Hamarosan a nemzetközi piacon terjeszkedik tovább a Munch – interjú a pitch párbaj győztes vállalkozóival
2022. március 23. 12:00
A Cápák között harmadik évadában feltűnt Munch fiataljai tavaly öt Cápát is kihalásztak maguknak, idén pedig elnyerték a közönség szimpátiáját a műsor Facebook- és Instagram-oldalán futó pitch párbajon. Wettstein Albert és Perepelica Kirill, a Munch két oszlopos tagja az rtl.hu-nak adott interjúban meséltek arról, hogyan fogadták az elismerést, és mi történt ételmentő vállalkozásukkal az üzleti showműsor óta.
A Munch-ot választották a nézők a Cápák között közösségi oldalain futó pitch bajnokság győztesének. Mit jelent számotokra ez a közönségdíj?
Kirill: Szerintem ez nemcsak a személyünknek szól, hanem az ügynek is, amit képviselünk. Azért is tudtunk egy ilyen pitch párbajt megnyerni, mert ebbe a küldetésbe mi is egyből beleszerettünk. Mi nemcsak egy üzletileg értelmezhető dolgot csinálunk, hanem hozzátartozik egy társadalmi, szociális és környezeti cél is – az élelmiszerpazarlás problémája, miközben rengetegen éheznek. Ez egy nagyon aktuális kérdés, és szerintem emiatt is tudtunk nyerni. Egyébként tökre örülök!
Albert: Számomra valahol meglepő, hogy bár ez egy üzleti műsor, mégis minket választottak a nézők. Ez olyan szempontból különös, hogy mi nem egy klasszikus értelemben vett üzleti vállalkozás vagyunk, hanem egy társadalmi vállalkozás, és mégis egy üzleti mezőnyben tudtunk kiemelkedni. Ennek van egy olyan üzenete a magyar vállalkozói szféra irányába, hogy most már nem jelent hátrányt, ha az ember fenntarthatóan működik és felvállal bizonyos értékeket. Úgy is felfoghatjuk, hogy meghálálják a vásárlók, de úgy is, hogy rákényszerítik az üzleti szereplőket arra, hogy egy kicsit tudatosabban, fenntarthatóan működjenek. Abban bízom, hogy ez pozitív példát mutat akár a Cápák közöttbe jelentkezőknek, akár a magyar üzleti kultúra szereplőinek, hogy igenis érdemes társadalmi célokat a zászlónkra tűzni az üzleti működés mellett.
A Munch fiataljai egyszerre tesznek az éhezés és az ételpazarlás ellen. A MunCharity jótékonysági projekt keretein belül a muncholók felajánlásaival nélkülöző családok jutnak ingyen, jó minőségű ételhez. Olyan szervezetek jelentkezését várják, akiken keresztül adományokat tudnak eljuttatni az ukrán menekülteknek. Jelentkezni a honlapjukon vagy a közösségi oldalaikon keresztül lehet.
Milyen volt a Munch a Cápák között előtt, és milyenné vált utána? Milyen hatással volt a műsor a vállalkozásotokra?
Kirill: A Cápákkal és a többi befektetővel együtt egy kezdeti, kicsit egyetemi, félprofi környezetből egy teljesen profi csapatot és céget tudtunk építeni, ahol most már húszan vagyunk és dolgozunk nap mint nap azért, hogy ételt mentsünk és üzleti értéket is teremtsünk. Sokan lelkesedésből csatlakoztak hozzánk a Munch legelején, hogy a szabadidejüket rászánva segítsenek. Ezekkel az emberekkel azóta teljesértékű munkavállalóként tudunk együtt dolgozni. Ez egyrészt a nagy ismertségnek köszönhető, amit a műsor adott, másrészt a pénznek, valamint a szakmai tanácsoknak, amit a Cápáktól kaptunk.
Albert: A Cápák között óta a havi forgalmunk több mint ötszörösére nőtt egy év alatt. Folyamatosan bővül a csapat, folyamatos mozgásban vagyunk – most is pont költözés előtt állunk. Ez a dinamizmus jellemzi üzletileg és minden szempontból azt az időszakot, ami a Cápák között óta történt velünk.
Nézd vissza Albert és Kirill pitchét a Munch-ról!
Milyen a közös munka a Cápákkal? Mi az, amiben segíteni tudnak titeket?
