Ez történik veled és a vállalkozásoddal, ha jelentkezel a Cápák között 5. évadába
2022. február 17. 10:00
Varró Szabolcs, a Cápák között kreatív producere részletesen elmesélte, hogyan zajlanak a különböző folyamatok a színfalak mögött – a válogatótól kezdve a forgatásokon át egészen az adásba kerülésig –, és milyen szakmai támogatást kapnak a vállalkozók a felkészülési idő alatt. Arra is kitért, mit nyerhetnek még a jelentkezők a befektetésen kívül.
Miért tartod fontosnak, hogy Magyarország vezető kereskedelmi csatornájának műsorkínálatában egy ilyen típusú üzleti showműsor is helyet kapjon?
Ez egy izgalmas formátum, mert különleges történetekről szól – hiszen minden vállalkozás mögött van egy érdekes emberi sztori. Ráadásul két különböző világ érdekei, céljai és világszemlélete találkozik egymással. Befektetők és vállalkozók kerülnek közös medencébe, szemben egymással, és innentől már meg is teremtődik az alaphelyzet: ki kerül ki „győztesen” a harcból – azaz ki tud sikeres lenni az üzleti életben?
Sok hasonló alapszituációra épülő formátum megy nagy sikerrel az RTL képernyőjén is, hiszen a tehetségkutatók énekes és gasztro változatai is erre a sémára épülnek. Mentorokat próbálnak meggyőzni tehetségükről az énekesjelöltek, vagy professzionális séfeket próbálnak lenyűgözni főztjükkel a lelkes otthoni konyhatündérek.
A Cápák között egészen új helyzetben mutatja meg a sikeressé válás rögös útját.
Érdekes közeg erre az üzleti élet, hiszen sokaknak ez jelenti a mindennapi megélhetést; a befektetők véleményétől függhet egy vállalkozás jövője. Itt a Cápa-befektetőket kell meggyőzni arról, hogy fektessenek be a vállalkozásba.
A műsor nézettsége és népszerűsége elérte azt, hogy „menő lett” üzletről beszélni a tévében.
Ráadásul úgy tud érdekes lenni a műsor, hogy közben edukál, példát mutat és szórakoztat is egyszerre.
Ennek köszönhetően látszik az elmúlt években, hogy kezd kialakulni egy új vállalkozói közeg, akik a Cápák – és sikeres befektetéseik – példáját látva próbálnak ugyanilyen sikeres vállalkozásokat felépíteni, és megmutatni magukat. És ez jó. Szerintem ezért is fontos, hogy van nekünk a Cápák között.
Milyen folyamaton kell keresztülmenniük a vállalkozóknak, akik jelentkeznek a műsorba?
Ez nem bonyolult folyamat, és aki fejlődni szeretne a saját üzlete építésében, az már a kiválasztás alatt is sokat fog tanulni belőle.
Három kiválasztási rostán mennek keresztül a vállalkozók. Először megismerkedünk egymással, és meghallgatjuk az üzleti koncepciót, megértjük a vállalkozó motivációját és jövőképét.
A második fordulóban a cég működését, az üzleti tervet elemezzük jobban.
A harmadik fordulóban pedig felkészülünk a Cápák előtti tárgyalási helyzetre és a tévés szereplésre.
Közben üzleti tanácsadó és kommunikációs szakemberek foglalkoznak a vállalkozókkal, sőt a partnerek is nyújtanak segítséget a felkészülésben.
Mi alapján dől el, hogy kik kerülhetnek végül a Cápák elé?
Bonyolult szempontrendszer határozza meg, hiszen tévés és üzleti kompetenciákat is mérünk. Akik mindkét területen jól teljesítenek, azok eljuthatnak a felvételre, és találkozhatnak a Cápákkal.
A vállalkozók után térjünk át a másik oldalra, azokhoz, akik szintén a műsor főszereplői: hogyan választották ki a Cápákat erre a befektetői szerepre?
Ez is összetett kérdés. Ez egy üzleti showműsor. „Üzleti” – tehát egy Cápának kivételesen jó és sikeres üzletembernek kell lennie. Illetve „showműsor” – azaz érdekes személyiségnek is kell lennie egyben, aki szereti a képernyőn megmutatni magát. Ezek mellett nem elhanyagolható szempont az sem, hogy akarjon és tudjon is befektetni. Hiszen ebben a helyzetben a Cápák a saját pénzüket kockáztatják.
