„Büdösek, zajosak, kellemetlenek” – kitiltanák a robogókat Budapest belvárosából
2023. január 6. 10:48
Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport munkatársa arról beszélt a Reggeliben, hogy ha tehetnék, kitiltanák Budapest belvárosából a robogókat. A Totalcar szakértője azt mondta, értik a szándékot, de a logikát nem teljesen.
A Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelős munkatársa szerint sok gond van Budapest belvárosában a robogókkal, kiváltképp az ételfutárok járműveivel.
Büdösek, zajosak, kellemetlenek tudnak lenni, és úgy látjuk, ezt a problémát egy általános kitiltással lehetne megoldani
– mondta Vargha Márton a Reggeliben, de hozzátette, hogy természetesen nyitottak más opciókra is, amik csökkentenék a probléma mértékét.
A főváros kérte fel őket, hogy tegyenek javaslatokat a 2023-as munkatervre, ők pedig azt tanácsolták, hogy mindenképpen legyen egy napirendi pont, ami ezzel a problémával foglalkozik.
A munkacsoport számításai szerint közel 60 ezer motorbicikli van Pest megyében. Ezek jelentős része kétütemű motorral rendelkezik. A fő problémát valójában ez jelenti.
A Totalcar újságírója, Szabó Henrik egy példával érvelt az általános kitiltás ellen. Szerinte azért, mert vannak rossz minőségű csokinyulak, nem kell kitiltani a piacról az összes csokinyulat, hogy a silány minőségűeket eltüntessük a piacról. Szerinte ez a helyzet a robogókkal is.
Az élhető város mindenkinek nagyon fontos. Amennyiben van egy zavaró tényező, minden épelméjű ember azt mondja, hogy szüntessük meg. De hogy ezeket a zavaró tényezőket hogyan tudjuk bekategorizálni, az egy másik kérdés
– elmélkedett.
Szerinte a dolgot nehezíti, hogy a robogók nem regisztrált járművek, tehát pontos számukat, életkorukat, jellegüket nem ismerjük (léteznek belőlük kétütemű és négyütemű változatok is).
Ha azt mondjuk, hogy a kétüteművel van a legtöbb probléma, mert azok nagyon szennyezőek és azokat szeretnénk eltávolítani a rendszerből, akkor szerintem rájuk kéne lőni
– célzott ezzel arra is, hogy nem csak robogókban van kétütemű motor, hanem más, ebbe a kategóriába nem sorolható járművek is.
Szabó arról is beszélt, hogy ha kitiltanák a robbanómotoros robogókat a belvárosból, sok ételfutárnak le kéne cserélni a munkaeszközét egy elektromos változatra, ami nem kis költséget jelentene. Szerinte az lenne a megfelelő lépés, ha
valamilyen támogatási rendszeren belül ösztönöznék a környezetszennyező járművek lecserélését.
Ezzel a felvetéssel Vargha Márton is egyetértett, a vita zárásaként azt mondta, erre és egy elektromosrobogó-bérlőrendszer felállítására is tettek már javaslatot a fővárosnál.