Belföld

25 éve jelentette be Horn Gyula, hogy ingyen repülhetnek a nyugdíjasok

rtl.hurtl.hu

2022. december 8. 11:48

A választási kampány hevében tett kijelentéssel kapcsolatban elterjedt, hogy a miniszterelnök valójában Mahartot akart mondani Malév helyett. Volt, aki repülő szeretetotthonokat vizionált, Torgyán József pedig elvtársi vörössegélyt emlegetett. Az ingyenességből végül kedvezmény lett, ami leginkább azoknak jött jól, akik addig is utaztak repülővel.

Már a közelgő választás lázában égett Horn Gyula miniszterelnök, amikor huszonöt évvel ezelőtt, 1997. december 8-án a Magyar Televízió műsorában bejelentette, hogy a következő évtől ingyen utazhatnak a 65 év felettiek a MÁV, a Volán és a BKV járatain. Addig ez a lehetőség csak a hetven felettieknek adatott meg – ma már természetesnek vesszük, hogy 65 éven felül is jár, csakhogy a szocialista kormányfő bejelentésében volt még egy csavar:

ingyenes, korlátozás nélküli utazást ígért a Malév járatain az év öt hónapjában.

Az MTI másnap megjelent beszámolója szerint februárra, márciusra, áprilisra, októberre és novemberre vonatkozott a kilátásba helyezett ingyenesség, azzal kiegészítve, hogy a többi hónapban az utassűrűségen múlik, hogy lesz-e rá lehetőség. Tömpe István, a MÁV elnöke elárulta, hogy Horn Gyula a bejelentés délelőttjén tartott megbeszélést az érintett közlekedési vállalatok vezetőivel, sőt a kormányfő úgy tette meg a bejelentést, hogy a döntés csak a december 11-i kormányülésen volt esedékes.

Az, hogy Horn Gyula a választásra készülődve ígérte meg a 65 év felettiek ingyen utazását, nem rosszmájú feltételezés. A Magyar Hírlap december 10-én idézte a Reuters tudósítását:

Egy kérdésre válaszolva Horn nem tagadta, hogy a lépés kapcsolatban van az 1998-as választási kampánnyal. Tudja mit? Ezt beismerhetem, mondta Horn.

A Volán Egyesülés illetékes igazgatója a Kurírral közölte: nekik 3-4 milliárd forint éves bevételkiesést jelent a 65 év felettiek ingyenes utazása, úgyhogy várják a kompenzációt a kormánytól. A Malév beletörődőbb volt: a légitársaság szóvivője azt mondta, még decemberben kidolgozzák a nyugdíjasok számára jövő februártól nyújtandó térítésmentes utazás feltételeit és korlátait.

A Magyar Hírlap megjegyezte, hogy a nyugdíjasok repülési kedvezménye Nyugat-Európában is irigység tárgya lehet, a német Lufthansánál is csak bizonyos (mindig más) járatokra adnak kedvezményeket az idősebbeknek.

A Ferihegyről induló párizsi járatra feljutni nem ugyanaz, mint a szolnoki pályaudvaron felszállni a vonatra a személyi igazolvány felmutatásával

– írta a lap, amely szerint többeknek okoz majd bosszúságot, mint örömet, hogy a légi forgalom sajátosságai miatt a Malév csak igen korlátozottan tudja majd teljesíteni a kedvezményt.

A Magyar Nemzet arra volt kíváncsi, hogy

mi történik, ha a rossz anyagi körülmények között élő emberek a meleg étel reményében naponta a külföldi utazás mellett döntenek.

Kis Gyula, az Országgyűlés szociális bizottságának MDF-es tagja felfoghatatlannak nevezte, hogy mire alapozza a miniszterelnök, hogy „a nyugdíjasok napi megélhetési gondjaik közepette egy nyugat-európai repülőutat fognak előnyben részesíteni a napi kényszerűen szerény bevásárlással szemben”. A képviselő szerint Horn Gyulát „a tájékozatlanság merészsége hajtotta”.

