Gazdaság

Lázár János közlekedési akciótervet hirdetett, és leváltotta a MÁV vezetését

rtl.hurtl.hu

2024. augusztus 16. 14:51

Ötpontos akciótervet hirdetett Lázár János, aki 30 évre szóló hitelből fejlesztené a vasutat, a közlekedést pedig alapjoggá tenné.

„A magyar kormány ötpontos közlekedési akciótervet hirdet a mai nappal” – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken a tárca sajtótájékoztatóján, „a közlekedési infón”, Budapesten.

Elmondta, az akcióterv alapján a kormány megváltoztatja, megreformálja és átalakítja a magyar közlekedés rendszerét a szolgálatatások színvonalának növelése, az elégedettség erősödése érdekében. Az ötpontos akcióterv része 

  • az „utasok jogait” garantáló közlekedési alkotmány, 
  • a vasútépítés, 
  • a járműbeszerzés, 
  • az utaskomfort fokozása, 
  • a MÁV Zrt. új vállalattá szervezése.

Az átszervezés részeként a MÁV Zrt. élére Pafféri Zoltán helyére Hegyi Zsoltot, a MÁV-Start jelenlegi szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettesét nevezik ki szeptember 1-jétől. Steininger Zsolt, humánerőforrásért felelős vezérigazgató-helyettest Dányi Gábor korábbi helyettes államtitkár váltja.

A hvg.hu tudósítása szerint Lázár János azt mondta, az elképzeléseket Orbán Viktor miniszerelnök, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter is támogatja.

A tervek szerint állampolgári alapjognak nyilvánítanák a közlekedést. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az állandó lakhellyel rendelkező állampolgárok számára az utazást a lakóhelyük és a járásközpont között a magyar állam köteles naponta háromszor, átszállás nélkül biztosítani. A járásközpontból a megyeszékhelyre pedig minimum naponta kétszer, átszállás nélkül kell utazást biztosítani. 

A vasútfejlesztést az Európai Beruházási Bank 30 évre szóló egymilliárd eurós hiteléből fizetnék, amit a kormány kiegészít egymilliárd euróval. Az 500 kilométeres pálya megépítésére 4 év állna rendelkezésre. Lázár szerint szükség van a megfelelő utastájékoztatás biztosítására és az üzemeltetés fejlesztésére, ez utóbbiak sorából a légkondicionálást emelte ki, de oda sorolta többek között a Déli pályaudvar felújítását is, amit elmondása szerint nem közpénzből, hanem ingatlanbefektetésekből finanszíroznának.  

A spanyol Talgo vasúti szerelvény- és vonatgyártó megszerzéséről nem mondott le a kormány, Lázár szerint a tárgyalások továbbra is folynak. Márciusban a spanyol kormány igyekezett megakadályozni, hogy a deal létrejöjjön, lapértesülések a rézben állami magyar cég szoros orosz kapcsolatai aggasztották a spanyolokat. Erről a Híradó számolt be:


Nyitókép: Máthé Zoltán/MTI

#Gazdaság#lázár jános#máv#közlekedés#volánbusz

Címlapról ajánljuk