AI-képet csempésztek a brit múzeumba – órákig senki sem vette észre!
2025. november 16. 8:30
Egy brit múzeumban különös jelenet játszódott le novemberben: egy titokzatos művész engedély nélkül akasztott ki egy mesterséges intelligencia által generált képet a falra – és a látogatók hosszú órákon át valódi kiállítási tárgynak hitték.
A „gerillaművész” Elias Marrow a National Museum Cardiff falán helyezte el az AI-alkotást, amelyet a BBC beszámolója szerint több száz látogató nézett meg, mielőtt a múzeum dolgozói értesültek az esetről és eltávolították.
Ez is érdekelhet: „Nem tudtuk, mit tettünk, mert túl könnyű volt” – interjút adott a férfi, aki kirabolta a Szépművészeti Múzeumot
Egy üres tányér és egy megtévesztően klasszikus stílus
A Empty Plate című digitális nyomat klasszikus olajfestmények hangulatát idézte: egy iskolai egyenruhás fiú látható rajta, ölében egy üres tányérral és egy könyvvel a hóna alatt. Marrow saját elmondása szerint először kézzel vázolta fel az ötletet, majd AI segítségével készítette el a végleges képet és a nyomatokat.
A hitelesség kedvéért még egy információs táblát is felszerelt:
„Empty Plate – digitális nyomat, egyedi keret, limitált kiadás, 2025. Kölcsönadta: az alkotó.”
A mű több órán át lógott a kortárs művészeti galéria falán, mire egy látogató gyanút fogott. Egy ír turista úgy fogalmazott: „Furcsálltam, hogy egy ilyen gyenge minőségű AI-kép miért nincs megjelölve, és hogyan kerülhetett a falra.” Amikor megkérdezte a személyzetet, ők sem tudták megmondani, mikor került oda.
A National Museum Cardiff szóvivője megerősítette: „Engedély nélkül helyeztek el egy tárgyat a kiállítótérben. Értesítést kaptunk róla, és azonnal eltávolítottuk.”
Az akció azonban a művész szerint teljes siker volt. A látogatók fotózták a „kiállított” művet, és – legalábbis egy időre – teljesen valódinak hitték.
Mi volt a cél? Egy fricska a művészeti rendszernek
Marrow célja – Maurizio Cattelan híres múvészeti provokációihoz hasonlóan – az volt, hogy megmutassa, hogyan döntik el a közintézmények, mely művek „érdemesek” bemutatásra, és mi történik, ha valami kívülről, a hivatalos rendszeren átcsúszva jelenik meg.
Szerinte az AI-alkotás használata a „művészet természetes evolúcióját” jelképezi – és provokatív kérdést tesz fel
Ha egy mesterséges intelligencia által generált kép úgy néz ki, mintha valódi múzeumi műtárgy lenne, akkor mitől válik valami ténylegesen művészetté?
Az „Empty Plate” mindenesetre elérte célját: beszédtéma lett, és rávilágított arra, milyen könnyen be lehet csapni még egy nagy múzeum rendszerét is – különösen akkor, amikor az AI és az emberi alkotás közötti határ egyre jobban elmosódik.
Fotók: National Museum Cardiff