25 éve jelentette be Horn Gyula, hogy ingyen repülhetnek a nyugdíjasok
Horn Gyula és felesége, Király Anna 1997-ben – Fotó:  Markus Beck/picture alliance via Getty Images

A helyzetet bonyolította, hogy a Malév 35 százalékban egy olasz légitársaság, az Alitalia tulajdonában volt. A cég sajtótitkára a Népszabadság római tudósítójától értesült a 65 év feletti magyarok ingyenes utazásáról.

Bizonyára nagyon elégedettek lehetnek a nyugdíjasok

– konstatálta a bejelentést, hozzátéve, hogy a Malév erről nem tájékoztatta olasz partnerét, igaz, nem is kell, mert a közösen működtetett járatokon meghatározott arányban elosztják az ülőhelyeket, és a saját részével a magyar fél úgy gazdálkodik, ahogy akar.

Az efféle nagyvonalúság mindenesetre szokatlan a nemzetközi légi közlekedésben, különösen az utóbbi időszak kiélezett versengése közepette

– írta a lap.

A Fejér Megyei Hírlap december 11-i számában az utca emberét kérdezte.

Szerintem nem sok nyugdíjas fogja kihasználni ezt a felkínált lehetőséget. Kevés a nyugdíjuk ahhoz, hogy elrepüljenek akárhová és onnan vissza, de ott mit csinálnak?

– tette fel a költői kérdést Szabó Józsefné.

Ez a kedvezmény nem a szegény, rászorult nyugdíjasokat hozza jobb helyzetbe, mint amilyenben eddig is voltak. Azoknak jelent majd egy lehetőséget, akik idáig is megengedhették maguknak, hogy utazzanak hol nyugatra, hol keletre

– mondta Vincze Zsuzsanna. Dérfalvi Imre pedig úgy vélte, hogy legfeljebb azok fogják igénybe venni a lehetőséget, akik eddig a magas útiköltség miatt nem jutottak el a világ más táján élő rokonaikhoz.

A Hajdú-Bihari Napló publicistája azon szellemeskedett, hogy az idős hajléktalanok gondját is megoldja ez az intézkedés:

Felszállnak a thaiföldi járatra, addig is fedél van a fejük fölött. Amikor megérkeznek, a trópusi hőségben még ennyi sem szükséges.

A Magyar Nemzet pedig ezt írta:

Az üres üvegek betétdíjából hóvégi napjaikat tengető nyugdíjasok régi térképeiket böngészik. Meg is találják magukat valahol Dél-Amerika és a Szovjetunió között, félúton az előbbi populizmusa és az utóbbi paternalizmusa között. Nincs pénze a Dagályra? Utazzon inkább Ciprusra, nézze meg élőben!

A Nemzetközi Légiközlekedési és Szállítási Hatóság genfi szóvivője egyedülállónak, rendkívül érdekesnek és szokatlannak nevezte a magyar kormány javaslatát a nyugdíjasok ingyen utazására, amikor a Népszabadság kérdezte. De a szervezet álláspontja szerint ez kizárólag a magyar kormányra és a Malévra tartozik, nemzetközi repülési egyezményekbe nem ütközik.

Nincs gond evéssel, fűtéssel, s ha minden Malév-gépen rendszeresítik a fedélzeti orvost, megvalósul a nyugdíjreform legnagyobb találmánya: a repülő szeretetotthon

– írta véleménycikkében a lap. A Délvilág hasábjain Hollósi Zsolt úgy vélte: „az elgyötört, kispénzű nyugdíjasok egy része ugyan Horn Gyula atyai gondoskodásának újabb bizonyítékaként értékeli” a tervet, „ám sokan úgy vélik, jobban szeretnének a kampányízű barbatrükkök helyett biztonságot adó nyugdíjat kapni”.

A Kurír december 12-én már tudni vélte, hogy a kizárólagosan a Malév által üzemeltetett járatokra 80 százalék kedvezményt kapnak majd az idősek, a fennmaradó 20 százalék a reptéri illeték, a biztosítás és az étkezés.

