Baljós jelek: repedezhetnek a kisföldalatti szerelvényei
2024. január 9. 10:38
Kérjük, vigyázzanak, a jármű reped.
Egyre sürgetőbb a földalatti felújítása, írja a Népszava.
A lap emlékeztet rá: lassan 30 éve, hogy felújították az alagutat, a járművek karosszériáját pedig 1999-2002 között javították. Ez az eredeti állapot visszaállítását jelentette, újabb erősítés azonban nem történt.
Mint írják, a jelenleg szolgálatot teljesítő, 1972-ben gyártott 23 kocsi régen túl van az eredetileg 40 évre tervezett élettartamon és a 2,1 millió kilométeres futásteljesítményen. A járművek az intenzív igénybevétel hatására elkoptak, alvázuk, kocsiszekrényük, csuklókapcsolatuk – egy 2000-es bizottsági jelentés szerint – „kifáradt”.
A lap emlékeztet rá: a Rákosrendezőre tervezett mini-Dubaj néven ismert gigaprojekt részeként az állam 300-400 milliárd költene közcélú beruházásokra. A Fővárosi Közgyűlés decemberi határozatában kikötötte, hogy a Rákosrendező területén megvalósítandó ingatlanfejlesztés támogatásához többek között források biztosítását kéri „a Millenniumi Földalatti Vasút felújításához és meghosszabbításához, valamint a szerelvények cseréjéhez".
A Népszava egyelőre hiába kérdezte a BKV-tól és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumtól hogy megkezdődtek-e már az egyeztetések.
A lap azt írja, hogy a forgóvázrepedés és a karosszériarepedés továbbra is jellemző hibája a kisföldalattinak. Egy korábbi egyetemi anyagszerkezeti vizsgálat arra figyelmeztetett, hogy az anyagfáradás miatt le kellene selejtezni a kocsikat, mielőtt komoly vázszerkezeti problémák állnának elő.
A BKV azt válaszolta a Népszavának, hogy „ a szerelvények biztonságosan üzemeltethetők".
Nyitókép: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba