Nyári dugók és a leállósáv használata 2025-ben: Amit a szabályokról és a bírságokról tudni kell

rtl.hurtl.hu

2025. július 14. 7:36

A nyári időszakban megnő az autópályák forgalma, a Balaton, az Adriára vezető út vagy épp a fővárosba való visszatérés sokak számára órákig tartó utazást jelent. Ilyenkor minden perc számít – különösen baleset vagy műszaki hiba esetén. Íme, mikor és hogyan szabad használni a leállósávot, mi a teendő vészhelyzetben, és milyen változások jönnek az intelligens forgalomszabályozás terén.

Nyáron az autópályák zsúfolttá válnak: sokan indulnak nyaralni, hétvégén megtelnek a Balatonhoz vezető utak, hétfőn pedig mindenki visszaindul a városba. A forgalom nő, a balesetek és műszaki hibák száma is emelkedik. Ilyenkor válik igazán fontossá, hogy az autósok tisztában legyenek a leállósáv valódi szerepével. Nem kerülőút, nem pihenőhely – hanem életmentő sáv, amelyet csak rendkívüli esetekben szabad használni. Ráadásul 2024 nyarától új szabályok és magasabb bírságok is érvénybe lépnek, amelyekkel nem árt tisztában lenni. Most összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Mi az a leállósáv, és mikor használható?

Leállósávnak az autópálya szélén kijelölt, záróvonallal elválasztott sávot nevezzük. Ezt a területet autósként csak rendkívüli körülmények között használhatjuk – például műszaki meghibásodás, baleset vagy rosszullét esetén. A leállósáv tehát nem arra szolgál, hogy forgalmi dugót kikerüljünk vele, vagy hogy gyorsabban haladjunk a többi jármű mellett. Ugyanakkor, ha a megkülönböztető jelzést használó járműveknek utat kell engedni, akkor kivételes esetben a jobb oldali sávban haladók részben a leállósávot is igénybe vehetik, hogy a középső sávokban elegendő hely keletkezzen.

AJÁNLÓ: Nyugdíjasok figyelem: változhat a jogosítványszerzés szabálya

Mikor lehet a leállósávot használni?

Jelenleg alapesetben a leállósávban mezei autósként szigorúan tilos haladni. Amíg nem vezetik be az intelligens leállósáv rendszerét, ez így is marad, vagyis a friss hírek hallatán egyelőre senki ne próbálja ott kikerülni a forgalmat, mert a lehetőség még nem lépett életbe. Ráadásul ha majd erre sor kerül, akkor is csak azokban az idősávokban lehet a leállósávban közlekedni, amikor megnyitják.

Nyári dugók és a leállósáv használata 2025-ben: Amit a szabályokról és a bírságokról tudni kell

Hogyan engedjünk utat helyesen?

A szabályozás egyértelmű:

  • Ha két sáv van, a bal oldali sávban haladók húzódjanak teljesen balra, a jobb oldali sávban haladók pedig jobbra – szükség esetén részben a leállósávra is.
  • Három vagy több sáv esetén az utat a legbaloldali és a mellette lévő sáv között kell szabaddá tenni.
  • Ez már akkor szükséges, amikor a forgalom lassulni kezd, nem csupán akkor, amikor teljesen megáll. Ha a járművek már állnak, gyakran lehetetlen megfelelő helyet biztosítani.

Fontos a követési távolság betartása is, mert csak így lehet elegendő helyet hagyni a sávok rendezett eltolásához

Az autósoknak előrelátóan kell viselkedniük, hogy a sürgősségi járművek gyorsan és biztonságosan tudjanak haladni.

A leállósáv használata műszaki hiba esetén

Nem árt feleleveníteni, mi a teendő, ha műszaki okok miatt elkerülhetetlen a megállás az autópályán, és a leállósávot kell használni. A sztrádán nagy sebességgel száguldanak a járművek, a leállósávban huzamosabb ideig tartózkodni életveszélyes, ezért különösen fontos betartani néhány szabályt.

  • Az autóval húzódj le teljesen jobbra, az út legszélére.
  • Kapcsold be a vészvillogót, és vegyétek fel a láthatósági mellényeket.
  • Az utasok menjenek a szalagkorlát mögé, akkor is, ha hideg van vagy esik az eső.
  • Amikor biztonságosan lehetőség van rá, tedd ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögé 150–200 méterrel.
  • Végül te is menj a szalagkorlát mögé, és ott várjátok meg a segítséget.
Nyári dugók és a leállósáv használata 2025-ben: Amit a szabályokról és a bírságokról tudni kell
Elakadás esetén a háromszöget 150–200 méterre tedd ki az autó mögé, majd húzódj a szalagkorlát mögé, és ott várd a segítséget.

Kik használhatják még a leállósávot?

A leállósávban megállhatnak és várakozhatnak:

  • a forgalmat ellenőrző járművek,
  • az útfenntartást vagy úttisztítást végző járművek,
  • a műszaki hibás járművet elszállító vagy javító járművek,
  • a megkülönböztető jelzést használó járművek.

Ez is érdekelhet: Autófelszerelés vagy gardrób? Gelencsér Tímea elárulta, mit rejt a kocsija nyáron

Jogkövetkezmények: a szabályszegés nem apróság

A leállósáv szabaddá tétele, vagy általánosabban: a mentés akadálytalan biztosítása jogszabályi kötelezettség. Aki ezt elmulasztja, annak komoly következményekkel kell számolnia.

Magyarországon 2024 augusztusától emelkedtek a közlekedési bírságok, így a leállósáv szabálytalan használatáért is magasabb büntetés jár. A leállósávban való haladás esetén a bírság összege 156.000 forintra nőtt. Ez komoly visszatartó erő lehet azok számára, akik gyorsító sávként szeretnék használni a vészhelyzetekre fenntartott területet.

A bírságemelések más szabálysértéseket is érintettek, például:

Biztonsági öv használatának elmulasztása:

  • lakott területen belül: 20.000 Ft (korábban 13.000 Ft),
  • lakott területen kívül: 30.000 Ft (korábban 19.500 Ft),
  • autóúton vagy autópályán: 40.000 Ft (korábban 26.000 Ft),

Áthajtás vasúti átjárón piros jelzés ellenére: 100.000 Ft (korábban 78.000 Ft).

Ezek az összegek jól mutatják, hogy a közlekedési szabályok megsértésének már nemcsak erkölcsi, hanem jelentős anyagi következményei is vannak. A leállósávot tehát csak rendkívüli helyzetekben szabad igénybe venni – a gyorsabb haladás sosem lehet indok.

Nyári dugók és a leállósáv használata 2025-ben: Amit a szabályokról és a bírságokról tudni kell

Intelligens rendszer nyithatja meg a leállósávokat

A jövőben bizonyos helyzetekben megnyithatók lesznek a leállósávok is – de csak központi döntés alapján. Ez az úgynevezett intelligens közlekedési rendszer (ITS) része, amely digitális táblákon keresztül jelzi majd az autósoknak, mikor lehet szabályosan használni a sávot.

Az M1-es autópályán vezetik be először, várhatóan 2028-tól. Később az M7 és M3 autópályákon is alkalmazzák majd. A cél: növelni a forgalom áteresztőképességét anélkül, hogy új sávokat kellene építeni.

Fontos: a leállósávok továbbra is vészhelyzetre szolgálnak. Amíg nincs élesítve az ITS-rendszer, továbbra is tilos rajtuk haladni – a szabályszegésért jelenleg 156 ezer forintos bírság jár.

Autó vagy repülő? Ez dönti el, mivel éri meg utazni a nyári szezonban

Illusztráció: Freepik