Gazdaság

22-23 százalékkal nőttek a közúti fuvarozói költségek az első félévben

rtl.hurtl.hu

2022. szeptember 12. 13:05

Az üzemanyag 14 százalékot, a gépkocsivezetők bére 5 százalékot, a tranzitdíj 3 százalékot tett ki.

A magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) 2022 első félévében mintegy 22-23 százalékos növekedést mutat az előző év egészéhez képest, ebből az első félévben a fuvarozók 13-15 százalékot tudtak érvényesíteni áraikban – mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) logisztikai szakosztályának elnöke hétfőn a közgazdasági társaság online szakmai rendezvényén az MTI beszámolója szerint. 

A Közúti Fuvarozási Árindex a közúti fuvarozást érintő árhatásokat mutatja a 20 legnagyobb magyar fuvarozó több ezer kamionjának adatai alapján.

Lajkó Ferenc, aki a negyedévben készülő indexet kidolgozó DigiLog Consulting ügyvezetője is rámutatott arra, hogy a jogos és a fuvarozási árban érvényesített költség közötti 8-9 százalék különbözet 

olyan probléma, amely hatással lehet az ellátási láncra.

A logisztikai iparági szakember ismertette, hogy az első félévben mért költségnövekedésben az üzemanyag 14 százalékot, a gépkocsivezetők bére 5 százalékot, a tranzitdíj 3 százalékot tett ki, de befolyásolta még a költségeket az infláció és az alapkamat alakulása is.

A magyar közúti árufuvarozás jelentőségét bemutatva Lajkó Ferenc elmondta, a hazai áruszállítás 70 százalékát adják, Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezret tesz ki, a magyar foglalkoztattak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.

Nyitókép: Nemes János / MTI

#Gazdaság#infláció#fuvarozó#áruszállítás#logisztika