Tudomány-Tech

Kutatás: ha nem ad könyvet a gyerek kezébe, nehezen fog tudni olvasni

rtl.hurtl.hu

2023. december 15. 16:22

A kutatók szerint a digitális felületeken általában sekélyes szövegek vannak, amitől nem fog fejlődni a gyerekek szövegértése.

A nyomtatott szövegek olvasása jobban javítja a szövegértést, mint a digitális anyagok olvasása – állítja egy friss tanulmány a Guardian szerint.

A Valenciai Egyetem kutatói több mint két tucat, 2000 és 2022 között publikált tanulmányt elemeztek a szövegértésről, amelyekben közel 470 ezer embert értékeltek. Arra jutottak, hogy a hosszú ideig tartó papírra nyomtatott szöveg olvasása hat-nyolcszor nagyobb mértékben javíthatja a szövegértési készségeket, mint a digitális felületeken történő olvasás.

Ladislao Salmerón, a Valenciai Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője a lapnak arról is beszélt, hogy a szabadidős digitális olvasás gyakorisága és a szövegértési képességek fejlődése közötti összefüggés kb. nulla. Ennek az az oka, hogy „a digitális szövegek nyelvi minősége általában gyengébb, mint a nyomtatott szövegekben hagyományosan” – tette hozzá. A közösségi médiában található szöveg például leginkább társalgási jellegű, és nem tartalmaz összetett szintaxist és érvelést.

Salmerón azt is elmondta, hogy a digitális felületeken a szövegek általában sekélyesebbek, mint a nyomtatott anyagoké, és a szkennelés gyakoribb. Utóbbi azt jelenti, hogy az olvasó „nem merül el teljesen az elbeszélésben, vagy nem ragadja meg teljesen az összetett összefüggéseket egy informatív szövegben”.

A szerzők arra is kitértek, hogy azok a gyermekek, akik leginkább digitális felületeket olvasnak, alig sajátítanak el olyan kifejezéseket, amelyek leginkább a tudományos életben fordulnak elő. Úgy vélik, az iskolákban oda kell figyelniük arra, hogy rátereljék a gyerekeket a nyomtatott szövegek – mondjuk ki nyíltan: könyvek – olvasására.

Nyitókép: Pexels.com/Perfecto Capucine

#Tudomány-Tech#olvasás#kutatás#szövegértés#digitális#könyv