„Nem tudom, hány átsírt éjszakám volt, hogy hogy lehettem ilyen ostoba” – igenis túljárhatunk a telefonos csalók eszén
2024. február 18. 19:16
Laikusként nehéz megérteni, hogyan lehetnek ilyen jól szervezettek, hogyan üzemeltethetnek ilyen profi informatikai rendszereket azok a telefonos és internetes csalók, akik egyre ügyesebben szedik rá áldozataikat, és veszik el a pénzüket. Pedig ha az ember résen van, nem is olyan nehéz nem bedőlni nekik. Milyen árulkodó jelekre figyeljünk, és mit tegyünk, ha már megtörtént a baj? A Házon kívül riportja tanulságos történetekkel.
Az egyik hazai nagybank nevében hívták egy éve egy kis papír-írószer üzlet tulajdonosát. Ildikó akkor még gyanútlanul vette fel a telefont. A hívás többször megszakadt, de mindig visszahívta ugyanaz a férfi, más-más magyarországi telefonszámokról.
„Nem tudjuk, hogy honnan, de nagyon profin tudták a számlaszámokat, mondták, hogy melyik a cégnek a bankszámlaszáma, minden adatot tudtak rólunk” – mesélte Ildikó. Négy és fél órán át tartották vonalban, közben állítólag különböző bankokkal vették fel a kapcsolatot. Valójában azonban átvették az irányítást Ildikó számlája felett, és közben mást is megkopasztottak.
Ildikó azzal szembesült, hogy zárolták a bankszámláját, de a pénz egyre fogyott róla. Feljelentést tett a rendőrségen. A tetteseket elkapták, de az elcsalt egymillió forintot majdnem egy évig, a nyomozás végéig zárolva tartották. Az ő vállalkozása ezt túlélte, de szerinte egy kisebb cég ezt nem viseli el. Mint mondta:
Valakit ez annyira megvisel, hogy tönkremegy. És ebből nem lehet egyszerűen kikeveredni, nem tudom hány álmatlan éjszakám és átsírt éjszakám volt, hogy hogy lehettem ilyen ostoba.
Csermák Szabolcs kiberbiztonsági szakértővel, etikus hackerrel együtt hallgatunk végig egy hasonló, de másképpen végződő telefonbeszélgetést. Ott a csaló meglepődött a válaszon, és lecsapta a telefont. Korábban az rtl.hu-n részletesen írtunk erről a csalásról. Csermák Szabolcs szerint a csalók elsődleges célja ilyenkor, hogy ráijesszenek az áldozatokra.
Ha az áldozat stresszhatás alá kerül, sokkal együttműködőbb lesz, hiszen mindenki próbálná a saját pénzét menteni. Ilyenkor sajnos sokszor nem is gondolkozunk azon, hogy milyen adatokat kérnek tőlünk
– mondta az etikus hacker, aki szerint ilyenkor jellemzően olyan adatokat próbálnak az áldozatokból kiszedni, amiket a bankok nem szoktak.
Oláh-Paulon László, a rendőrség alezredese azt mondja, a covidjárvány óta ugrott hatalmasat a banki csalások száma. Az elmúlt másfél-két évben a rendőrökhöz évente átlagosan 10 ezer hasonló átverésről érkezett bejelentés.
Rossz magyarsággal írt, csomagküldő szolgálatokra hivatkozó, e-mail címet és banki adatokat kérő üzenetekkel is sokan találkoznak az utóbbi időben. Hogy milyen egészen abszurd esetek is vannak, kiderül a Házon kívül riportjából, ahol arról is szó esik,
- mi az, ami nehezítheti a bűnözők dolgát,
- mi az, amit mindenképpen ellenőrizzünk,
- mik az árulkodó jelek egy-egy ilyen telefonhívás vagy emailes kapcsolatfelvétel esetén,
- és hogyan tudják a mesterséges intelligencia bevetésével a saját rokonainknak is kiadni magukat a csalók, akár arcukat, hangjukat imitálva.