Külföld

Műszaki hiba miatt leállt a teljes légi közlekedés az Egyesült Államokban, az összes gépet a földre parancsolták

rtl.hurtl.hu

2023. január 11. 14:44

A probléma abban a kulcsfontosságú rendszerben volt, amely a pilótáknak nyújt biztonsági információkat. Magyar idő szerint 15 óra körül feloldották a korlátozásokat.  

Az amerikai szövetségi légiirányításnál (FAA) történt műszaki hiba miatt nem indulhatott el egyetlen légi járat sem az Egyesült Államokban, így több mint 4600 belföldi, külföldre menő és külföldről jövő járat késett a FlightAware járatfigyelő honlap szerint.

A BBC szerint 

a probléma abban a kulcsfontosságú rendszerben volt, amely a pilótáknak nyújt biztonsági információkat.

Az úgynevezett Notice to Air Missions rendszeren keresztül repülési veszélyekre és korlátozásokra figyelmeztetik a pilótákat.

Az FAA egyelőre közép-európai idő szerint szerdán 15 óráig rendelt el indulási tilalmat a gépeknek, azután feloldotta a repülési tilalmat. Szerdán menetrend szerint több mint 21 ezer járatnak kellett volna elindulnia az amerikai repülőterekről.

A légügyi felügyelet bejelentése szerint fokozatosan áll helyre a közlekedés az Egyesült Államokban, és egész nap további fennakadásokra és késésekre kell számítani a légiközlekedésben. 

A Fehér Ház közlése szerint nincs jele annak, hogy kibertámadás érte volna az FAA rendszerét. 

Joe Biden elnök újságíróknak nyilatkozva közölte, hogy azonnali jelentést kér Buttigieg közlekedési minisztertől a történtekről. A biztonsági rendszer meghibásodásának pontos okát továbbra is vizsgálják.

2001. szeptember 11-i terrortámadás óta első alkalommal rendeltek el teljes repülési tilalmat az Egyesült Államokban.

Milyen rendszer hibásodott meg?

A BBC egy tapasztalt pilóta segítségével próbálta megmagyarázni, hogy mi is az a Notice to Air Missions, azaz a NOTAM.

A pilóta szerint ezen a rendszeren keresztül tájékoztatják minden veszélyről és változásról a pilótákat. Ezen keresztül közlik az olyan rendkívüli információkat, mint például 

  • a légtér vagy a repülőtér lezárása,
  • veszélyek, például légibemutatók, ejtőernyős ugrások, sárkányrepülés, lézerek, rakétakilövések,
  • fontos személyek, például államfők repülései,
  • lezárt kifutópályák,
  • hadgyakorlatok az ebből eredő légtérkorlátozásokkal,
  • ideiglenes akadályok felállítása repülőterek közelében (pl. daruk),
  • értesítések a kifutópálya/gurulóút/előtér állapotáról a hó, a jég és az állóvíz tekintetében (SNOWTAM).

A rendszer meghibásodása tehát az utasok biztonságát érinti elsősorban, márpedig ez prioritást élvez a késésekkel szemben.  

Nyitókép: Getty Images

#Külföld#egyesült államok#légi közlekedés#műszaki hiba