Kiderült, hogy a baktériumoknak van emlékezetük

2023. november 23. 16:02

Na jó, nem úgy, ahogy a képünkkel illusztráljuk, de valami olyasmi.

Annak ellenére, hogy a baktériumoknak nincsenek neuronjai vagy idegrendszere, képesek valami emlékezethez hasonlót kialakítani – derült ki egy új kutatásból, amelyet az IFL Science ismertetett. Mi több, legalább négy generáción át képesek átadni ezeket az „emlékeket” az utódaiknak.

Persze nem arról van szó, hogy a baktériumok képesek arra, hogy emlékezzenek, vagy nosztagiázzanak (mint nyitóképünkön), de képesek egyfajta memóriát kialakítani.

„A baktériumoknak nincs agyuk, de képesek információt gyűjteni a környezetükből, és ha gyakran találkoztak ezzel a környezettel, akkor képesek tárolni ezt az információt, és később gyorsan hozzáférni ahhoz” – mondta Souvik Bhattacharyya, a tanulmány vezető szerzője egy nyilatkozatban.

A vizsgálathoz Bhattacharyya és munkatársai az Escherichia coli modellorganizmust tanulmányozták, és megállapították, hogy a vasszintet felhasználva „emlékeznek” bizonyos viselkedésekre, amelyeket aztán ugyanazon ingerek hatására aktiválhatnak.

A baktériumok különböző vasszintekkel rendelkeznek, ami nagyon fontos a sejtanyagcseréjük szempontjából. Azok, amelyekben alacsonyabb volt az elem szintje, a kutatók megállapították, hogy ügyesebb rajok voltak – ez azt jelenti, hogy jobban össze tudtak jönni egy felületen és egy tömegként mozogtak. Azok, amelyeknek több vas volt a sejtjeikben, eközben hajlamosak voltak helyben maradni.

Úgy tűnik, hogy az alacsony sejtszintű vasnak kitett baktériumok a kezdeti rajzás után még jobban tudtak rajzani, mint korábban – mintha emlékeztek volna rá, hogyan kell.

A kutatók azt is megállapították, hogy ezek a „vasalapú emlékek” négy generáción keresztül fennmaradtak. A vasszint mesterséges manipulálása azonban lehetővé tette, hogy sokkal tovább is fennmaradjanak.

A tanulmány a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban jelent meg.

Nyitókép: Getty Images / rtl.hu