A kedvezményes úticélok: Amszterdam, Athén, Bukarest, Köln, Koppenhága, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Helsinki, Isztambul, Kijev, London, Moszkva, München, Szófia, Stuttgart, Stockholm, Thesszaloniki, Tirana, Varsó.

Majláth Mikes László humorista a Magyar Hírlapban sorra vette, kiket nyerhet meg az MSZP a nyugdíjasok közül az ingyen utazással:

A kiterjesztett ingyenes tömegközlekedéssel megnyerjük a városlakó kisnyugdíjasok szimpátiáját. A helyközi vonat- és buszjegy ingyenessé tételével a nyugdíjas középosztály rokonszenve szerezhető meg. A gratis repülőjegyek holtszezoni bevezetésével megkíséreljük elhódítani a jobbközép erőktől a fellegváruknak számító budai I-II. és XII. kerületet. Ingyen csakis azok a nyugdíjasok fognak repülni, akik idáig is repültek. Csak elenyésző esetben kerekedik fel egy szabadszállási csirkenevelő minimálnyugdíjas, hogy ingyen elrepüljön az amszterdami virágpiacra tulipánhagymáért.

A Napló december 12-i számában a témához kapcsolódó viccet közölt:

– Van egy eladó bőröndöm, szinte ingyen adom – csenget be a házaló egy nyugdíjashoz.
– Minek az nekem? – kérdezi csodálkozva az idős ember.
– Például utazáskor belerakhatja a ruháit…
– Mi? És pucéran üljek a repülőre?!

A nyugdíjaskamara titkárát, Sipos Józsefet a Kurír kérdezte december 13-i számában. A lap felvetette: sokak szerint az ingyenes utazási lehetőség bejelentése választási fogás.

Meglehet, hogy több nyugdíjas ezt a gesztust viszonozza majd. De én úgy gondolom, a lehetőséget, amit most kaptunk, nem ajándékként kell felfogni Horntól, a kormánytól, hanem úgy, hogy ez nekünk járt. Mi ezért több évtizeden keresztül becsülettel megdolgoztunk

– mondta Sipos József.

Boross Péter volt kormányfőt a Zalai Hírlap kérdezte meg, az MDF alelnöke óvatos választ adott:

Egyetértek azzal, hogy a nyugdíjasok ingyen akár repülhessenek is, de támogatom azt is, hogy a szülőkkel utazó 16 éven aluli gyerek sem fizetne az utazásért.

Kuncze Gábor SZDSZ-elnök úgy látta: a bejelentett ingyenes repülőút semmiképpen nem lehet térítésmentes, mert a repülőtéri illetékeket, a biztosítási díjakat és a fedélzeti ellátást az utasoknak kell fizetniük. Torgyán József pedig „elvtársi röptetést” és „vörössegélyt” emlegetett, mondván, a nyugdíjasok közül csak a volt pártállami káderek tudnák igénybe venni a lehetőséget.

25 éve jelentette be Horn Gyula, hogy ingyen repülhetnek a nyugdíjasok
Malév-buszok és repülőgépek az Aeroparkban – Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Medgyesi István Malév-nyugdíjas a Fejér Megyei Hírlapnak azt mondta: a nyugdíjasok lényegében olyan szabadjegyet kaphatnak, mint a Malév-dolgozók. Hozzátette: a malévosok sem kapkodnak a lehetőségért, mert a szabadjegy nem jogosít helyfoglalásra, azaz csak akkor szállhatnak fel a gépre, ha van üres hely. Ha nincs, akkor várhatnak napokig egy idegen nagyvárosban, a saját pénztárcájukra utalva.

Malévos házaspár két gyerekkel (és persze a szabadjeggyel) elutazott Bangkokba. Az ígéret ellenére sem tudtak visszautazni, két hétig taxiztak a szállodából a repülőtérre, majd vissza, s dacára malévos rutinjuknak, háromszázezer forint fogyott el a várakozási időben. Ekkor közölték velük, hogy akár hónapokig nem lesz üres helyük a gépen. Végső kétségbeesésükben a követség útján kértek kölcsön ötszázezer forintot, s fizető utasként jutottak vissza Budapestre

– magyarázta Medgyesi, aki maga is megjárta a szabadjeggyel, Szingapúrban négy napig a repülőtéren aludt.

