Százával foglalt le nyugati repülőgépeket Oroszország, egy éven belül mégis összeomolhat az ottani légiközlekedés
2022. március 17. 9:31
A külföldi gyártású repülőgépek 85 százaléka lízingcégek tulajdonában van, ezek együttes értékét 12,4 milliárd dollárra becsülik. Oroszországnak az einstand ellenére nem lesz elég gépe, mert nincs alkatrész a repülőkhöz.
Oroszország több száz amerikai és európai lízingcég tulajdonában lévő repülőgépet foglalt le – írta a CNN.
A Vlagyimir Putyin orosz elnök által aláírt törvény lehetővé teszi az orosz légitársaságok számára, hogy megtartsák a külföldi cégektől lízingelt repülőket, és hogy azokat belföldi útvonalakon használják. A tulajdonosoknak így szinte lehetetlen lesz visszaszerezniük a gépeket az orosz kormány jóváhagyása nélkül.
A jogszabályt feltehetően azért hozták, mert
az Oroszországgal szemben bevezetett amerikai és európai szankciók előírják a a lízingcégeknek, hogy a hónap végéig vegyék vissza az orosz légitársaságoknak bérbe adott összes gépet.
A nyugati repülőgépgyártók, mint például az Airbus (EADSF) és a Boeing (BA), Oroszországban már nem biztosítják a karbantartásához és biztonságos repüléséhez szükséges alkatrészeket. A Cirium repüléselemző cég adatai szerint az orosz légitársaságok 305 Airbus és 332 Boeing repülőgépet üzemeltetnek.
A teljes aktív flottájából mindössze 144 repülőgépet építettek Oroszországban.
A Cirium adatai azt mutatják, hogy a külföldi gyártású repülőgépek 85 százaléka lízingcégek tulajdonában van, és ezek együttes értékét 12,4 milliárd dollárra becsülik.
Egyébként azt eddig sem lehetett tudni, hogy a lízingcégek miként viszik majd ki Oroszországból ezeket a gépeket. A vállalatok egyelőre nem reagáltak az ügyben és az sem világos, egyáltalán vissza akarják-e szerezni a repülőket.
Teljes összeomlás várható
A CNN szerint a külföldi gyártású repülőgépek elvesztése bénító csapást jelentene az ország gazdaságára nézve.
Oroszország ugyanis a világ legnagyobb országa, több mint kétszer akkora, mint az Egyesült Államok. Ahhoz, hogy a gazdasága működjön, életképes légitársaságokra van szüksége – mondta Charles Lichfield, az Atlantic Council nemzetközi agytröszt GeoEconomics Center igazgatóhelyettese.
A légiközlekedési ipar kulcsfontosságú a vállalkozások számára is, a távoli olajmezőkre például csak így tudják elvinni a munkavállalókat és a berendezéseket.
A légiközlekedés a motorja a gazdasági növekedésnek. Enélkül egy agrárország szintjére süllyed Oroszország, ha csak vasúthálózattal próbál működni
– mondta Robert Mann, a légitársaságok tanácsadója és elemzője. Oroszországnak egyébként jelenleg nincs szüksége az összes általa lefoglalt gépre, a szankciók miatt ugyanis jelentősen csökkent a légi utazások iránti igény.
Az oroszok nem repülnek annyit, mint az amerikaiak. Nem repülnek Szibériába nyaralni
– fogalmazott Charles Lichfield.
Egyébként önmagában a gépek lefoglalásával, alkatrész-utánpótlás nélkül nem megy sokra Oroszország. A műszaki kellékeknek ugyanis van egy tervezett használati ideje, amelyet ha elér, le kell cserélni. Ezt egy darabig tudják pótolni a többi gépből, ám ez nem sokáig elég. Becslések szerint emiatt egy éven belül összeomolhat Oroszország légiközlekedése.
Nyitókép: Illusztráció – Fotó: Martial Trezzini/MTI/EPA