Tudomány-Tech

Több mint 50 ezer Teslát kell ideiglenesen kivonni a forgalomból

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. február 2. 15:03

Négy Tesla-modell szoftverét kell frissíteni az USA-ban, mert teljes önvezető módban nem mindig állnak meg a stoptáblánál.

 

CSaknem 54 000 Tesla autót és SUV-ot érint az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság által kedden kiadott visszahívási rendelkezés, jelentette az Associated Press. Az elektromos járműveket azért kell ideiglenesen kivonni a forgalomból, mert a teljes önvezető (Full Self-Driving) módot lehetővé tevő szoftverük úgy van beállítva, hogy bizonyos esetekben a stoptáblával ellátott kereszteződésen átgurulhatnak anélkül, hogy teljesen megállnának.

A visszahívási dokumentum szerint a Tesla egy neten letölthető szoftverfrissítéssel fogja letiltani ezt az úgynevezett „guruló megállás” funkciót.  

Az intézkedés a 2016 és 2022 között gyártott Model S szedánokra és X SUV-kra, a 2017 és 2022 közötti Model 3 szedánokra és a 2020 és 2022 közötti Model Y SUV-kra vonatkozik. 

A gördülő megállást kikapcsoló firmware-verziót várhatóan február elején küldik ki.

Az érintett Tesla autók teljes önvezető szoftverének ez a funkciója lehetővé teszi, hogy a járművek 9 kilométer/órás sebességgel áthaladjanak a stoptáblás kereszteződéseken, ahol elvileg állóra kellene fékezni áthaladás előtt az autót. Az állami közlekedésbiztonsági hivatalokat képviselő Governors Highway Safety Association (Kormányzók Közúti Biztonsági Szövetsége) azt közölte, hogy nincs olyan állam az USA-ban, ahol a guruló megállás szabályos lenne.

A Tesla a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal tisztviselőivel folytatott két egyeztetés után egyezett bele a visszahívásba. A Tesla illetékesei mindemellett azt állították, hogy nincs tudomásuk a funkció által okozott balesetekről vagy sérülésekről. Szerintük csak kiválasztott Tesla-vezetők tesztelik a teljes önvezető szoftvert a közutakon. A vállalat szerint az autók nem vezethetik magukat, és a sofőröknek mindig készen kell állniuk a cselekvésre.

A Tesla egy szoftverfrissítésben vezette be a „guruló megállás” funkciót, amelyet 2020. október 20-án küldtek ki a tesztelő tulajdonosoknak.

Ezt a funkciót aktiválva az önvezető módban lévő Teslák ignorálhatják a teljes megállásra szólító táblákat, és legfeljebb 9 kilométer/órás sebességgel megállás nélkül áthaladhatnak a kereszteződéseken, amennyiben a közelben nem érzékelnek „releváns” mozgó autót, gyalogost vagy kerékpárost.

Philip Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem villamosmérnök- és számítástechnika professzora szerint a guruló megállás funkció nem biztonságos, és soha nem lett volna szabad a járművekbe tenni. Szerinte a Tesla gépi tanuló rendszere tévesen azonosíthatja a tárgyakat: 

Mi történik, ha úgy dönt, hogy az utcán átkelő gyermek nem releváns, és nem áll meg?

Jonathan Adkins, a kormányzók biztonsági szövetségének ügyvezető igazgatója nem lepődött meg azon, hogy a Tesla úgy programozta be a szóban forgó 54 ezer járművet, hogy azok megszegjék a törvényeket:

Folyamatosan feszegetik a biztonság határait, hogy lássák, mit tudnak megúszni. Ez minden egyes alkalommal egy kicsit kirívóbb. Jó látni, hogy a hatóság visszavág

 – mondta.

Nyitókép: Tesla

#Tudomány-Tech#tesla#autó#visszahívás#önvezető#kresz#stop

Címlapról ajánljuk