Belföld

Nosztalgiavonat felár nélkül: vörös csillagos, muzeális dízelvonat tolta ki az utasokkal teli szerelvényt Bicskénél

rtl.hurtl.hu

2024. július 30. 19:17

A MÁV-nak van rá magyarázata.

A Gulyáságyú Média szerint egy hatvanéves, a Vasúttörténeti Parkból előrángatott dízelmozdonnyal kellett lendületbe hozni a nemrég felújított 1-es fővonalon közlekedő, utasokkal teli elővárosi vonatszerelvényt múlt hét keddről szerdára virradó éjjel. A lap megjegyezte, hogy az érintett pályaszakaszt nemrég nagyjából 32 milliárd forintból újította fel Mészáros Lőrinc vasúti pályaépítő vállalkozása, a V-Híd Zrt..

A lap szerint a Kelenföldről menetrend szerint július 23-án 23:32-kor induló S12-es elővárosi személyvonat mintegy 40 perces késéssel indult, a szerelvény sem az ezen a vonalon szokásos Flirt motorvonat volt, hanem a jóval korszerűtlenebb elődje. A járat többször megállt, mire mintegy 40 perces késéssel Bicskére ért.

Ekkor rögzítették a szürreális pillanatokat: egy 60 éves, az elején vörös csillagot viselő Nohab lökte ki a bicskei nagyállomásról az S12-es vonatot.

A lap úgy tudja, hogy az M61-001-es Nohab mozdony normál esetben a Vasúttörténeti Parkban lelhető fel mint ipartörténeti emlék.


Az esetről a MÁV-Magyar Államvasutak Zrt. kommunikációs igazgatósága szerint „egy teljesen szokványos, más vasúttársaságnál is alkalmazott művelet” volt. Bicskén a forgalom fenntartása mellett a felsővezeték karbantartását végezték, ilyen esetben dízelmozdonyok segítségével úgynevezett „kitolást” alkalmaznak.

„Ezt úgy kell elképzelni, hogy a villanymozdony az állomás felé közeledve meghatározott helyen leereszti az áramszedőjét, majd lendületből begurul az állomásra, ahol megáll utascsere céljából. Amíg az utascsere lezajlik, a szerelvény végére rááll egy dízelmozdony, jelen esetben a Nohab, majd az indulásra felhatalmazás után elkezdi kitolni az állomásról a szerelvényt, addig, amíg az nem ér olyan felsővezetéki szakasz alá, ahol az áramszedő újra felereszthető és van áram a felsővezetékben. Ekkor a villanymozdonnyal vontatott szerelvény már önerőből közlekedik tovább. A forgalom fenntartása érdekében ilyen kitolások rendszeresen előfordulnak a villamosított vasútvonalakon egyes tervezett, illetve nem várt, »havária« helyzetben is” – írta a Gulyáságyú Médiának a vasúttársaság, majd hozzátette, a kérdéses járat a vágányzár és a Bicske és Szárliget között „lecsökkent átbocsájtási kapacitás” miatt késett, illetve állt meg többször.

Arra viszont nem válaszoltak, hogy „lecsökkent átbocsájtási kapacitás” hogyan lehet annak az oka, hogy már a Déli pályaudvar és Kelenföld megállók között is jelentős, 40 perces késést szedett össze az érintett járat. Azt sem árulta el az állami közlekedési vállalat a lapnak, hogy mi szükség volt a Flirt motorvonat helyett a régi, korszerűtlen elődjét járatba állítani.

Nyitókép: Gulyáságyú Média / YouTube

#Belföld#máv#bicske#mozdony#vasúttörténeti park