Titkolja a kormány, mekkora nyereségre tehet szert Mészáros Lőrinc és Szíjj László autópályákat üzemeltető cége
2023. január 29. 18:52
Kevesebb mint 18 milliárd forintot fizetett a Magyar Közút teljes autópálya-infrastruktúrájáért a magyarországi sztrádákat 35 évig üzemeltető koncessziós vállalat. Ez azután derült ki, hogy a Szabad Európa betekinthetett a szerződésekbe. Az is bizonyossá vált, hogy a koncessziót Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégei nyerték el. A szerződésnek azon részeit ugyanakkor titkolja a kormány, amelyből kiderülhetne, mekkora nyereségre tehet szert a koncessziós cég. A DK szerint ez is csak a lopás és a mutyi gyanúját erősíti.
Január 31-én, kedden járnak le a tavalyi éves megyei és országos matricák. A vásárlás előtt érdemes számolgatni, mert a tíznapos és a havi matricák nagyot drágultak januártól – az éves megyei és országos matricák is, de azok kisebb mértékben. Az RTL Híradó stábja találkozott olyan autóssal, aki a drágulás miatt azon gondolkodik, hogy egyáltalán vegyen-e bármelyikből ezek után, vagy az alsóbbrendű utakat válassza.
A kormány 35 évre a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-nek adta az autópályák üzemeltetését, vele együtt a Magyar Közút kilencszáz dolgozóját és teljes infrastruktúráját. Hogy mennyiért, az eddig titok volt. Most azonban a Szabad Európa betekinthetett a szerződésekbe, amelyekből kiderült, hogy kevesebb mint 18 milliárd forintért adta el a kormány az új cégnek a Magyar Közút minden ingatlanát, eszközét, készleteit és humán erőforrásait.
A magyar sajtóban felbukkanó két nevet, Mészáros Lőrincét és Szíjj Lászlóét nem tudta megcáfolni Szimicsku László a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési cég szóvivője hónapokkal ezelőtt. Vagyis ők állhatnak azok mögött a magántőkealapok mögött, amelyek elnyerték a koncessziót. Most a szerződésekből hivatalosan is kiderült: valóban a két milliárdos kizárólagos tulajdonába került a hazai gyorsforgalmi úthálózat kezelése a következő 35 évre. A cég korábban azt mondta: a céljuk a szolgáltatás javítása.
Eddig C szinten állt az autópályák színvonala, és tőlünk A színvonalat vár el az állam. Ez azért is fontos, mert mi a rendelkezésre állási díjat, amit a magyar államtól kapunk, azt tulajdonképpen aszerint kapjuk, hogy milyen munkát végzünk
– mondta Szimicsku László.
Bár a szerződés szerint a magyar állam évente és kilométerenként 96 millió forintot fizethet a cégnek az autópályák karbantartásáért, felújításáért és fejlesztéséért, a kormány azokat a mellékleteket nem adja ki, amelyekből kiderülne, mi befolyásolja, hogy mennyi pénzt fizetnek ki ténylegesen. Így titkolják például a teljesítmény-pontrendszer részleteit, valamint a műszaki és díjazási előírásokat. A DK szerint ez is azt mutatja, hogy a kormánynak van mit rejtegetnie.
Azzal, hogy a kormány titkolja a szerződés részleteit, csak tovább erősíti a lopás, a mutyi gyanúját és épp az ilyen ügyek miatt van az, hogy Orbánék hibájából több mint ötezer milliárd forint uniós támogatás nem érkezik meg
– mondta Rónai Sándor, a párt EP-képviselője.
A koncessziós szerződésekkel kapcsolatban korábban az Európai Bizottság azt közölte: vizsgálják az eljárást, de ennek részleteiről egyelőre semmit nem árultak el.