Gazdaság

Kína kérésére titkosították a Budapest-Belgrád vasútvonal hitelszerződését

rtl.hurtl.hu

2022. szeptember 5. 10:04

A külügy először kikérte magának, hogy csak a kínaiak kérésére titkosította volna a szerződést, de harmadfokon már az maradt az egyetlen érve, hogy a kínaiak véleményét muszáj figyelembe vennie.

Szél Bernadett volt független képviselő két évig pereskedett, hogy nyilvánosságra hozhassa a Budapest–Belgrád vasút építésére felvett óriási hitelcsomag szerződését. Első fokon vesztett, másodfokon nyert, majd harmadfokon ismét elvesztette a pert a külügyminisztériummal szemben – derült ki a 444.hu cikkéből. 

A lap szerint a külügy először kikérte magának, hogy csak a kínaiak kérésére titkosította volna a szerződést, de harmadfokon már az maradt az egyetlen érve, hogy a kínaiak véleményét muszáj figyelembe vennie.

Magyarország külpolitikai érdeke egyértelműen fellelhető abban, hogy amennyiben a kínai fél azt kéri, úgy Magyarország nem hozza nyilvánosságra a szerződést, 

az ellenkező eset nyilvánvalóan a felek közötti bizalomvesztéshez, továbbá az államok közötti kapcsolat megromlásához vezethet”

– írta a Kúriának a tárca. Szél Bernadett szerint ugyanakkor abszurd, hogy a Kúria szerint egy kínai-magyar szerződésben foglalt paragrafus erősebb az Alaptörvénynél és az információszabadságról szóló törvénynél. 

A 2020 áprilisában aláírt szerződés több mint 700 milliárd forintosra becsült költségének 85 százalékát egy kínai állami bank adja majd. A munkát Mészáros Lőrinc egyik érdekeltsége végezheti majd el, két kínai vállalattal közösen. 

Nyitókép: Vasúti sínek a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről tartott sajtótájékoztató helyszínén, a Kiskőrös vasútállomás közelében lévő rakodóterületen 2022. augusztus 26-án. A több mint kétmilliárd dollár értékű, 2025-re elkészülő beruházás jelenlegi szakaszában nagy teljesítményű speciális gépekkel dolgoznak a pálya kialakításán – Fotó: Szigetváry Zsolt/MTI

#Gazdaság#budapest-belgrád vasútvonal#hitelszerződés#kína#külgazdasági és külügyminisztérium