Gazdaság

Ma 165-ször kerül többe egy kiló pirospaprika, mint 1995-ben

rtl.hurtl.hu

2023. december 20. 12:13

Brutális inflációról árulkodnak a Központi Statisztikai Hivatal három évtizedre visszanyúló adatai. A piros paprika a rekorder, de vajon kitalálják-e, melyik két termék tartozik még a drágulási bajnokok közé?

Az elmúlt 28 évben a fűszerpaprika drágult a legtöbbet, a porszívó a legkevesebbet, derül ki a Hiflylabs elemzéséből, amely a KSH által közétett nyers átlagáradatokon alapul.

A legnagyobb magyar tulajdonú adattanácsadó cég elemzése szerint a drágulás mértéke eltérő dinamikát mutat a különböző termékcsoportok esetén. A legnagyobb ütemben, 15-szörös szorzóval a szolgáltatások ára nőtt az elmúlt szűk három évtizedben, míg a legkevésbé a ruházkodási cikkek ára változott, ez utóbbinál átlagosan 4,6-szeres a szorzó. A vizsgált termékekért és szolgáltatásokért ma átlagosan közel tízszer annyit kell fizetni, mint 1995-ben.

Ma 165-ször került többe egy zacskó pirospaprika mint 1995-ben
1995 óta a legtöbbet dráguló termékek és szolgáltatások

Ami a rekordokat illeti, a vizsgált termékek közül a legnagyobb mértékben a csemege fűszerpaprika ára változott: 

  • 1995-ben 51 forintba került 1 kilogramm csemege fűszerpaprika, ma ugyanezért a mennyiségért átlagosan 8430 forintot kell fizetnünk, ami 165-szörös áremelkedést jelent.
  • A második helyen az állatkerti belépő áll közel 64-szeres szorzóval: 1995-ben 50 forint volt egy állatkerti belépő a gyerekek számára, ma 3200 forintba kerül. 
  • A harmadik a diszperziós beltéri falfesték 35-szörös szorzóval.

Egy presszókávéért 28 évvel ezelőtt átlagosan közel 40 forintot kellett fizetni a vendéglátóhelyeken, 2023 novemberében már több mint 500 forintot. Egy férfi hajvágás szűk három évtizeddel ezelőtt 176 forintba került, ma átlagosan 3320 forintot kérnek el érte.

A legnagyobb áremelkedés a szolgáltatások esetében tapasztalható, míg a legkisebb a ruházati termékek kategóriánál: előbbinél 15-szörös, utóbbinál 4,6-szeres a drágulás átlagos mértéke, ami valószínűleg nagyrészt az olcsó áruimportnak és a „fast fashion” jelenségnek köszönhető.

Az élelmiszerek, szeszes italok és dohányáruk kategóriába tartozó termékek ára átlag közelében (10,1-es szorzó), a háztartási energia és egyéb cikkek kategóriába tartozó tételek ára átlag alatt (9,1-es szorzó), míg a tartós fogyasztási cikkek ára mélyen átlag alatt (4,8) emelkedett.

  • A skála másik végén egy tartós termék, egy belépő szintű porszívó található (650-900W, porzsák nélkül), amiért 1995-ben átlagban 16 640 forintot kellett fizetni, míg mostani ára 35 190 Ft (októberi adat), vagyis itt csak alig több mint kétszeres áremelkedésről lehet beszélni. 
  • A következő tétel ebben a sorban a szénszavas ásványvíz (1,5l), amelynek 2,4-szeres a szorzója. 
  • A továbbiakban szoros a mezőny, hiszen egyaránt 2,6-szoros szorzója van az olajtöltésű villamos radiátornak, az analóg női kvarcórának vagy a női átmeneti kabátnak.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti adatok nem tükrözik a termékek minőségében bekövetkező változásokat. Az állatkerti belépő esetében például ma már sokkal magasabb szolgáltatási színvonalról beszélhetünk, vagyis többet kapunk a pénzünkért, mint a 90-es évek közepén.

A Hiflylabs elemzése szerint összességében elmondható, hogy ezekért a termékekért és szolgáltatásokért ma – a legfrissebb, 2023. novemberi adatokat figyelembe véve – átlagosan közel tízszer annyit kell fizetni, mint 1995-ben. A drágulás mértéke és üteme termékenként és termékcsoportonként is eltérő dinamikát mutat.

Ma 165-ször került többe egy zacskó pirospaprika mint 1995-ben

Érdekes és az aktuális az összevetés, ha azt vizsgáljuk meg, mennyivel drágultak az egyes termékek vagy szolgáltatások a 2022, novemberi árukhoz képest. Ebben a tekintetben a kristálycukor van a lista élén közel 65 százalékos áremelkedéssel. A második helyen a teljesárú buszmenetjegy szerepel közel 35 százalékos, a harmadikon pedig a rekorder csemege fűszerpaprika mintegy 32 százalékos emelkedéssel.

Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

#Gazdaság#infláció#árdrágulás#ksh#statisztika#központi statisztikai hivatal