL
Ismerd a munkásságukat, a sikereiket, a vesszőparipáikat! Egy befektetőnek biztosan imponál, ha azt érzi, hogy nagyon számítasz a tőkéjén túl a tudására, a tapasztalatára is. Ehhez pedig az kell, hogy tudd, ki előtt mutatod be a céged. Arról nem is beszélve, hogy a befektetést szokták házassághoz is hasonlítani: egy időre összekötitek az életeteket. Akkor pedig nagyon nem árt, ha tudod, ki lehet a párod.
A Doripopp Pets vállalkozója, Szatmáry Dóra annyira felkészült a befektetőkből, hogy még azt is kiderítette, milyen házi kedvenceik vannak otthon, így személyes ajándékkal tudott kedveskedni nekik:
Jelentkeznél a Cápák között következő évadába? Ide kattintva megteheted!