XXI. Század

Fekete Giorgio, a Carson Coma frontembere: „Egyre távolabb érzem magunkat attól, hogy sztárok legyünk”

Kiss BalázsKiss Balázs

2023. december 17. 18:56

Mi tesz valakit sztárrá? A tehetség? A kemény munka? A zsűrin múlik az egész, vagy csak a nézőkön? A szakértők szerint ezek közül mindegyikre szükség van, de magában egyik sem elég. Ma még nehezebb dolga van egy kezdő előadónak, mint fél évszázaddal ezelőtt. Akkor megvolt a biztos recept, hogyan törhet valaki a csúcsra, most csak találgatni lehet. Hogy milyen volt sztárnak lenni az egycsatornás szocializmus idején, és milyen a streamingszolgáltatók korában, kiderül Kiss Balázs filmjéből.

A Carson Coma ismert zenekar, sokszor játszottak már több mint tízezer ember előtt, és jövő évi arénás koncertjükkel újabb szintre lépnek – ezért kérdeztük őket arról, milyen ma a hírességek élete, milyen sztárnak lenni. Bár röpködtek a Lukács Laci- és Földes László-idézetek, a jó hangulat pedig sokszor elvitte a fókuszt a témáról, sok mindent megtudtunk arról, miért ragyognak a csillagok.

Egyre távolabb érzem magunkat attól, hogy sztárok legyünk. Egyáltalán mit jelent sztárnak lenni? 

– vetette fel a jogos kérdést Fekete Giorgio, a zenekar frontembere. Abban egyetértettek Héra Barnabással és Gaál Péterrel, hogy a bulvármédia-szereplések és a tévéinterjúk mindenféleképpen hozzásegítenek a sikerhez, de ők sem tudták megválaszolni, milyen anyaggal van kikövezve a sikerhez vezető út. Ezért inkább a hírnév veszélyeiről beszélgettünk.

„Amikor sikeres zenész leszel, akkor hirtelen nagyon sok koncerted lesz az addigiakhoz képest, ez teljesen megborítja a bioritmusodat” – mondta Héra Barnabás, aki arra figyelmeztetett, hogy könnyen belecsúszhat az ember az alkohol- vagy cigifüggőségbe az állandó koncertélmények miatt. „Ha 24-25 évesen megtanulod ezt kezelni, akkor 50 évesen nem az lesz az alap, hogy beletörődsz, hogy ez egy ilyen szakma – és nem úgy csinálod, ahogy a Ganxta Zolee nyilatkozta, hogy »igen, alkoholproblémáim vannak, de ez egy ilyen szakma, ez teljesen normális«.”

Giorgio éppen ezért alázatra inti kortársait: „Az is ferdítés lenne, ha azt mondanánk, hogy minket egyáltalán nem érdekel, mennyien hallgatnak minket – mert ennek a sok csodálatos embernek is köszönhető, akik hallgatnak minket, hogy ezt nem mellékállásban kell csinálnunk –, de 

tudni kell, hogy ez nem minden, és minden elmúlik. Nem szabad túlságosan sokat gondolni magadról.

Ám akármennyire is szeretne csak magával és a művészetével foglalkozni egy zenész, a rajongói bázis kiépítése kulcsfontosságú.

Mint Héra elmondta, „a zenészek bevételének nagy része a koncertekből érkezik be. Abból is meg lehet élni, ha azt nem sokan osztják szét. Mivel mi hatan vagyunk, ez kicsit másképpen alakul nálunk, mint egy szóló előadónál, aki a streamingplatformokból beérkező pénzből is meg tud élni.” Régen ez másképp működött, tette hozzá: „50 évvel ezelőtt, amikor kultúrházakba mentek játszani, a koncertezés volt alulfizetve, a lemezeladásokon viszont sokat lehetett szakítani”.

A lemezeladásokat pedig az akkori kultúrpolitika – Erdős Péterrel az élen – irányította. Többek között miatta vált rögössé Delhusa Gion útja a Táncdalfesztiváltól első nagylemeze kiadásig, miatta jutott viszont a csúcsra a Neoton Família, Csepregi Évával az élen, és lépett a helyükbe a Pa-dö-dő, amikor már megcsapta Magyarországot a rendszerváltás szele.

Történet haknizásról, tehetségkutatókról, fesztiválokról és a hírnévért folytatott versenyről – hétfőn késő este az RTL-en a XXI. Században.

 

#XXI. Század#Videó#Kultúra#Carson Coma#sztár#fellépés#zenész#zeneipar#koncert#ma#Fekete Giorgio#héra barnabás#ganxsta zolee

Címlapról ajánljuk