A magyar felnőttek mindössze 15 százaléka olvas hetente
2023. december 11. 19:10
Az országos átlagnál nagyobb arányban olvasnak rendszeresen a nők, a fiatal felnőttek és a 60 évnél idősebbek, valamint a budapestiek – derül ki az NMHH megbízásából készült kutatásból.
A magyarok 42 százaléka olvas valamilyen gyakorisággal nyomtatott könyvet, ez az e-könyvek esetén 11 százalék, míg az e-hangoskönyveknél mindössze 7 százalék – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból.
A 2023 tavaszán végzett kutatás a teljes felnőtt magyar lakosság könyvolvasási és könyvvásárlási szokásait vizsgálta. A kutatók elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy a digitalizáció milyen hatással van a vásárlókra és a piacra, így a klasszikus formátum mellett azt is megnézték, hogyan viszonyulnak az emberek az elektronikus könyvekhez és a hangoskönyvekhez.
A kutatás egyebek mellett még a következő megállapításokat teszi:
- 2020-ban a felnőtt magyar lakosság 13 százaléka, idén már 15 százaléka olvasott hetente;
- az országos átlagnál nagyobb arányban olvasnak rendszeresen a nők, a fiatal felnőttek (18–39 évesek) és a 60 évnél idősebbek, valamint a budapestiek;
- a könyvolvasó felnőtt népesség körében a szépirodalmi művek és a szórakoztató irodalom a legnépszerűbb műfajok;
- a magyarok nem csak azért érveltek nyomtatott könyv mellett, mert az kézzel fogható – a válaszadók harmada jobban meg tudja jegyezni, amit papírkönyvben olvas;
- A digitális könyvek mellett a leggyakoribb érv, hogy egy eszközön rengeteg könyv elfér, és nem foglal el annyi helyet, valamint kényelmesebb olvasni, mint a nyomtatottat;
- az elektronikus könyvek olvasói között a legnépszerűbb műfaj a romantika (19 százalék), ezt követi a nemzetközi szépirodalom, a krimi és a magyar szépirodalom;
- az e-hangoskönyveknél viszont a szépirodalom dominál (a „hallgatók” bő harmadának ez a kedvenc műfaja), de gyermek-és ifjúsági kategória, valamint az ismeretterjesztő tartalom is dobogós.
A kutatás szerint azok, akik valamilyen gyakorisággal könyvet ragadnak, átlagosan 12 könyvet olvasnak el bármilyen formátumban egy év alatt. A kutatók hozzáteszik, a közösségi média, azon belül is kiemelten a Facebook, az Instagram és a TikTok nagy szerepet játszik egy-egy alkotó vagy kötet népszerűsítésében.
Nyitókép (illusztráció): Getty Images