Zajlik az iskolákban a belügy új tanárértékelő rendszerének tesztje
2023. április 5. 8:59
Eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem – egyebek mellett ezeket nézik az igazgatók kísérleti jelleggel 35-40 iskolában az új minisztériumi koncepció alapján.
A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) információi szerint 35-40 iskolában megindult az új pedagógus teljesítményértékelési rendszer tesztelése, írja a Népszava. A Belügyminisztérium megerősítette a lap értesülését: közlésük szerint a tárca tapasztalatokat gyűjt, és a befolyt adatokat elemzi a tesztelés jelenlegi, előkészítő szakaszában.
A Pintér Sándor vezette minisztérium új rendszere szerint az iskolaigazgatóknak és a tanároknak évente részt kell venniük egy belső értékelésen.
Eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem
– többek között ezen elvárásoknak kell megfelelniük, valamint a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületeken kell személyre szabott teljesítménycélokat teljesíteniük a tanároknak.
A teljesítményértékelés kimenetelétől függően kaphatnak a tanárok pluszjuttatást, vagy rossz teljesítés esetében küldhetik őket továbbképzésre.
A Népszava cikke szerint az erre kijelölt 35-40 iskolában két lépésben történik a tesztelés előkészítő szakasza:
- először tájékoztatják az igazgatókat a feladatokról, a koncepcióról, és felkészítik a pedagógusokat és a vezetőket a személyes teljesítménycélok megfogalmazására,
- majd a tanárokkal közösen kerül sor konkrét személyes teljesítménycélok meghatározására (ilyen lehet például diákok sikeres indítása országos tanulmányi versenyeken, fejlesztési tervek készítése, programszervezés).
A tanév végén a tesztben résztvevő iskolákban próbaértékelést tartanak. Az új teljesítményértékelési rendszer bevezetésről még nem született döntés, közölte a minisztérium.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke a Népszavának azt mondta, az új teljesítményértékelési rendszer terveit sok kritika érte, az NPK is tett javaslatokat a kormány számára. Jobb lenne, ha nem egy-egy pedagógus, hanem a tantestületek egészének a teljesítményét értékelnék, és ez alapján lehetne a többletdíjazásokat is szétosztani, a tanári fizetések közti nagy eltérések ugyanis feszültségekhez vezethetnek a tantestületeken belül.
Nyitókép: Soós Lajos / MTI