Tudomány-Tech

A repülőgépek titkai: így működik a levegőben a vécé

rtl.hurtl.hu

2024. március 12. 8:40

A mérnököknek nemcsak azt kell megoldaniuk, hogy egy utasszállító repülőgép a levegőben maradjon, de olyan hétköznapi dolgokra is meg kell találniuk a jól működő megoldást, mint a meleg étel, vagy a friss levegő.

Ha szóba kerül a nagy utasszállító repülőgépek működése, általában olyan fennkölt dolgokról esik szó, hogy hogyan szállnak fel az égbe és hogyan maradnak fenn. Pedig egy sor hétköznapi dolog van még, amit meg kellett oldaniuk a mérnököknek, a vécé lehúzásától kezdve az ételek melegítésén át a levegő keringtetéséig.

A kék jég rejtélye

A CNN összeállításából kiderül, hogy a repülőgépen a vécé nem lehet vízöblítéses, mert az ehhez szükséges víz túl nagy súlyt jelentene. Ezért vákuummal oldják meg a vécécsésze kiürítését. Amikor megnyomjuk a gombot, kinyílik egy szelep, ami a vécécsészét az alatta lévő szennyvízcsővel köti össze. A csőben – és a szennyvíztartályban – különbözik a légnyomás a repülőgép utasteréétől, így a szelep nyitásával vákuum keletkezik, ami mindent kiszippant. Amikor a repülőgép a földön van, akkor ez a légnyomáskülönbség nem áll fenn, ilyenkor kompresszorral állítják elő, ami leáll, ha a gép a levegőbe emelkedett. A vécécsészén teflonbevonat gátolja meg, hogy bármi leragadjon.

A „kék jég” a repülőgép szennyvíztartályának megfagyott tartalma, ami időnként a földre zuhan. A legendákkal ellentétben soha nem fordult elő, még régen sem, hogy szándékosan így ürítették volna ki a repülőgépek szennyvíztartályát, ám ha szivárog az ürítőcső, a folyadék a levegőben megfagy és akkora jégtömb alakulhat ki, ami előbb-utóbb leesik. Ez az 1980-as évekig gyakoribb volt, akkor azonban bevezették, hogy felszállás előtt ellenőrizni kell a repülőgépek vécéinek szivárgását is.

A repülőgépek vécéinek dugulását általában az utasok okozzák, akik ki akarják próbálni, hogy a pelenkát, vagy az üdítős dobozt leviszi-e a vákuum. Ám a dugulás elhárítása napokig is eltarthat, ha szét kell szedni hozzá a bonyolult csőrendszert, és akár járattörlésekhez, késésekhez is vezethet, mert a gépek nem szállhatnak fel, ha nincs rajtuk elegendő működő vécé.

Igyunk-e teát?

Azok, akik a repülőgépeken felszolgált ételeket kritizálják, ritkán gondolnak bele abba, mennyire bonyolult megoldani, hogy több száz embernek egyszerre biztosítsanak meleg ételt út közben, szigorú higiéniai előírások betartása mellett. Az ételadagokat a reptereken működő konyhákon készítik el, majd lefagyasztva kerülnek a gépre. Egy nagy repülőgépen 10-12 sütő található, amiben légkeveréssel vagy gőzzel melegítik az ételeket, egyszerre 40-50 adagot.

Akadnak, akik azt tanácsolják, hogy a repülőgépen ne fogyasszunk kávét vagy teát. A repülőgépeknek egy nagy fedélzeti víztartályuk van, ami a mosdóktól a konyhákig biztosítja a vízellátást. 2019-ben 11 nagy amerikai légitársaság gépein vizsgálták a vízminőséget, és egy ötfokú skálán mindössze három légitársaság ért el hármas vagy jobb osztályzatot. Ám a hideg víz minősége nem feltétlenül jelent problémát, mert tea és kávé készítésekor a vizet felforralják, ami elpusztítja a baktériumokat.

Internet a repülőn

Már a repülőgépeken sem ritka, hogy működik az internet, amit műholdon keresztül oldanak meg. A műholdas antennát a repülőgép tetején helyezik el, de azt is meg kell oldani, hogy menet közben folyamatosan kövesse a műhold meghatározott pozícióját. A Viasat nevű műholdas cég vezetője, Don Buchman a CNN-nek elmondta, hogy műholdjaik az Egyenlítő fölött több mint 36 ezer kilométeres magasságban találhatók. Ilyen magasságból három műholddal le lehet fedni az egész Földet, de a cégnek 18 műholdja van. Mivel mindegyik hatalmas területet fed le, a gépeknek nem kell folyton újracsatlakozniuk menet közben. Algoritmus határozza meg, hogy egy adott járat számára melyik a legmegfelelőbb műhold, és az időjárási körülményeket is figyelembe veszik.

A járvány kezdetén különösen nagy figyelmet kapott az a kérdés, hogy milyen levegőt lélegeznek be a repülőgépek utasai. Régen a levegő a hajtóműveken keresztül érkezett az utaskabinba, és légkondicionálóval hűtötték megfelelő hőmérsékletűre. A modern gépeken azonban már kompresszorral, külső forrásból érkező, szűrt levegőt keringtetnek. Egy Boeing 787-es fedélzetén három, egy Airbus A350-esen két-három percenként teljesen cserélődik a levegő, aminek hőmérsékletét és páratartalmát is pontosan szabályozzák.

Nyitókép: Stuart Dee / Photographer's Choice RF / Getty Images

#Tudomány-Tech#repülés#repülőgép#vécé

Címlapról ajánljuk