Kirill: Amikor egy elakadási ponthoz érünk, vagy olyan problémába ütközünk, amivel még nem találkoztuk az eddigi tapasztalataink során, akkor szoktuk őket megkeresni, és ilyenkor mindig készségesen segítenek. Nemrég Balogh Petya farsangi buliján is ott voltunk. Az is remek tapasztalás, hogy a portfóliócégeivel milyen tudást tudunk megosztani. Vannak köztük olyan cégek, akik már meglépték azokat a lépcsőfokokat, amiket nekünk is meg kell a következő időszakban, hogy nemzetközileg is sikeresek legyünk. Sokat inspirálódunk és tanulunk a portfóliócégektől is, nem csak maguktól a befektetőktől. Tomán Szabina segített a HR rendszerek kiépítésében, hogy hogyan strukturáljuk a folyamatokat, és az üzletfejlesztés terén is sokat tanultunk tőle.
Albert: Mindegyik Cápával valamilyen szinten rendszeresen beszélünk. Azt látni kell, hogy bár fiatalok vagyunk, amikor összeálltunk, fontos szempont volt, hogy ugyanaz az üzleti filozófia vezéreljen minket.
Abban hiszünk, hogy ha értéket teremtünk, az nekünk is megéri hosszú távon.
A Cápák mind az öten elképesztően sikeresek a saját területükön, de mindenki a saját útján vált sikeressé. Mindenkinek a véleményét meghallgatjuk egy problémáról, de nem tudunk egyszerre mind az öt Cápa tanácsaira hallgatni, ezért néha be kell vállalnunk súrlódásokat is. De alapvetőn mindenki a sikerünket akarja.
Kirill: Én személyesen is érintett vagyok az orosz-ukrán háború kapcsán, mert az apukám és a nagymamám Kijevből jöttek haza a háború tizedik napján. Tomán Szabina azon túl, hogy felajánlotta a segítségét, összekötött minket a férje egyik üzlettársával, aki nemrég nyitott egy vendéglátóipari egységet.
A náluk megmaradt nagyon jó minőségű pékárut és szendvicseket több napja visszük ki százezres nagyságrendben az ukrán menekülteknek.
Albert: Ez is mondjuk egy tök érdekes példa arra, hogy milyen módokon működünk együtt a Cápákkal. Lakatos István például racionális pénzügyi szempontokra hívja fel a figyelmünket, és nem is mindenben értünk egyet az üzleti modell terén, miközben kölcsönösen nagyon tiszteljük azt, amit a másik csinál. Magyarországon kevesen alkottak akkorát az élelmiszeriparban, mint Balogh Levente. Mivel neki is számos vállalkozása van, ezért ahhoz, hogy az ő figyelmét felkeltse egy ügy, proaktívnak kell lenni, és ott kell lenni a szeren. Hálásak vagyunk Moldován Andrásnak is, nagy részben az ő érdeme, hogy egy ilyen példátlan befektetői koalíció alakult.
Nézd meg a Munch sikersztorijáról szóló videót, amiből kiderül, hogy mi minden történt az ételmentőkkel a Cápák között után!
Mik a terveitek a 2022-es évre?
Kirill: Az egyik legnagyobb célunk, hogy nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is sikeres ételmentő hálózatot húzzunk fel. A következő hónapokban várható ennek kapcsán pár rendkívül érdekes újdonság.
Új városokba és új országokba fogunk terjeszkedni, ez az egyik legfontosabb terv erre az évre.
Albert: Kirill folyamatosan ezzel foglalkozik. Ha ezt meg tudjuk ugrani, akkor már egy valóban nemzetközi cégként gondolhatunk magunkra, de ehhez azért sok akadályt kell leküzdenünk.
Mely városokban és országokban lesz elérhető a Munch a közeljövőben?
Albert: Jelenleg 19 városban vagyunk jelen. Konkrét országneveket még nem árulunk el, mert túl korai lenne, és szeretnénk a megfelelő időben és módon kommunikálni.
Kirill: Nagyon titokzatosak vagyunk, de azt akarjuk, hogy nagyot szóljon.
Biztosan hallottatok róla, hogy elindult a jelentkezés az új évadba. Mit tanácsolnátok a jelentkezőknek immár tapasztalt kishalakként?
Albert: Én azt tanácsolnám, hogy érdemes felkészülten érkezni. Ha az ember hisz a saját ötletében, képes elég bizonyítékot felmutatni a Cápáknak, és egy olyan vállalkozása van, amit képes sikerre vinni, akkor ez egy elképesztően nagy lehetőség. Nemcsak azért, mert az ország legjobb üzletemberei közül találhat befektetőt, hanem azért is, mert óriási médiafigyelmet is kap, amin keresztül értékesítheti a szolgáltatását vagy a termékét.
Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz a Cápák között 5. évadába ide kattintva!