Baleset-bűnügy

Az autópályák halálozási számait megjelenítő táblák csak tovább rontják a baleseti statisztikát

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. április 22. 19:55

Egy új kutatás azt vizsgálta, hogy milyen hatással van a balesetek számára, ha az autópályák üzenőtáblái az utakon meghaltak számát mutatják.

Amerikában elég gyakori közlekedésbiztonsági, figyelemfelkeltő kampány, hogy a nagy forgalmú utak, autópályák mellett lévő elektronikus kijelzőkön baleseti statisztikákat jelenítenek meg. A Torontói Egyetem és a Minnesotai Egyetem új kutatása szerint ez a taktika nem igazán célravezető, sőt.

A Science című tudományos folyóiratban megjelent friss tanulmányukban Jonathan D. Hall, a Torontói Egyetem adjunktusa és Joshua Madsen, a Minnesotai Egyetem adjunktusa az elmúlt két évben végzett kutatásukról számoltak be. A két tudós azt vizsgálta, hogy milyen hatással van az autózókra az, ha az autópályák üzenőtábláin a balesetek halálos áldozatainak számával szembesülnek (pl.: „1669 haláleset történt idén a texasi utakon").

Ilyen autópálya-halálozási üzenetek legalább 27 amerikai államban jelennek meg az utak mentén. A kutatók Texasra összpontosítottak, ahol ezeket az üzeneteket minden hónapban egy hétig lehet látni. A kutatók összehasonlították egy 2010-2012 közötti kampány előtti és az azt követő (2012- 2017) baleseti adatokat, és megvizsgálták a kampány során az egyes hónapokon belüli heti különbségeket.

A kutatók az alábbiakat állapították meg:

  • A halálos statisztikákról szóló üzenetek heteiben több baleset történt, mint a többi héten.
  • A halálos áldozatokról szóló üzenetek megjelenítése 4,5 százalékkal növelte a balesetek számát a kijelzők utáni 10 kilométeren belül.
  • A halálos áldozatokról szóló üzenetek évente 2600 további balesetet és 16 halálesetet okoztak Texasban. A baleseti kár évente 377 millió dollár.

A kutatók szerint ez a direkt üzenetküldő közlekedésbiztonsági megközelítés nagyban fokozza a járművezetők kognitív terhelését, ami átmenetileg befolyásolja a közlekedési körülmények változásaira való reagálási képességüket.

„Egy forgalmas autópályán vezetni, a sávok közt navigálni kognitív szempontból sokkal megterhelőbb, mint egy egyenes, üres autópályán haladni” – mondta Joshua Madsen. „Az emberek figyelme korlátozott. Amikor a járművezető kognitív terhelése már így is a maximumon van, egy figyelemfelkeltő, kijózanító, halálesetekre emlékeztető üzenet veszélyes figyelemeltereléssé válhat.” A balesetek száma azokon a területeken jobban nőtt, ahol a járművezetők nagyobb kognitív terhelést tapasztaltak, például nagy forgalomban vezettek vagy több üzenőfal mellett haladtak el.

A kutatók azt is megállapították, hogy minél magasabb a halálos áldozatokról szóló üzenetben szereplő szám, annál károsabb a hatása – erre utalt, hogy az év elején kevesebb, míg az év vége felé már több baleset következett be a táblák környezetében, a legtöbb pedig januárban, amikor az előző évi összesített halálozási statisztikát mutatták a kijelzők.

A kutatók szerint a közlekedési hatóságoknak érdemes lenne újragondolni a figyelemfelkeltő kampányaikat, és más megoldást kidolgozni a hatékony üzenetek célba juttatására.

„A figyelmetlen vezetés veszélyes vezetés” – mondta Joshua Madsen. „Talán biztonságosabb módon is el lehet érni a járművezetőket, például amikor megállnak egy kereszteződésben.”

Nyitókép: Willowpix/Getty Images

#Baleset-bűnügy#egyesült államok#baleseti statisztika#autópálya#halálos balesetek#texas#kutatás

Címlapról ajánljuk