Tudomány-Tech

Virtuális osztályokba vinné az oktatást az amerikai konzervatívok egy része

rtl.hurtl.hu

2023. szeptember 7. 15:10

A rengeteg előny és lehetőség mellett nagyon sok hátránya lehet annak, ha a gyerekek csak virtuális osztálytermekbe járnának tanulni. A technológia viszont már nem csak a sci-fikben létezik, több száz gyerek jelenleg is így tanul. Pedig a koronavírus-járvány ideje alatt szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a nehéz anyagi körülmények között élő családoknak egy laptop beszerzése is megoldhatatlan feladatot okozott, nem hogy egy virtuálisvalóság-készleté. És ez csak a legkisebb gond a technológiával, ami mögött leginkább amerikai konzervatívok állnak.

Az Optima Academy Online egy 2022-ben indult virtuális iskola, ami egy teljesen új oktatás víziót mutat be. Ebben a tanár, a gyerekek, az osztályterem, sőt maga az intézmény sincsen ugyanabban a fizikai térben. Az OptimaEd ugyanis egy virtuális valóságban létező iskola. Ez már nem csak egy távoli vízió, hanem sokak számára a jelen, a projekt ugyanis az Egyesült Államokban jelenleg is működik. Egy nagyjából 10 éves kislány felkel, reggelizik, megmossa a fogát, majd felveszi a virtuális valóság szemüveget.

Ugyanígy tesznek az osztálytársai és a tanár is, akik a világ különböző pontjain élnek. Így kerülnek mindannyian a virtuális osztályterembe, ahol aztán elkezdődik az oktatás.

A hagyományos óra után a gyerekek szkafandert húznak és hirtelen a világűrben találják magukat vagy egy akváriumban, esetleg egy állatkertben, attól függően, milyen órájuk következik az órarendben. Leegyszerűsítve így lehet összefoglalni azt, amit az Optima kínál. Az oktatási projekt YouTube-ra feltöltött videóiból az is kiderül, hogy ez az egész pontosan hogyan néz ki a gyakorlatban.


Az online térben tartott oktatásnak kétségtelenül vannak előnyei, az iskolának nem kell fenntartania egy épületet, a tanároknak és a gyerekeknek nem kell fizikailag bejárnia, ami kényelmesebbé és nyugodtabbá teheti a tanulást. A különböző tananyagok szemléltetése is remekül megoldható, a gyerekek szó szerint átélhetik azt, amiről tanulnak, legyen szó történelemről, földrajzról vagy akár biológiáról. Az Optima koncepciójának tehát megvannak a maga látványos előnyei, de összességében rengeteg aggasztó, nehezen megválaszolható kérdés vetődik fel.

Borítékolható elszigetelődés

Az egyik probléma, hogy a gyereket, aki otthon tanul, nem felügyeli senki azon a tanáron kívül, aki fizikailag nincs is jelen. Sokan hajlamosak a fizikai jelenlét és a felügyelet fontosságát alulértékelni, pedig az iskola egyik fontos funkciója az oktatás mellett éppen a felügyelet. Arról az alapvető fizikai problémáról már nem is beszélve, hogy a virtuális valóság szemüvegkészletek, amelyek segítségével az oktatás zajlik, legalább 1 kilogrammot nyomnak, és ezeket a gyerekeknek minden hétköznap hosszú órákon keresztül viselniük kell.

A jövő tanórái virtuális osztálytermekben folyhatnak majd, de biztos, hogy ez jó lesz a gyerekeknek?
Fotó: Lindsey Nicholson/UCG/Universal Images Group via Getty Images

A New Yorker cikke szerint az Optimánál egyébként a Facebook kiadója által fejlesztett Meta Quest 2-es VR-szemüvegeket és kontrollereket használnak a gyerekek és a tanárok is. Talán nem véletlen, hogy a virtuális platform, ahol az oktatás zajlik, nagyon hasonlít a Facebook kiadója által fejlesztett Metaverzumra.

Ezzel még nem is lenne baj, azzal már inkább, hogy a gyerekek ebben az egyedi tanítási rendben semmilyen személyes interakciót nem folytatnak, így a szociális készségeik nem fejlődnek kellő mértékben.

Az iskola a család utáni második legfontosabb szocializációs színtér a gyermekek, kamaszok életében. A diákok ekkor sajátítják el a társadalom által elfogadott érték- és normarendszer elemeit, az intézményi és közösségi viselkedés alapszabályait, a felnőtt társadalomba való beilleszkedéshez szükséges kompetenciákat – olvasható az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az iskola szocializációs szerepe és lehetőségei című könyvében. Az éveken keresztül csak az online térben tanuló gyerekek nem fogják tudni, hogyan kell egy intézményben viselkedni, mint ahogy az alapvető normákkal sem lesznek tisztában.

A sci-fi ma már valóság

Az OptimaEd nem egy fura, zavaros jövőkép, hanem egy működő amerikai vállalkozás. A floridai céget Erika Donalds, egy 43 éves oktatással foglalkozó aktivista alapította. Az akadémiának hívott intézménybe 170 általános iskolás diákot vettek fel a 2022-es indulás óta, ez ősszel duplázódott. Donalds elmondása szerint a gyerekek a harmadik osztálytól kezdődően 30-40 percig viselik a virtuális valóság headsettet, összesen 4-5 foglalkozáson keresztül.

A jövő tanórái virtuális osztálytermekben folyhatnak majd, de biztos, hogy ez jó lesz a gyerekeknek?
Fotó: Optima / YouTube

A szemüvegeket előre programozták, hogy rendszeresen legyenek szünetek, hogy a gyerekek szeme ne fáradjon el és ne legyenek látási gondjaik. A legfiatalabb tanulókat hagyomány online oktatás keretein belül tanítják otthonról, de amint kijárták a harmadik osztályt, ők is VR-szemüveggel folytatják a tanulmányaikat. Az tanmenet része az is, hogy a gyerekek délután is foglalkoznak a tanulással, kvázi házit csinálnak a virtuális térben, a tanárok ekkor csak a feladatok közben felmerülő kérdésekre válaszolnak.

