Külföld

Lezuhant az utasszállító, miután a pilóta engedte, hogy a fia vezesse a gépet

Ignácz PéterIgnácz Péter

2024. március 23. 10:04

A kétezres évek előtt is tiltották, mégis rendszeresen előfordult, hogy kíváncsi kisgyerekeket engedtek az utasszállítók pilótfülkéjébe, és ebből soha nem lett semmi baj. Egészen 1994-ig, amikor az Aeroflot orosz légitársaság egyik pilótája nemcsak bevitte kislányát és kisfiát a pilótafülkébe, hanem még azt is megengedte, hogy beüljenek az ülésébe, és úgy tegyenek, mintha vezetnék a gépet. Nem sokkal később az Airbus310-es Szibéria hegyei közé zuhant, fedélzetén 75 emberrel. 

Eleinte teljes rejtély volt, hogy miért zuhant le az Aeroflot orosz légitársaság Moszkvából Hongkongba tartó utasszállító gépe, megölve a fedélzetén utazó 75 embert. A harminc éve, 1994. március 23-án történt tragédia magyarázatára felmerült, hogy bomba robbanhatott a gép fedélzetén, műszaki hiba történt, vagy repülés közben leszakadt róla egy nagyobb darab, és amiatt zuhant le hirtelen a tízezer méteres magasságon repülő Airbus 310-es gép.

Két héttel később, a pilótafülkében rögzített beszélgetések hangfelvételeiből aztán kiderült, hogy az egyik pilóta nemcsak beengedte két gyermekét a pilótafülkébe, hanem még az ülésébe is beültette őket. 

A 15 éves fiú véletlenül félig kikapcsolta a robotpilótát, amit az újonnan vásárolt nyugati gépet nem annyira behatóan ismerő pilóták csak akkor vettek észre, amikor a gép annyira bedőlt, hogy átesett, és zuhanni kezdett. Mire sikerült irányításuk alá vonni a gépet, már késő volt.

Elit pilóták az új, nyugati gépen

Az Aeroflot 539-es járata március 22-én, helyi idő szerint késő délután szállt fel a moszkvai Seremetyjevói nemzetközi repülőtérről. A Hongkongba tartó, több mint kétszáz férőhelyes Airbus 310-es gépen mindössze 63 utas volt – 23 külföldi, valamint negyven orosz, akik közül nagyjából harmincan a légitársaság alkalmazottai és azok családtagjai voltak. Köztük volt a váltópilóta, Jaroszlav Kudrinszkij két gyermeke is, akik első külföldi útjukon vehettek részt.

aeroflot 593-as járat zuhanás
Az Aeroflot Airbus A310-es típusú gépe a párizsi Charles De Gaulle repülőtéren, 1993-ban. Fotó: Michel Gilliand

A gépet Kudrinszkij mellett Andrej Danyilov kapitány és Igor Piskarijov elsőtiszt vezette. Ők az Aeorflot elit pilótái közé tartoztak, akiknek engedték, hogy a légitársaság új, nyugati repülőgépeivel repülhessenek. A Szovjetunió felbomlása után az Aeroflot igyekezet betörni a nemzetközi piacra, amihez elkerülhetetlen volt, hogy lecseréljék a széles körben megbízhatatlannak és kényelmetlennek tartott szovjet gépállományt új, nyugati gépekre. A választásuk az Airbus 310-es típusú gépekre esett, amiből ötöt lízingeltek.

Az út teljesen eseménytelenül telt, amíg el nem értek szibériai Novoszibirszk közelébe, helyi idő szerint éjfél után. Danyilov ekkor lefeküdt aludni, átadva a gép irányítását Kudrinszkijnak, aki a tervek szerint egészen Hongkongig irányította volna a gépet. A tragédiához vezető események sora pedig azzal kezdődött, hogy beengedte 12 éves lányát, Janát, valamint 15 éves fiát, Ildárt a pilótafülkébe, hogy megmutassa nekik a szovjet típusoknál modernebbnek számító gépet.

Már az is szabályellenes volt, hogy a gyerekek ott legyenek a pilótafülkében, de ez olyan kihágásnak számított, amiből nem csináltak nagy ügyet, hiszen rendszeresen előfordult több utasszállítón is. Az azonban már nem volt megszokott, hogy a gyerekeknek megengedjék, hogy beüljenek a pilótaülésbe, és megfogják a kormányt. Kudrinszkij azonban pontosan ezt tette.

Miután elmagyarázta a gyerekeinek, hogy mi mindent látni a műszerfalon, előbb a lányát, majd a fiát ültette be az ülésébe, és mindkét gyereknek megengedte, hogy fogják a kormányt, eljátszva, hogy irányítják a gépet. 

A baj ott kezdődött, amikor a 15 éves Ildár olyan erővel nyomta a szarvkormányt, hogy a robotpilóta félig kikapcsolt. Ezt egy lámpa jelezte is, de a pilóták – akik nem ismerték teljesen behatóan az 1992 óta használt gépet, és figyelmüket a gyerekek is elvonták – ezt nem vették észre. Ahogy azt sem, hogy a gép elkezdett bedőlni. Végül a fiú volt az, aki szólt, hogy valami nem stimmel, de mire a pilóták rájöttek, hogy mi baj, a gép már majdnem 90 fokban bedőlt, majd átesett, és dugóhúzóba került.

A két pilóta kétségbeesetten igyekezett az irányítása alá vonni a zuhanó gépet, miközben meg kellett küzdeniük a mozgásukat nehezítő több mint 4G-s nehézségi erővel. Többszöri próbálkozás után végül nagy nehezen sikerrel is jártak. Az Airbus kezdett egyenesbe jönni, de akkor már késő volt. A gép akkor már túl alacsonyan volt, és a szibériai Kuznyecki-Alatau hegység erdőjébe csapódott olyan erővel, hogy apró darabokra robbant szét.


A hatóságokat az akkori beszámolók szerint közelben élő falusiak riasztották. A kemerovói területen lévő Mezsdurecsenszk városától 25 kilométernyire lezuhant gép kigyulladt roncsaihoz csak több órával később értek oda a mentőalakulatok, akiknek a mély hóval is meg kellett küzdeniük. Amikor odaértek, nyilvánvalóvá vált, hogy a zuhanást senki sem élhette túl.

Az eset jelentősen megtépázta az Aeroflot tekintélyét, és mindenki számára nyilvánvalóvá tette, hogy a Szovjetunió bukása után csak romlott az orosz légi közlekedés biztonsága. Ahogy az Ivesztyia című orosz lap írta az 593-as járat tragédiája után, „az Aeroflot utasai kénytelenek orosz rulettet játszani”.

Nyitókép: Bureau of Aircraft Accidents Archives

 

#Külföld#aeroflot#aeroflot 593#szibéria#repülőgép#baleset#zuhanás#évforduló#ma#légi katasztrófa#lezuhant gép#oroszország

Címlapról ajánljuk