Külföld

Külön légitársaság Istennek, a dohányzóknak és az állatoknak – öt különleges ötlet, amelyet megvalósítottak a repülős cégek

rtl.hurtl.hu

2022. április 24. 11:47

Több cég is próbálkozott a piaci rés megtalálásával, de sok üzleti tervnek csőd lett a vége.

Az 1970-es évek végén megváltozott a légitársaságokra vonatkozó törvényi szabályozás az Egyesült Államokban, így az ezt követő évtizedekben számtalan utasszállítással foglalkozó vállalat jött létre – derült ki a CNN összeállításából, amelyben az öt legfurább profillal rendelkező céget mutatták be.  

Az egyik legkülönlegesebb a 2009-ben alapított Pet Airways volt, amely kizárólag háziállatokkal foglalkozott. A kedvencek tulajdonosaik nélkül repültek egy speciálisan kialakított repülőgép főkabinjában, amelyben az üléseket állathordozókra cserélték.

Minden repülőgép körülbelül 50 háziállatot szállíthatott, a „kisállatkísérők” pedig 15 percenként ellenőrizték az utasokat. 

Felszállás előtt megsétáltatták a kutyákat, macskákat, sőt az állatok pihenni is tudtak az elkerített repülőtéri társalgókban.

Az ötlet alapja az volt, hogy az aggódó kisállattulajdonosok szívesebben repítik kedvenceiket egy erre a célra kialakított légitársasággal, ahelyett, hogy a saját járatukon a raktérben szállítanák őket. Utóbbi gyakorlatot a Pet Airways weboldala egyenesen veszélyesnek minősítette a szélsőséges hőmérséklet miatt, valamint azért, mert az állatoknak szinte sötétben kell utazniuk. 

A légitársaság körülbelül két évig működött, és tucatnyi amerikai várost szolgált ki, köztük New Yorkot, Los Angelest, Denvert, Chicagót és Atlantát. 

A viteldíjak 150 dollártól kezdődtek és az állat méretétől függően akár 1200 dollárig is felmehettek.

2012-ben a légitársaságnak pénzügyi nehézségei lettek, több járatot törölt, majd a következő évben teljesen beszüntette működését. Addig körülbelül 9000 kisállatot szállított. Weboldala azonban továbbra is aktív, és a rajta olvasható üzenet arra utal, hogy a Covid-járvány után ismét aktív lehet a vállalat. 

Hooters Air 

Húsz évvel ezelőtt Robert Brooks, a Hooters étteremlánc elnöke megvásárolta a Pace Airlinest, egy charter légitársaságot, amelynek flottája nyolc repülőgépből, főként Boeing 737-esekből állt. A következő évben átalakította a céget Hooters Air légitársasággá, amelynek fő jellemzői hasonlítottak az étteremlánc profiljához. 

A fedélzeten dolgozott ugyanis két „Hooters lány” (az éttermekből ismert ruházatban), akik szóba elegyedtek az utasokkal és kisebb nyereményjátékokat is levezényeltek. Az ételfelszolgálást és az egyéb hagyományos feladatokat azonban nem ők, hanem profi légiutas-kísérők végezték. 

Az ötlet soha nem volt elég sikeres ahhoz, hogy az üzlet nyereségessé váljon, ezért a vállalat 2006 elején beszüntette működését.  

Lord's Airline

Mindössze egy repülőgépe volt annak a légitársaságnak, amelyet 1985-ben alapítottak és amely a vallásos utasokat célozta meg. A fedélzeten szigorúan tilos volt alkoholt fogyasztani, magazinok helyett a Bibliát és a Tórát lehetett olvasni, ráadásul csak vallásos filmeket vetítettek. A viteldíjak negyedét a misszionáriusi munka finanszírozására fordították.

A Lord's Airline üzleti terve az volt, hogy heti három járat indul Miamiból az izraeli Ben Gurion repülőtérre, közvetlen útvonalat kínálva a körülbelül 30 mérföldre lévő Jeruzsálembe. Abban az időben ugyanis csak úgy lehetett elérni a Szentföldet, ha az utasok átszálltak New York-ban. 

Az oroszoknak megvan a légitársaságuk. A briteknek van. A Playboynak is. Akkor miért ne lehetne az Úrnak egy teljesen saját légitársasága?

– mondta a vállalat vezetője. 

A repülőgép engedélyeivel azonban problémák adódtak, ráadásul a cég vezetőségében is viszály támadt, így néhány évnyi működés után ez a légitársaság is becsődölt. 

A dohányzók légitársasága

Az amerikai hatóságok 1990-ben minden belföldi járaton betiltották a dohányzást az Egyesült Államokban, de két vállalkozó megpróbálta kijátszani a szabályozást. 1993-ban úgy döntöttek, hogy létrehoznak egy saját légitársaságot, amelynek utasai 25 dollárért egy klubhoz tartozhatnak, akiknek így engedélyezhették, hogy a fedélzeten is rágyújtsanak. 

Legalábbis ez volt a terv, de a gyakorlatban soha nem kaptak engedélyt a hatóságoktól, emiatt végül úgy ment csődbe a légitársaság, hogy soha egyetlen gépe sem szállt fel. Pedig érdeklődő lett volna bőven, nagyjából ötezren regisztráltak a dohányzó klubba. 

MGM Grand Air

Az 1987-ben alapított MGM Grand Air egy szuperluxus légitársaság volt, amely kezdetben egyetlen útvonalon, Los Angelesből New York-ba repült. A fedélzeten legfeljebb 33-an utaztak, nem kellett sorban állni a becsekkolásnál, valamint várakozni sem kellett a poggyászokra: külön hordárok szolgálták ki az utasokat, akik még háztól-házig tartó limuzin-szolgáltatást is kérhettek. 

A fedélzeten működött egy bár is, valamint tárgyalókat is kialakítottak a megbeszélésekhez. Enni-inni folyamatosan lehetett, a mellékhelyiségben pedig aranyszínű csapok és monogramos szappanok voltak.

A kezdetben a hírességek és a nagyon gazdagok körében népszerű volt az MGM Grand Air, de a társaság nehezen tudta megtölteni gépeit.

Az 1990-es években a működés egyre nehezebbé vált, mert elterjedtek a magánrepülőgépek, majd 1995-ben a légitársaságot eladták és a nevét Champion Airre változtatták, charterjáratokat kínálva sportcsapatoknak és kormányzati szerveknek. Végül 2008-ban teljesen leállt a működés.

Nyitókép: Matthew Peyton/Getty Images

#Külföld#légitársaság#egyesült államok#kisállat#repülőgép