Házon kívül

Magyar rezsikáosz: a gázsütővel fűtő nyugdíjas, a számlamegfejtő tanár és más abszurd történetek

Boros KrisztinaBoros KrisztinaMoskovics JuditMoskovics Judit

2022. december 7. 7:15

Hónapok óta ki nem küldött vagy érthetetlen számlák, több órás sorok, telefonon elérhetetlen ügyfélszolgálatok. Pont akkor a legnehezebb kapcsolatba lépni az MVM-mel, amikor a legtöbb embernek lenne szüksége segítségre. Bosszús és kétségbeesett ügyfelek meséltek a Házon kívülnek, van köztük olyan, akinek a teljes havi bevételét be kellene fizetnie a szolgáltatónak.

Szávoly Erika egyedül él 16 éves, halmozottan sérült fiával Dányban. A rezsiemelés őket is utolérte. Erikának a GYOD-dal és a családi pótlékkal együtt összesen 200 ezer forint a havi bevétele, nagyot nézett, amikor megkapta az első új gázszámlát, amin az összeg 120 899 forint volt.

Türelemjáték az elérhetetlen ügyfélszolgálattal

Egy nagy házban élnek, aminek az árából ma már egy garzont se tudna venni Budapesten. 2019-ben újították fel a gázos fűtéshálózatot, de így is nehéz kifűteni a házat. A gyerekszobában, Isti szobájában van a legmelegebb, 20,5 fok. A fiú szeret a radiátor közelében lenni, de így is ügyelni kell rá, hogy meg ne fázzon, így három réteg ruhában van otthon. 

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Erika és Isti dányi otthonukban. Fotó: RTL Házon kívül

Ilyen körülmények mellett kapták a 120 ezres számlát. Erika nem érti, hogyan lehetséges ez, hiszen a nyílászárók újak, és nyár végén a mennyezetre is szigetelés került.

Az ember józan paraszti ésszel arra számít, hogy ha végez egy szigetelést és leveszi a hőfokot, akkor csökken a fogyasztása. Érdekes módon a nyilvántartásban meg nő

– panaszolta Erika.

Még az előző havi, 67 ezres számlát sem tudta befizetni, ezért írt egy csomó levelet az MVM-nek, hogy jelezze: biztosan rosszul becsülték meg az éves fogyasztását, emiatt kéri, hogy állítsanak be új összeget. Nem sikerült. Eddig legalább tízszer hívta az ügyfélszolgálatot, a Házon kívül látogatásakor újra próbálkozott, de negyedóra után feladta.

Két számlát kéne befizetnie 7 napon belül, ezek összege 186 ezer forint. Az ápolási díjból és a családi pótlékból ez épphogy kijönne, de akkor egy fillérje sem marad. 

Megpróbált online is időpontot foglalni az otthonához legközelebbi gödöllői ügyfélszolgálathoz, de hiába próbálkozott. „Kiad egy naptárt, ami nem aktív. Nem választható egyetlen nap sem” – és ugyanez a helyzet Pécelen is.

Erika arra gyanakszik, hogy nem stimmel nála a jelleggörbe (erre a kifejezésre később még visszatérünk). Szerinte egy rossz beállítás miatt lehet ilyen magas a számlája, de azt, hogy egyáltalán létezik olyan, hogy jelleggörbe, és hogy ezt be lehet és kell állítani, nem a szolgáltatótól tudta meg.

„10 óra után már nem ad ki sorszámot”

Nem csak a telefonon próbálkozók, a személyesen ügyet intézők is hosszú várakozásra számíthatnak. Ez volt a helyzet péntek délelőtt 9 órakor Budapesten, az MVM Pillangó utcai ügyfélszolgálatánál is. Bent körülbelül 20-an ültek, akik pedig nem tudtak bemenni, kint várakoztak. Volt, aki 9:40-re érkezett és délután kettőkor került sorra, neki még pont szerencséje volt.

Érdemes még most sorszámot húzni, mert 10 óra után már nem ad ki sorszámot

– mondta egy nő.