És ha az előbb említett feltéteknek megfelel valaki, akkor még hátra van a csoportdinamika kérdése. Mert hiába vannak egyesével szuper jelöltjeink, ha a kémia nem működik közöttük. A nyerő ötös fogatot összeállítani sok közös próba során lehet csak.
Mennyit változtak a vállalkozók, ahogy jöttek az újabb évadok?
A vállalkozók közül sokan tudatosabbak és felkészültebbek lettek, mások pedig bátrabbakká váltak.
Hogyan zajlanak a forgatások?
Több napon keresztül forgatunk, napi 8-10 órákat, és több nap szünetet is tartunk. Egy vállalkozónak kb. 3-4 órát jelent a felvétel. Ezalatt elkészítjük a haját és a sminkjét, a stylist segítségével kiválasztják a megfelelő öltözéket, a kellékes-berendező csapat a termékekből összeállítja a bemutatóját a stúdióban, a szerkesztők pedig felkészítik az utolsó nagy megmérettetésre. Ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön, közel 150 fős csapat dolgozik össze.
Az adásban csak befektetési szándék hangzik el, de utána még hosszas egyeztetési folyamatok előzik meg a tényleges befektetést. Hogyan kell ezt elképzelni?
A műsor készítői azt vállalják, hogy a felkészítés után a vállalkozó találkozhat a befektetőkkel a stúdióban. Azt, hogy a tárgyalás során mi történik közöttük, nem befolyásoljuk. Hogy üzleti értelemben mit hoznak ki a helyzetből, az már a Cápákon és a vállalkozókon múlik. Nyilván nem életszerű, hogy egy másfél órás üzleti tárgyalás után vérszerződést kössenek egymással.
Amikor egy Cápa azt mondja, hogy „beszáll”, és kezet fog a vállalkozóval, akkor valójában abbéli szándékát erősíti meg, hogy a hallottak alapján el tudja képzelni, hogy bevásárolja magát az adott cégbe.
Ezután megkezdődnek a tárgyalások, amikor a befektetők részletesen feltérképezik a vállalkozást: üzleti egyeztetések, jogi munkák zajlanak. A vállalkozók is tájékozódnak a szerződéseket illetően, és ha mindkét fél továbbra is akarja az együttműködést, akkor aláírják a befektetői szerződést. Ez a munka akár hónapokba is telhet, de mindkét fél érdeke, hogy mindenre kiterjedően átbeszéljék az együttműködés részleteit, hiszen akár egy életre is szólhat a társulás.
Fontos megemlíteni azt is, hogy a műsor nyertesei nem csak azok a vállalkozók, akik végül befektetési ajánlatot kapnak a Cápáktól.
Ahogy már említettem, a felkészítés során nagyon sokat tanulhatnak a jelentkezők. Új üzleti perspektívából láthatják a vállalkozásukat, és a velük foglalkozó szakemberektől hasznos üzleti és marketing-kommunikációs tanácsokat kaphatnak.
Ha pedig a Cápák elé kerülnek, akkor a Cápák szempontjait is meghallgathatják. Ha befektetést nem is, de – sok esetben – ügyfeleket nyerhetnek maguknak a Cápák segítséga által.
Nem egyszer előfordult már, hogy bár üzlet nem köttetett, a felvétel után a Cápa és a vállalkozó egymás üzleti partnereivé váltak.
Olyan is sűrűn megtörténik, hogy valaki a műsor nyújtotta ismertség által talált magának befektetőt. Egy-egy vállalkozás eladásai pedig a tévés szereplés hatására általában az egekbe emelkednek – és ez is nyereség, nem is kicsi!
A Cápák között partnereinek köszönhetően pedig az egész folyamat során olyan támogatást kaphatnak a szereplők, amit kamatoztatni tudnak a vállalkozásaikban, és emellett az egyik legnagyobb áruházlánc polcaira is felkerülhetnek a termékeik.
Ha az eddig említett érvek nem lennének elegek, röviden összefoglalva miért éri meg jelentkezni a műsorba?
Üzleti fejlődés + országos népszerűség + befektető Cápa = sikeres üzlet!
Ha üzleti ötleted megvalósításához vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!