Gazdaság

A magyarok 37 százaléka mindenen spórol, de ezeken a termékeken nem

rtl.hurtl.hu

2023. november 2. 8:13

Továbbra is a magyarok reagálnak a legérzékenyebben a gazdasági helyzet romlására a régiós országok közül.

Továbbra is a magyarok reagálnak a legérzékenyebben a gazdasági helyzet romlására a régiós országok közül, számolt be a Pénzcentrum egy Lengyelországra, Szlovákiára, Csehországra és Magyarországra kiterjedő, negyedévente ismétlődő kutatás eredményéról. A felmérésben arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. 

A felmérés előző időszakában, 2023 tavaszán 41 százalék mondta azt, hogy minden fogyasztási kategóriában szükségét érzi a költések visszafogásának, a friss adatok szerint a magyarok 37 százaléka mondja, hogy mindenen spórol, amin csak teheti. E tekintetben még mindig az első helyen állunk a régióban, ahol –  Lengyelország kivételével –  a régió országaiban ettől a negyedévtől már jelentős javulás tapasztalható. A háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában a megkérdezettek 22 százaléka spórolt. 

A válságnak ellenálló termékek

A kutatás szerint a nők 42 százaléka, míg a férfiak 31 százaléka fogta vissza vásárlási kedvét Magyarországon. A kereskedelmi szereplők folyamatosan vizsgálják azokat a kategóriákat, amelyek ellenállóbbak a gazdasági válságok hatásaival szemben. 

A Publicis Groupe kutatása szerint két általános kategóriában is észlelhető jelentős visszarendeződés a költekezésben a korábbi –  a költekezési pesszimizmus csúcsát jelentő –  negyedévhez képest. A csökkenés mértéke az alkoholnál 29 százalékról 22 százalékra, a divatcikknél pedig 20 százalékról 15 százalékra változott. Az alkohol kategória különösen kiemelkedő, mivel a magyarok nem terveznek lemondani róla a jövőben sem: 30 százalékról 19 százalékra csökkent azok száma, akik biztosan tervezik az alkoholra fordított kiadások csökkentését vagy alacsonyan tartását.  A tendencia hasonló az alapvető élelmiszereknél is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.

Akármilyen nehéz is a helyzet, a magyarok kevésbé spórolnak, ha a kedvenceikről van szó: 

csupán a megkérdezettek 14 százaléka mondta, hogy kevesebbet tervez költeni állateledelre. 

Különösen nagy a kontraszt a bébiételek kategóriájával összemérve, hiszen az itt jelzett 21 százalék azt is jelenti, hogy másfélszer olyan magas azoknak az aránya, akik a bébiételeken próbálják megfogni a költségeket, mint azoké, akik házi kedvenceik etetésén.

Desszert tejtermékek, például a túró rudi áfája is csökkenhet januártól a kormány jövő évi adócsomagja alapján amelyet csütörtökön este nyújtottak be az Országgyűlésnek. Erről többet is megtudhat az RTL Híradó riportjából:


Nyitókép: Getty Images

#Gazdaság#spórolás#költekezés#infláció#anyagi helyzet#drágulás#szegénység