Gazdaság

„Az első időszakban érkezni fognak kínai munkavállalók is” – interjú Botka Lászlóval az új kínai autóipari beruházásról

rtl.hurtl.hu

2023. december 22. 12:26

„Teljes politikai konszenzus van Szegeden” – erről beszélt az RTL Híradónak adott interjújában Botka László, a város ellenzéki polgármestere. Mindez azt jelenti, hogy a kormányoldal és a kormánykritikus erők is egyetértettek abban, hogy a BYD nevű kínai autóipari vállalat Szegeden építse fel új gyárát, az ehhez szükséges döntéseket egyhangúlag hozták meg eddig. Bár a BYD a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, Botka László szerint Szegeden nem lesz akkumulátorgyár és „vegyipar”. A kormánnyal végig közösen dolgoztak a sikerért, a városvezető azt az egyet sajnálja, hogy ez különlegesnek számít.

Az rtl.hu is beszámolt róla, hogy Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD, ami a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz. A döntést Szijjártó Péter jelentette be, az eseményen Szeged ellenzéki polgármestere is ott volt, aki a sajtótájékoztató után az RTL Híradónak adott interjút.

Botka László azt mondta, óriási öröm, hogy hivatalossá vált a BYD érkezése.

A teljes gyártási kapacitás ide fog jönni, tehát ez azt jelenti, hogy nem összeszerelő üzem fog Szegeden épülni, hanem itt fogják gyártani a legmodernebb elektromos autókat

– tette hozzá a városvezető.

Botka László elárulta, hogy a BYD először az év elején jelent meg Szegeden, akkor más magyarországi és európai helyszíneket is megtekintettek. 

Áprilisra derült ki, hogy ha Magyarország lesz a befutó, akkor Szegeden épül meg a gyár. 

Az ellenzéki polgármester elárulta, mi kellett ahhoz, hogy végül ők nyerjenek. Egyrészt a 300 hektáros ipari terület, ahol majd az egység megépül, két autópálya (M5-ös és M43-as) összeköttetésében áll, másrészt magas a szakképzés minősége, harmadrészt pedig ott a Szegedi Tudományegyetem. Ez utóbbi kapcsán Botka László megjegyezte, hogy sok nem szegedi tanul a városban, akik szívesen maradnának, ha lenne munkalehetőség. Abban bízik, hogy most lesz, még ha az első időszakban érkeznek is munkások.

Egészen biztos, főleg az első időszakban érkezni fognak kínai munkavállalók is, elsősorban azért, hogy betanítsák a magyarokat

– mondta Botka.

Szegeden nem lesz akkugyár, de máshol?

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalára töltötte fel a beruházást bejelentő sajtótájékoztatóját. Ezen elmondta, hogy az elektromos autógyártás dönti majd el, hogy „a világ országai közül ki kerül majd az új világgazdasági korszak nyertesei, illetve vesztesei közé.”

A világ legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó vállalata jelenleg egy kínai vállalat, a BYD

– mondta Szijjártó Péter, aki hozzátette: a cég autóival már megismerkedhettek a magyarok. A teljes sajtótájékoztatót az alábbi videóban nézheti meg.


Azt Szijjártó Péter és Botka László is hangsúlyozta, hogy nem lesz Szegeden akkumulátorgyártás. „Semmiféle akkumulátorgyártás, semmiféle vegyipar nem lesz Szegeden” – közölte az ellenzéki politikus.

Az rtl.hu korábban arról számolt be, hogy Szeged közelében, Kisteleken a képviselők sürgősséggel szavaztak meg év elején egy olyan előterjesztést, ami egy közelebbről meg nem nevezett „gigaberuházáshoz” biztosított területet egy olyan gyárhoz, aminek magas a víz és energiaigénye. Egy akkumulátorgyár éppen ilyen. Az ügyet firtató kérdésre Botka László elárulta:

A beruházásnak a részletkérdéseiről néhány héten belül, januárban a BYD fog nyilatkozni.

Majd ismét megerősítette: Szegeden nem lesz akkumulátorgyár.

A cikk tetején található videóra kattintva a teljes interjút megnézheti. Ebből kiderül:

  • hogyan viszonyul a szegedi közgyűlés az új gyárhoz,
  • mi lesz azokkal, akik nem hajlandóak eladni a földjeiket a BYD autógyárához,
  • mikor kezdődhet a projekt,
  • kik fognak az új gyárban dolgozni,
  • milyen volt a kormánnyal az együttműködés a tárgyalások alatt,

és mit tart Botka László problémásnak ebben az együttműködésben.

Nyitókép: RTL Híradó

#Gazdaság#szeged#byd#botka lászló#szijjártó péter#elektromos autó#kína#akkugyár#Videó#ma