Vitézy Dávid látványos grafikonnal mutatta be, miért Lázár János a hibás a vasúti káoszért
2024. július 17. 14:56
Vitézy Dávid ábrával szemléltette, hogy a magyar vasút helyzete látványosan romlik, amiért szerinte a közlekedési miniszter a felelős. Az adatok szerint a mérések kezdete óta nem volt ilyen pontatlan a MÁV.
„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – teszi fel a kérdést friss Facebook-posztjában Vitézy Dávid, aki egy grafikont is készített a MÁV publikus menetrendszerűségi adataiból.
A közlekedési szakember szerint a válasz világos: a magyar vasút helyzete nemcsak stagnál, hanem látványosan romlik. Az adatok azt mutatják, hogy 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt „pontos”, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc, a távolsági vonatok 57,1 százaléka tehát ennél többet. Vitézy rámutatott, hogy
ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt az állami vasúttársaság.
Mint írja, a sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredményét nem lehet egyetlen miniszter nyakába varrni, azonban az elmúlt két év döntései szerinte jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy „sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton”. Vitézy ezért öt pontban szedte össze, szerinte ebből mi Lázár János közlekedési miniszter felelőssége, ami „fontosabb probléma, mint a Fanta narancstartalma”.
- Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek.
- Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált.
- Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
- Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében „egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként”.
- A folyamatos átszervezések, költöztetések, „miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor”.
A szerdai Reggeliben Szalma Botond közlekedési mérnök arról beszélt, hogy működhetne jól is a vasút, ha nem lopnák ki belőle a pénz 30 százalékát, és visszaengednék a döntéshozatalba azokat, akik értenek is hozzá.
Nyitókép: Balogh Zoltán / MTI