Belföld

G7: Nem látszik, hogy Karácsony vezetése alatt dübörögne a kerékpáros fejlesztés Budapesten

rtl.hurtl.hu

2024. április 12. 19:12

Az adatok szerint Budapesten az ellenzéki városvezetés alatt nem nőtt a kerékpárutak hossza, a környező országok nagyvárosai le is hagyják ebben a magyar fővárost. Az is tévhit, hogy egyre többen bringáznak a városban, a kerékpárosok aránya jóformán stagnált az elmúlt évtizedben.

Karácsony Gergelyt, Budapest főpolgármesterét kormányoldalról folyamatosan azzal támadják, hogy túl sokat tesz a kerékpárosokért, ezzel pedig megkeseríti a fővárosban autózók életét. A kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések adatai ezt a vádat azonban nem támasztják alá – olvasható a G7 cikkében. 

Azt írják, ha a lakosság arányához mérjük, akkor Budapest még a hazai nagyvárosok között is a sereghajtók táborát erősíti a legfrissebb, 2022-es adatok alapján. Ha a kerékpárutak tízezer lakosra jutó hossza alapján vizsgáljuk meg a kérdést, akkor elmondható, hogy számos fideszes vezetésű város előzi Budapestet. A KSH adataiból arra lehet következtetni, hogy

Budapesten az ellenzéki városvezetés alatt nem nőtt a kerékpárutak hossza.

Ha a 2015-ös állapotokkal hasonlítjuk össze, akkor 65 százalék bővülés látszik, de Karácsony Gergely főpolgármesterségének kezdete óta lényegében nincs változás. A lap megjegyzi, a fővárosi kerékpáros infrastruktúra növekedése leginkább a BKK 2011-es megalakulása utáni évekhez köthető, amikor Vitázy Dávid vezette a területet. Tarlós István 2015-től azonban Dabóczy Kálmánt helyezte a BKK élére, és ekkortól 

jóformán leálltak ezek a fejlesztések, a koronavírus-járvány pedig csak átmenetileg dobta meg a kerékpárutak hosszát a fővárosban.

A lap idézi a 2022-re elkészült Kerékpárforgalmi főhálózati tervet, amely szerint abban az évben csak 139 kilométernyi elfogadható színvonalú kerékpárút volt. Ezt szeretnék 2027-ig 292, majd 2030-ra 504 km-re növelni, további 395 kilométert csak utána valósítanának meg. Mint írják, ezekkel a számokkal is azonban Budapest csak az európai nagyvárosok jelenlegi szintjét érné el. Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) és az Eurostat adataiból az látszik:

a környező országok nagyvárosai, Berlin, Bécs, Varsó és Prága is lehagyják Budapestet a kerékpárutak hosszát tekintve.

Az adatok szerint Budapesten 307 kilométer kerékpárút volt 2024 januárjában, alig több mint harmadannyi, mint a hasonló méretű és lélekszámú osztrák fővárosban. De még Pozsonyban is 267 km kerékpárút van, azaz majdnem annyi, mint a nála jóval nagyobb Budapesten. Az is látszik, hogy nem sikerül több embert rávenni a biciklizésre. 

A Budapesti Mobilitási Terv 2021-es adatai szerint alig két százalék volt a kerékpáros közlekedés aránya a fővárosban, vagyis 2013 óta jóformán változatlan maradt. Márpedig ez a lap szerint jóformán hungarikum Európában, mert ahol sorra építik a kerékpárutakat, ott általában többen is bicikliznek. A G7 azonban megjegyzi, a tisztánlátást megnehezíti, hogy sem a fővárosi önkormányzat, sem a BKK nem tesz közzé adatokat, az önkormányzatok csak a statisztikai hivatallal közölnek számokat.

Nyitókép: Kerékpáros közlekedik a Dózsa György úton. Fotó: Róka Dániel / MTVA / Bizományosi

#Belföld#kerékpáros#bicikliút#kerékpárút#karácsony gergely#kerékpárosok#infrastruktúra#fővárosi önkormányzat