Pedig probléma akad bőven. Többen azért próbáltak bejutni ügyfélszolgálatra, mert nem kaptak számlát. Egy, a Pillangó utcai ügyfélszolgálatnál várakozó férfi attól tartott, hogy a postás elkeverte a csekket, de kiderült, hogy még ki se küldték.

Ugyanez a helyzet egy debreceni pékséggel, ők július óta nem kapnak villanyszámlát. Pedig náluk minden nagy gép, például a dagasztó és a kemence is árammal működik.

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Gerda Péter, a Gerda Pékség tulajdonosa. Fotó: RTL Házon kívül

Mikrovállalkozásként júliusban új szerződést kellett kötniük, hogy továbbra is kedvezményes áron kapják az áramot. A tulajdonos, Gerda Péter tisztában van vele, hogy a szolgáltatónál le vannak terhelve, azt viszont nem érti, hogy miért nem kapnak számlákat, hiszen megvan az új szerződésük.

A helyzet megoldódásáig folyamatosan fotózza a villanyórát, kiszámolja az áram árát, és félreteszi a pénzt, és csak remélni tudja, hogy jól számol.

A Házon kívül csak Debrecenben több olyan vállalkozásról is tud, ami lassan fél éve vár arra, hogy fizethessen a szolgáltatónak. 

Októberben érkezett januári számla

Ugyanakkor van olyan település is, ahol már a jövő évi, még el sem fogyasztott áramról is megkapták a számlát. Például Tárnokon:

megkaptuk a januári számlánkat előre, ráadásul az eddigi 700 ezres számlákból lett 1,7 milliós, amit 8 napos határidővel be is kellett fizessünk. Október végén kaptuk meg, és november elején kellett fizetni 

– panaszolta Lukács László, a település polgármestere.

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Lukács László, Tárnok polgármestere az önkormányzat számláit mutatja Boros Krisztinának. Fotó: RTL Házon kívül

Úgy kellett kifizetniük a jövő évi számlát, hogy közben az önkormányzat arról tárgyal a kormánnyal, hogyan tudnának energiát és így pénzt megtakarítani.

Hiába takarítunk meg, mert ugye már ki is fizettük azt, amit esetleg majd meg fogunk takarítani. Felhívtuk őket, de a reklamációra azt mondták, hogy jogukban áll, mert a szerződés ez tartalmazza.

A Házon kívülnek is ezt erősítette meg az E.ON, indoklásuk szerint ez egy iparági specialitás. Úgy magyarázzák, hogy akivel még nem kötötték meg a jövő évi szerződést, annak egy előlegszámlát kell kiküldeniük, ez a hatályos iparági szabály. 

A polgármesternek vannak tippjei, hogy miért csinálja ezt a szolgáltató: „egyre több olyan önkormányzat szólal meg, akik azt mondják, hogy csődközeli állapotban vannak, vagy csődbe fognak menni. Ez egy olyan fenyegetőzés, amit a szolgáltató komolyan vett, és ezért előre beszedi a pénzeket, amikből ő majd meg tud élni”.

Befizetett minden csekket, mégis kikapcsolták az áramot

Kriszti is kénytelen volt többször sorban állni az elmúlt hetekben az MVM, majd az E.ON ügyfélszolgálatán.

Édesanyám szerette volna megmelegíteni az ebédjét, de nem tudta, mert nem volt áram

– mondta.

Először villanyszerelőt hívtak, de ő azt tanácsolta, keressék meg a szolgáltatót. Az ügyfélszolgálaton közölték velük, hogy érvénytelen szerződés miatt kikapcsolták az áramot. Arról, hogy ez hogyan vagy miért történhetett, fogalmunk sem volt, hiszen az MVM semmilyen figyelmeztető értesítést, sms-t vagy levelet nem küldött.

Aztán kiderült: korábban az asszony testvérének nevén volt a szerződés, de ő márciusban váratlanul meghalt. A 80 éves édesanyjának eszébe sem jutott, hogy bármi tennivalója lenne a villanyszámlával. Ő csak fizetett minden hónapban, ahogy mindig is. 

Miután kikapcsolták az áramot, az idős asszony egy ideig „a gáztűzhellyel fűtött, kinyitotta a sütő ajtaját, és a sütő ment egész nap. Utána a sötétben bement a hideg szobájába, elemlámpával világított, rádiót hallgatott, hogy valahogy elteljen az idő.” Este pedig három paplannal takarózott, és zokniban meg sapkában aludt.

