Műszaki hiba miatt leállt a teljes légi közlekedés az Egyesült Államokban, az összes gépet a földre parancsolták
2023. január 11. 14:44
A probléma abban a kulcsfontosságú rendszerben volt, amely a pilótáknak nyújt biztonsági információkat. Magyar idő szerint 15 óra körül feloldották a korlátozásokat.
Az amerikai szövetségi légiirányításnál (FAA) történt műszaki hiba miatt nem indulhatott el egyetlen légi járat sem az Egyesült Államokban, így több mint 4600 belföldi, külföldre menő és külföldről jövő járat késett a FlightAware járatfigyelő honlap szerint.
A BBC szerint
a probléma abban a kulcsfontosságú rendszerben volt, amely a pilótáknak nyújt biztonsági információkat.
Az úgynevezett Notice to Air Missions rendszeren keresztül repülési veszélyekre és korlátozásokra figyelmeztetik a pilótákat.
Az FAA egyelőre közép-európai idő szerint szerdán 15 óráig rendelt el indulási tilalmat a gépeknek, azután feloldotta a repülési tilalmat. Szerdán menetrend szerint több mint 21 ezer járatnak kellett volna elindulnia az amerikai repülőterekről.
A légügyi felügyelet bejelentése szerint fokozatosan áll helyre a közlekedés az Egyesült Államokban, és egész nap további fennakadásokra és késésekre kell számítani a légiközlekedésben.
A Fehér Ház közlése szerint nincs jele annak, hogy kibertámadás érte volna az FAA rendszerét.
Joe Biden elnök újságíróknak nyilatkozva közölte, hogy azonnali jelentést kér Buttigieg közlekedési minisztertől a történtekről. A biztonsági rendszer meghibásodásának pontos okát továbbra is vizsgálják.
2001. szeptember 11-i terrortámadás óta első alkalommal rendeltek el teljes repülési tilalmat az Egyesült Államokban.
Milyen rendszer hibásodott meg?
A BBC egy tapasztalt pilóta segítségével próbálta megmagyarázni, hogy mi is az a Notice to Air Missions, azaz a NOTAM.
A pilóta szerint ezen a rendszeren keresztül tájékoztatják minden veszélyről és változásról a pilótákat. Ezen keresztül közlik az olyan rendkívüli információkat, mint például
- a légtér vagy a repülőtér lezárása,
- veszélyek, például légibemutatók, ejtőernyős ugrások, sárkányrepülés, lézerek, rakétakilövések,
- fontos személyek, például államfők repülései,
- lezárt kifutópályák,
- hadgyakorlatok az ebből eredő légtérkorlátozásokkal,
- ideiglenes akadályok felállítása repülőterek közelében (pl. daruk),
- értesítések a kifutópálya/gurulóút/előtér állapotáról a hó, a jég és az állóvíz tekintetében (SNOWTAM).
A rendszer meghibásodása tehát az utasok biztonságát érinti elsősorban, márpedig ez prioritást élvez a késésekkel szemben.
Nyitókép: Getty Images