Orbán Viktor szövetségesei mozgatják a virtuális oktatási üzletet

A New Yorker cikke megjegyzi: az OptimaEd működése és kvázi sikere Florida sajátos oktatáspolitikai környezete miatt lehetséges. Jeb Bush volt floridai kormányzó kétezres évek eleji oktatási reformja nyomán különféle utalványokat biztosított a szegény családokból származó, valamint a fogyatékkal élő diákok számára, hogy sokszínű oktatási intézmények szolgáltatásait használhassák. Ron DeSantis, a jelenlegi republikánus kormányzó, akit sokan Donald Trump legnagyobb riválisának is tartanak a jobboldalon, kibővítette ezt a programot. Ezeket az oktatási utalványokat használták fel azok a szülők is, akik igénybe vették az OptimaEd szolgáltatását és minden bizonnyal a cég is ezért indult el Floridában. 

Hasonló, kedvező feltételek vannak érvényben Arizonában és Michigan egyes részein is, az Optima oda is elér, így a gyerekek már ezekben az államokban is VR-osztályba járhatnak.

A New Yorker cikke szerint Erika Donalds egyébként Byron Donalds felesége, akit a helyi republikánusok fiatal sztárnak, Ron DeSantis utódjának tartanak. Erika Donalds egy podcastban nemrég arról beszélt, hogy az Optimánál az oktatás hangsúlya a hagyományokon van, szó szerint úgy fogalmazott, hogy

ez egy nagyon hagyományos, a konzervatív alapokhoz visszanyúló oktatási intézmény.

Donald Trumppal gyűjtöttek pénzt

Donaldsék meglehetősen jó kapcsolatot ápolnak több jobboldali, republikánus politikussal és a hozzájuk tartozó gazdasági körökkel. A pár 2022 telén otthont adott egy adománygyűjtő akciónak, a rendezvény sztárvendége Donald Trump és felesége Melania Trump voltak. Erika Donalds a kritikákra válaszolva a lapnak azt nyilatkozta, hogy bár a klasszikus iskolai környezet továbbra is a legjobb választás a gyerekek számára, de állítása szerint a jelenlegi rendszerben nem jut mindenkinek megfelelő oktatás, ezért van szükség olyan virtuális iskolákra, mint az Optima.

A jövő tanórái virtuális osztálytermekben folyhatnak majd, de biztos, hogy ez jó lesz a gyerekeknek?
Fotó: Optima / YouTube

Körülbelül 250 úgynevezett „egyedi környezet” létezik, ahol az Optima diákjai és tanárai összegyűlhetnek az órákon. Ezek a helyek a való életben nem léteznek, virtuális bútorok, épületek és természeti elemek felhasználásával építették az OptimaEd programozói. Donaldsék ezeket a tereket más, tőlük független iskoláknak is felkínálják, természetesen bérleti díjért cserébe. A környezetek azonban nem túl kidolgozottak, inkább hasonlítanak egy régi számítógépes játékhoz, mint egy dokumentumfilmhez. 

A harmincperces szabály

Jeremy Bailenson, a Stanford Egyetem Virtuális Emberi Interakciós laboratóriumának igazgatója szerint

senkinek nincs arról egyelőre fogalma, hogy mi történik, ha egy gyerek VR-headsettel tanul naponta órákat, mindezt heteken, hónapokon keresztül.

Bailenson laboratóriumában, ahol nem gyerekek, hanem felnőtt kutatók tanulmányozzák virtuális valóságot, van egy harminc perces szabály, amely szerint harminc percnyi headsetviselés után mindenkinek szünetet kell tartania, ennie, innia, beszélgetnie kell egy fizikailag vele egy térben lévő emberrel. Az ilyen szemüvegek túlzott használata rosszullétet okozhat, sokan hányingert, fejfájást tapasztalhatnak. A hosszútávú VR-használat ahhoz is vezethet, hogy az ember számára elmosódnak a virtuális és a valódi tér közötti határvonalak.

Egyes tanulmányok szerint, amikor az emberek hosszú ideig a vr-térben maradnak, nehezen tudnak különbséget tenni a valóság és a virtuális tér között. Egy kollégám otthon kézlegyintéssel, a kontrollerrel próbálta a bútorokat mozgatni, amikor egy pillanatra elfelejtette, hogy nem a vr-térben van

– mondta a Jeremy Bailenson, aki kitért arra is, hogy a virtuális valóságban működő iskolák nagy veszélye lehet még az is, hogy a gyerekek nincsenek valód közösségben.

Az Optima igyekszik elősegíteni azt, hogy minden úgy működjön az órákon és a szünetekben, mint egy rendes iskolában: a gyerekek az Optima logójával és kabalájával díszíthetik avatarjuk (a virtuális valóságban létező másolatuk) ruháját, és Harry Potter-stílusban házakban is találkozhatnak, sőt még a szabadidejüket is együtt tölthetik a „közösségi órán”. A valóságban azonban ezek a gyerekek a legtöbbet egyedül tanulnak és a szünetekben is egyedül vannak. Messze laknak egymástól, nincsenek rákényszerítve, hogy barátkozzanak, megismerjék egymást, mivel nem tudnak együtt valós tevékenységet végezni.

Nyitókép (illusztráció): Getty images

#Tudomány-Tech#optimaed#oktatás#virtuális valóság#vr#headset#tanulás#osztályterem#ma

Címlapról ajánljuk