Végül, ha nehezen is, Krisztinek sikerült rávennie, hogy költözzön hozzájuk, mert kiderült: ezt az adminisztratív problémát nem lehet pár nap alatt elintézni, tél ide vagy oda. 

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Sikribek Istvánné, Kriszti nem értette, miért kapcsolták ki 80 éves anyukájánal a villanyt, amikor rendesen fizette a számlákat. Fotó: RTL Házon kívül

Kriszti először az MVM-nél állt sorba, ahol megkötötték a szerződést. Ezzel ment az Elműhöz, hogy kifizesse a visszakötés díját, 30 ezer forintot. Az Elműnél, ami már az E.ON-hoz tartozik, újra beállt a sorba reggel 8-kor. Délután fél 3-kor derült ki: még 114 ezer forintot is követel a szolgáltató, a szerződés nélküli áramhasználatért. Így hiába nem volt tartozásuk, összesen 144 ezer forintot kellett befizetniük.

Édesanyámnak kis nyugdíja van, ha ő ezt most kifizette volna, akkor nem maradt volna pénze a téli időszakra, de ez az MVM-et nem érdekelte

– mesélte sírva Kriszti.

A család összefogott és ha nagy nehezen is, de összeszedték a 144 ezer forintot. Befizették, újabb sorban állás után bemutatták az ezt igazoló csekket, de még így is 5 napot kellett várniuk, hogy visszakapcsolják a villanyt.

A Házon kívül megkereste az MVM-et és az E.ON-t, hogy miért nem küldtek értesítést, miért nem számít, hogy időközben rendesen fizették az áramszámlát, és miért kell a 80 éves néninek gyakorlatilag büntetést fizetni. Az MVM annyit írt:

a halálozást fél éven belül be kell jelenteni a szolgáltatónak.

Napelem dísznek

A Váchartyánban élő Kincses családnak egyszer már sikerült időpontot foglalnia az MVM helyi ügyfélszolgálatára, ami a postán van. Az egyik ablakban leveleket lehet feladni, a másikban a számlák miatt lehet reklamálni, de mint kiderült, itt csak a gázzal foglalkoznak. 

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
A Kincses család. Fotó: RTL Házon kívül

Kincseséknek azonban a villanyszámlákkal van problémájuk. Tudták, hogy nem férnek bele a rezsicsökkentett mennyiségbe, ezért gyorsan felszereltették a napelemet a házra, ehhez hitelt vettek fel..

Szeptember elején igényeltük, október 12-e körül jöttek felszerelni, azóta vagyunk napelemesek, és nézzük

– mert a napelem egyelőre nem működik. Ahogy Kincses Attila fogalmaz: az „Elmű ül a papírokon”.

Az E.ON, amihez az Elmű tartozik, a Házon kívülnek azt írta: a folyamat első szakaszában a megszokottnál hosszabb lehet a várakozási idő, akár 60-90 nap is, olyan sok igény érkezett. Öt hónap alatt több, mint az elmúlt 10 évben összesen. Ezért elnézést kértek levelükben.

Amíg nem tud működni a napelem, Kincsesék kénytelenek fizetni azt, amit az MVM kiszámláz: szeptember-október-novemberre összesen 200 ezer forintot.

Számlamegfejtés

Kürti Tamás egyfajta szakértővé lépett elő a Facebookon. Mivel a családok nem, vagy csak nehezen jutottak megfelelő információkhoz, ezért internetes csoportok alakultak, ahol, ahogy ők mondják: számlamegfejtéssel foglalkoznak. 

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Kürti Tamás minden számláját alaposan átnézi és átszámolja. Fotó: RTL Házon kívül

Ő maga informatikusként dolgozott 23 évig, most rokkantnyugdíjas.

Havonta vezetem a fogyasztásokat, minden hónapban felírom magamnak, hogy mennyi volt a villany, mennyi volt a gáz.