Az Élet és Irodalom 1998. január 2-i számában azt írták: azt beszélik a városban, hogy tévedésből merült fel a nyugdíjasok ingyen repülése, a miniszterelnök Mahartot akart mondani Malév helyett. Január 23-án pedig már megjelentek a részletek, és kiderült, hogy az ingyenesnek ígért utazás nem is annyira ingyenes: Berlin, Bukarest, Kijev, München, Szófia, Stuttgart, Tirana és Varsó 19 500 forintért járható meg oda-vissza, Amszterdam, Athén, Köln, Düsseldorf, Frankfurt, Isztambul, Theszaloniki és Hamburg 22 ezerért, Koppenhága, Helsinki, Larnaca, London, Moszkva és Stockholm pedig 24 500 forintért. Azt is kikötötték, hogy legalább egy szombatot külföldön kell tölteni.

A Magyar Hírlap kiszámolta, hogy a nyugdíjasoknak felkínált lehetőség csak az esetek felében olcsóbb, mint busszal vagy vonattal menni. Stuttgartba például már 15 290 forintért elbuszozhatott bárki.

Az azért nem mondható, hogy nem volt érdeklődés: a Kisalföld január 27-én azt írta, hogy a Malév győri irodájában az előző napon 50-60 személy érdeklődött a nyugdíjasoknak járó kedvezmény után, legtöbben Helsinkit, Londont és a német városokat választották. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) a Malév igazgatójának írt levélben sajnálkozott, hogy Tel-Avivba nem lehet kedvezményesen repülni.

A Magyar Nemzet szerint elmaradt a nagy roham, a magyar légitársaság budapesti irodájában csak 20-25 idős ember várakozott kedvezményes jegyre. Egy sorban álló nő a lapnak azt mondta, hamburgi útjának felét takaríthatja meg, de hozzátette, hogy neki korábban sem jelentett gondot a teljes árú jegy kifizetése.

A Világgazdaság február 10-én azt írta, hogy január 26 óta közel 1800 utas érdeklődött a kedvezményes repülőjegy után a Malév központi jegyirodájában, de mindössze 160 jegyet értékesítettek. A Magyar Hírlap április 25-én nem hivatalos adatokat közölt: eszerint februárban és márciusban 762-en vették igénybe a lehetőséget, a legkedveltebb úti cél London volt, amit Berlin és Stockholm követett.

Ingyen jegyről már az MTI 1998. július 23-i hírében sem volt szó: nyugdíjaskedvezmény-rendszerről írtak, amit május elején felfüggesztett a légitársaság, de októberre az újraindítását tervezték, sőt, a 65 év felettieken túl kiterjesztették minden nyugdíjasra.

A tavaszi nyugdíjasakció keretében a 65 éven felüliek a vártnál kevesebben, mintegy 1600-an utaztak a Malév európai járatain. A legkedveltebb úti célok közé London és Leningrád tartozott, s a nyugdíjasok szívesen utaztak a németországi nagyvárosokba is

– írták. Nyugdíjas kedvezményt még 2009-ben is hirdetett a Malév, a 70 év felettieknek 40, másoknak 30 százalékos árengedményt kínálva a repülőjegyekből, de ennek szociálpolitikai megfontolásokhoz aligha volt köze.

A 65 év felettiek ingyenes közlekedése a földön jobban bevált, mint a levegőben: talán utoljára 2012-ben merült fel, hogy hozzányúljanak a rendszerhez, amikor Fónagy János a Heti Válasz április 12-i számában megjelent interjúban felvetette, hogy csúcsidőben megszüntetnék a kedvezményt. De inkább nem kockáztattak, és megtartották az ingyenességet, ami 2016-ban 18 milliárd forintjába került az államnak.

Nyitókép (illusztráció): amriphoto / E+ / Getty Images

#Belföld#horn gyula#malév#nyugdíjasok#repülés#történelem#évforduló#ma