Zöld megoldás, vagy behúzott pénz? A nagy repohárvita
2022. november 18. 10:05
Többen találkozhattak már a jelenséggel, hogy egy szórakozóhelyen vagy fesztiválon megveszik a repoharat, de a szórakozás végén, a pohárért cserébe a pénz helyett csak egy tokent, egy kis korongot kapunk vissza. Ez ellen alakult meg idén július végén a „STOP Repohár Token!” Facebook csoport, aminek ma már közel 5000 tagja van. Arról, hogy mi a rendszerrel a probléma, a csoport egyik tagja, Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakember és Maros Róbert, az egyik tokenes repohár-rendszert üzemeltető cég ügyvezetője vitatkozott a Reggeliben.
Fogyasztói szemmel nézve Siklósi Máté szerint az a legnagyobb probléma, hogy plusz díjat szednek azért, ami korábban az ital árába volt beépítve – a pohárlogisztikáért és a mosogatásért. A másik gond szerinte az, hogy a repohár-rendszer nem terjedt el az egész vendéglátásban, így sokkal jobban szúrja az emberek szemét.
A vendéglátóhelyek részéről felmerülhet egyfajta „agresszív értékesítés” is: például amikor egy palackos üdítő tartalmát is kitöltik repohárba, pedig arra semmi szükség nem lenne. Másrészt az is vitatéma, hogy a repohár-rendszer egyáltalán zöldebb-e, mint az üvegpoharak elmosogatása.
Maros Róbert szerint főként rendezvényeken használnak repoharakat, és ez a rendszer azért jött létre, hogy az egyszer használatos műanyagpoharakat kiváltsák.
Aki járt fesztiválon, biztosan emlékszik, hogy a koncertek után a küzdőtéren térdig ért a szemét. Bejöttek a repoharak, és hirtelen nem ér térdig a szemét
– magyarázta a repoharas cég ügyvezetője a Reggeliben.
Elmondása szerint több kutatást is végeztek annak felderítése érdekében, hogy kiderüljön, valóban kevésbé terheli-e a környezetet a visszaváltható pohár. Az derült ki, hogy
öt-hat használat után a repoharak ökológiai lábnyoma a legkisebb
az üveg, papír és alumínium poharakhoz képest.
Siklósi Máté szerint alapvetően nem is a repoharakkal van baj, hanem azzal, hogy a plasztikpohár betétdíját visszaváltáskor nem adják vissza, csupán egy tokent kapunk vissza. Másrészt szerinte már olyan helyeken is elterjedt ez a pohárfajta, ahol fogyasztói szinten elvárná, hogy üvegpohárba kapja az italát.
Van az a bor, és van az a sör, amit én igenis nem szeretnék repohárból inni
– szögezte le Siklósi.
Maros Róbert viszont úgy gondolja, hogy fogyasztói szempontból semmi probléma nincs a cége működésével, inkább arra gyanakszik, hogy versenytársaiknak szúrja a szemét a működésük.