Belföld

Zajlik az iskolákban a belügy új tanárértékelő rendszerének tesztje

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. április 5. 8:59

Eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem – egyebek mellett ezeket nézik az igazgatók kísérleti jelleggel 35-40 iskolában az új minisztériumi koncepció alapján.

A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) információi szerint 35-40 iskolában megindult az új pedagógus teljesítményértékelési rendszer tesztelése, írja a Népszava. A Belügyminisztérium megerősítette a lap értesülését: közlésük szerint a tárca tapasztalatokat gyűjt, és a befolyt adatokat elemzi a tesztelés jelenlegi, előkészítő szakaszában.

A Pintér Sándor vezette minisztérium új rendszere szerint az iskolaigazgatóknak és a tanároknak évente részt kell venniük egy belső értékelésen.

Eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem 

– többek között ezen elvárásoknak kell megfelelniük, valamint a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületeken kell személyre szabott teljesítménycélokat teljesíteniük a tanároknak.

A teljesítményértékelés kimenetelétől függően kaphatnak a tanárok pluszjuttatást, vagy rossz teljesítés esetében küldhetik őket továbbképzésre.

A Népszava cikke szerint az erre kijelölt 35-40 iskolában két lépésben történik a tesztelés előkészítő szakasza:

  1. először tájékoztatják az igazgatókat a feladatokról, a koncepcióról, és felkészítik a pedagógusokat és a vezetőket a személyes teljesítménycélok megfogalmazására,
  2. majd a tanárokkal közösen kerül sor konkrét személyes teljesítménycélok meghatározására (ilyen lehet például diákok sikeres indítása országos tanulmányi versenyeken, fejlesztési tervek készítése, programszervezés).

A tanév végén a tesztben résztvevő iskolákban próbaértékelést tartanak. Az új teljesítményértékelési rendszer bevezetésről még nem született döntés, közölte a minisztérium.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke a Népszavának azt mondta, az új teljesítményértékelési rendszer terveit sok kritika érte, az NPK is tett javaslatokat a kormány számára. Jobb lenne, ha nem egy-egy pedagógus, hanem a tantestületek egészének a teljesítményét értékelnék, és ez alapján lehetne a többletdíjazásokat is szétosztani, a tanári fizetések közti nagy eltérések ugyanis feszültségekhez vezethetnek a tantestületeken belül.

Nyitókép: Soós Lajos / MTI

#Belföld#tanárok#oktatás#belügyminisztérium#pedagógusok#teljesítményértékelés