Az étolaj az új vécépapír – üres polcok borzolják a kedélyeket Németországban
2022. március 25. 16:36
Németországban már hiány van étolajból, az ok azonban csak részben a háború. Arról kérdeztük meg a legnagyobb láncokat, hogy Magyarországon is tapasztalható-e áruhiány.
Németországban egyre gyakrabban szembesülnek azzal a vásárlók, hogy az étolaj helyén csak üres polcok fogadják őket. Különösen igaz ez az olcsóbb, úgynevezett sajátmárkás termékekre. Arra voltunk kíváncsiak, hogy Magyarországon is tapasztalhatók-e hasonlók.
Németországban ugyanis az üresen kongó polcokról készült, a közösségi médiában keringő képek beszédesek, azonban ennél is egyértelműbben fogalmazott néhány napja a német Tagesschau megkeresésére az Olajosmag-feldolgozó Ipartestület szóvivője, aki szerint „jelenleg kevés a napraforgóolaj", már a raktárakban megmaradt készleteket értékesítik, ezek pedig hamarosan elfogynak. A testület szóvivője egyenesen arra figyelmeztetett, hogy „a napraforgóolaj csak néhány hétig tart ki”. Fogyóban vannak más olajfélék is, mivel a vásárlók a napraforgóétolaj helyett, illetve mellett ezeket is felvásárolják.
A világ napraforgóolaj-exportjának bő háromnegyedét Ukrajna és Oroszország adja, ebből a háborútól sújtott Ukrajna az összes export felét biztosítja. Németország napraforgóolaj-szükségletének 94 százalékát importból fedezi. Detlef Volz, az Ölmühle C. Thywissen ügyvezető igazgatója szerint a következő, szeptemberi betakarításig 2,5 millió tonna nyers napraforgóolajat vártak Ukrajnából, ahonnan jelenleg érthető módon nem indítanak több hajót. Ennél is nagyobb probléma, hogy a napraforgót áprilisban kellene elvetni, de egyelőre senki sem tudja, hogy lesz-e erre lehetőség, illetve megművelhetők lesznek-e addigra a táblák Ukrajnában.
Az üres polcokat azonban egyelőre nem a háború, hanem a pánikvásárlás okozza. Ez az oka annak, hogy egyes szupermarketek és diszkontok már vásárlási korlátot vezettek be: néhány németországi Penny üzletben vásárlásonként csak egy üveg olajat lehet venni, a Rewe pedig a napraforgó-, a repce- és sütőolaj vásárlását is korlátozta. Az Aldi-Süd négy üveg olajnál húzta meg a határt. Az Olajosmag-feldolgozó Ipartestület azonban óva int a rémhírterjesztéstől, mivel helyettesítő termékként a repceolaj és más típusú olajok is stabilan elérhetők, a készletek nem szűkösek.
Ahogyan a csipszek miatt sem kell aggódni, ezek készítéséhez ugyanis jellemzően nem napraforgóolajat használnak.
Magyarországon nincsenek készletgondok, de az ár jelentősen megugorhat
Kérdésünkre az ALDI Magyarország közölte: az árstop és az orosz-ukrán konfliktus hatására megnőtt egyes cikkek – így az étolaj – iránti kereslet, de felhalmozó vásárlásokat nagyobb számban egyelőre nem tapasztalnak. Szoros kapcsolatban állnak beszállítóikkal és közösen dolgoznak azon, hogy a vásárlók által keresett termékek az üzletek polcain rendelkezésre álljanak.
A beszállítók komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy biztosítani tudják az ALDI polcain az étolaj jelenlétét
– írták megkeresésünkre. Hozzátették: vásárlóik a kialakult helyzettől függetlenül a cég sok éve érvényben lévő szabályozása értelmében háztartási mennyiséget vásárolhatnak minden termékből, erre az üzletben kihelyezett plakátokkal is felhívják a figyelmet.
A Penny is állja a sarat. Mint az rtl.hu-nak megírták: mivel termékeik kétharmada hazai beszállítóktól érkezik, az egyes nemzetközi piacokon tapasztalható fennakadások egyelőre kevésbé érintik őket. Előfordulhat átmeneti készlethiány néhány cikk esetében, de nem hosszabb és tartósabb, mint korábban bármikor, tették hozzá. Kiemelték, ha az étolaj vagy más termék beszerzése problémába ütközne, mindent meg fognak tenni, hogy megfelelő módon helyettesítsék azokat.
Ezzel együtt arra is szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, hogy a felesleges élelmiszer-pazarlást elkerülendő csak annyi tartós élelmiszert vásároljanak, amennyit belátható időn belül valóban el is fogyasztanak
– fogalmazott a Penny.
A TESCO áruházak sem szenvednek olajhiányban, kérdésünkre közölték: a készletek megfelelő szintűek az áruházakban, ellátási láncuk el tudja látni vásárlóikat azokkal a termékekkel, amikre szükségük van.
Bár áru van, az árak jelentősen változhatnak úgy is, hogy Magyarország maga is exportőr. Ugyanis ha valamiből kevés van a piacon, annak az ára megnő. A napraforgóolaj egyike annak a hat terméknek, amelyre a kormány árstopot vezetett be január 12-én. Braunmüller Lajos, a Portfolio Csoport szerkesztője a Fókusznak arról beszélt:
ha májusban vége lesz az árbefagyasztásnak, a magyar boltokban akár 1000 forintot is elkérhetnek egy liter étolajért.
Nyitókép: Frechrotz / Twitter