Itt az új KRESZ-tervezet: elfelejthetjük a régi szabályokat

rtl.hurtl.hu

2025. augusztus 12. 8:52

Több mint száz szakértő dolgozott azon a KRESZ-módosításon, amely alapjaiban formálhatja át a hazai közlekedést. A koncepció már kész, társadalmi egyeztetés indul, és ha minden a tervek szerint halad, 2026-tól sokkal korszerűbb és biztonságosabb szabályok lépnek életbe.

Megújul a KRESZ: társadalmi egyeztetés után jönnek a változások

Az Építési és Közlekedési Minisztérium bejelentette: elkészült az új KRESZ-módosítás koncepciója, amelyet több mint száz szakértő és közel hetven szervezet dolgozott ki. A vezess.hu cikke szerint a cél egy korszerűbb, biztonságosabb és közérthetőbb szabályrendszer, amely minden közlekedőre – gyalogosra, kerékpárosra, rolleresre és autósra – egyaránt kiterjed.

A jelenleg hatályos szabályozás még 1976-ból származik, így a kormány szerint időszerű az átdolgozása. A tervek szerint 2026-ban léphetnek életbe az új előírások, a koncepció pedig már társadalmi egyeztetésre került, vagyis bárki véleményezheti azokat.

Amit már most tudni lehet: ezek a legfontosabb tervek

Bár a végleges verzió még nem készült el, több részlet már kiszivárgott, így egyre tisztábban látszik, mi minden változhat két éven belül.

  • Elektromos rollerek: külön szabályok jönnek – A rolleresek életét alaposan átalakíthatja a KRESZ-módosítás, hiszen külön paragrafusok vonatkoznának rájuk, a biztonságos közlekedés érdekében. 
  • Automata motor 125 köbcentiig  – B kategóriával – Akinek van B-s jogosítványa, az bizonyos feltételek mellett vezethetne kis teljesítményű automata motorkerékpárt.

Molnár Martin útját nyomon követhetjük a Forma-1-be – A 2025-ös szezon a brit F4-ben címmel indult magazinműsor az RTL+-on. Az epizódokban megismerkedhetsz a 16 éves versenyzővel, akinek nagy jövőt jósolnak a brit F4-es mezőnyben. Kövesd Molnár Martin karrierjét az RTL+ magazinműsorában!

  • Követési távolság  – Autópályán két másodperces követési távolságot írnának elő – ez 130 km/óránál több mint 70 métert jelent. Lakott területen kívül, kisebb utakon egy másodpercet javasolnak.
  • Új sebességhatárok jöhetnek  – A tervek között szerepel, hogy a buszok és teherautók lakott területen kívül 90 km/órával haladhatnának, a kisebb mezőgazdasági járművek pedig akár 60 km/órás sebességgel is közlekedhetnének.
  • 140 km/óra a sztrádán? – Az útkezelők bizonyos autópályaszakaszokon engedélyezhetnék a 140 km/órás haladást, ha a körülmények és az infrastruktúra ezt lehetővé teszik.
Itt az új KRESZ-tervezet: elfelejthetjük a régi szabályokat
2026-ban jöhet a KRESZ korszerűbb átdolgozása, nem árt figyelni majd az utakon /Fotó: Pexels

Egyértelműbb jelzések, matricák és új kifejezések

A módosítás célja, hogy a KRESZ nyelvezete is egyszerűbb, közérthetőbb legyen. Emellett számos apró, de hasznos újítással is számolni lehet.

  1. Indexelés: minimum két másodperc  – Előírás lehet, hogy egy kanyarodási szándékot legalább két másodperccel korábban jelezni kell – kivételek persze lesznek, például kis körforgalmak esetén.
  2. Vészvillogó: amit már most is sokan alkalmaznak  –Szabályba foglalják, hogy hirtelen megálláskor vészvillogóval kell jelezni a mögöttes forgalomnak a veszélyhelyzetet.
  3. Cipzár elv: hivatalos szabály lesz  –A gyakorlatban már sokan alkalmazzák, mostantól viszont a jogszabály is előírhatja a sávok egyenletes feltöltését.
  4. Matrica az idősebb sofőröknek  – A jövőben bevezethetnek egy új autós matricát azoknak az idősebb járművezetőknek, akik már nem teljes vezetési képességekkel rendelkeznek.

Ez is érdekes lehet: Ezek az autók jelentették a szabadságot a 90-es években – te melyikbe ülnél vissza?

Új fogalmak jönnek

A „védelmi sáv” a jövő közlekedésének egyik kulcsfogalma lehet: ez a menetirány szerinti jobb szélre kerülne, és a gyalogosok, valamint kerékpárosok védelmét szolgálná. A sávba való behajtás és kihajtás szabályai megegyeznek majd a sávváltás szabályaival.

Eközben a „leállósáv” kifejezést teljesen kivezethetik a KRESZ-ből – a pontos új elnevezés még nem ismert.

Kapcsolódó tartalmak:

Nyitókép: Pexels