Évek óta dokumentál és átszámol mindent, így amikor az éves elszámolószámlát megkapta, rögtön látta, hogy az rossz, hibázott az MVM. A júliusi fogyasztás nagy részét piaci áron számolták el neki, így lett 35 ezer forint a számlája, amit azonnal megreklamált. Másfél hónapja nem válaszol az MVM.

A gázszámlákkal még több a probléma. A rendszer ugyanis rendkívül bonyolult, például igazából nem is 1729 köbméterig kedvezményes a gáz.

„A 1729 köbméter akkor lenne igaz, ha létezne 36,8-es fűtőértékű gáz az országban, de nincs” – ezért megajoule-ban számol a szolgáltató, magyarázta a Házon kívülnek Ribárszki Anna, aki 

napközben matematikát és fizikát tanít egy iskolában, este pedig egy gázszámlákat megfejtő csoport szakértője. 

Elolvasott mindent, amit lehetett, több száz számlát látott és értelmezett már. Innen tudja például azt, hogy a hőmérsékleti tényezők is korrigálják a végösszeget.

MVM: Összevissza számlák, elérhetetlen ügyfélszolgálatok és bosszantó történetek bosszús ügyfelektől
Ribárszki Anna este, szabadidejében segít az embereknek értelmezni a számláikat. Fotó: RTL Házon kívül

És még egy fontos szót érdemes megjegyeznünk: ez pedig a jelleggörbe. Hiszen nem úgy van, hogy amíg tart a kormány által meghatározott mennyiség, addig kevesebbet fizetnek a családok, utána meg piaci árat, hanem télen több kedvezményt vehetnek igénybe, nyáron kevesebbet, ha jól van beállítva a jelleggörbe a szolgáltatónál.

Az emberek azonban azt sem tudják, hogy létezik ilyen, és „emiatt a kommunikációhiány miatt van most ez a káosz. Az a legfőbb probléma, hogy a fogyasztó nem tud kalkulálni. Nincs elég információja hozzá, vagy ha van is, akkor is túl bonyolult a dolog. 

Most harcol egymással az ügyfélszolgálat meg a fogyasztó. A probléma generálója – a kormány – meg nem tudom, hogy mit csinál, azt nem látom

– mondta Anna.

Megkérdeztük a kormányt, hogy miközben nagyon aktívak a lakosság tájékoztatásában, például ha a brüsszeli szankciókról szóló, vagy az Állítsuk meg Brüsszelt! plakátkampányra gondolunk, miért nem indítottak a rezsiárak változásáról is hasonló tájékoztatási kampányt? Azt írták, a brüsszeli szankciókról szóló nemzeti konzultáció is szorosan összefügg a rezsicsökkentés védelmével. Az MVM pedig azt írta: az irodák tovább tartanak nyitva és hamarosan lesz meleg tea és ingyen wifi is az ügyfeleknek, a weboldalukon pedig számos információ megtalálható.

Bodoky Tamás, az Átlátszó oknyomozó portál főszerkesztője mutatta meg, mennyire nehéz megtalálni egy közpénzből működő cég, az MVM honlapján, hogy mire is költenek. A Fradira sokat, hiszen négy éve az MVM a főszponzora a focicsapatnak.

Tavaly is veszteséges volt az MVM, idén is nagyon veszteséges, és ezt végső soron az adófizetőknek kell visszapótolni. Ehhez képest idén még 1,3 milliárd forintot juttatott a Fradinak az MVM Dome név szponzorációja címén

– mutatott rá a főszerkesztő, aki felidézte az is, amikor a CÖF-öt, vagyis a kormányközeli civil Összefogás Fórumot támogatta 500 millió forinttal az MVM még a 2018-as választások előtt. Ezt nem maguktól árulták el, perelni kellett.

Múlt hét pénteken az MVM kirakott az oldalára 15 videót, amelyekben az 5 hónappal ezelőtt bevezetett változásokat magyarázzák el. Akik ezekből a videókból sem értik meg, hogy miért annyi a számlájuk, amennyi, azoknak ezután is marad a telefonálás vagy a sorban állás, ami akár órákig is tarthat.

#Házon kívül#Videó#Belföld#mvm#áram#gáz#számla#szolgáltatás#ügyfélszolgálat#káosz#reklamáció#ma