„Soha nem voltam a tötyögős fajta” – Szűcs Lajosné Marika néni 82 évesen is vezetni tanít
2024. július 7. 8:58
Szűcs Lajosné, vagy ahogy a legtöbben hívják, Marika néni 2007-ben nulla kilométeresen vette autóját, novemberben pedig már átlépte vele a bűvös egymillió kilométert. Marika néninek már több évtizedes tapasztalata van. A 82 éves oktató pályafutását 1986-ban kezdte, alapított egy saját iskolát is, ahol több ezer diákkal szerettette meg a vezetést. Azt mondta, soha nem szeretne nyugdíjas lenni, addig dolgozna, ameddig csak tud. Sosem volt az a tötyögős fajta, de szerinte az udvariasság és a jómodor nem szégyen vezetés közben.
„Nem szeretnék soha nyugdíjas lenni. Én mindig dolgozni szeretnék, ameddig ennek értelme van, és ameddig ez tartalmasan tehető” – mondta a Fókusznak Szűcs Lajosné, azaz Marika néni. Úgy tartja, változatos a szakmája, sok emberrel dolgozik, és mindig újabb körülményekhez, emberekhez kell alkalmazkodnia.
Marika néninek több évtizedes tapasztalata van. A 82 éves oktató pályafutását 1986-ban kezdte, alapított egy saját iskolát is, ahol több ezer diákkal szerettette meg a vezetést. Azt mondta, a szeretet motiválja az oktatást, amit ő szeret, azt megosztja másokkal is. Az ideje nagy részét a tanpályán vagy az autójában tölti. A vezetés számára a legnagyobb szabadság. „A családom tudomásul vette, hogy ez a szenvedélyem” – tette hozzá.
Az udvariasság, a jómodor nem szégyen a vezetésben
Marika néni ugyan 82 éves elmúlt már, de fitten tartja magát fizikailag és szellemileg is. Bár tisztában van azzal, hogy az idősebb korosztály mentális képességei mások lehetnek, továbbra is aktívan vezet.
Soha nem voltam a tötyögős fajta, én nagyon dinamikusan szerettem és szeretek is vezetni, de úgy gondolom, hogy ez a dinamizmus kell hogy átmenjen a tanulóba is, hiszen nem lesz képes másként megélni az utakon. Ugyanakkor mindig azt mondom, hogy az udvariasság, a jómodor nem szégyen
– tette hozzá.
Azt mondta, arra kérte családtagjait, hogy figyelmeztessék, ha képességei csökkennek, és ő megígéri, hogy hallgatni fog rájuk és visszavonul. Bár úgy tűnik, ez még nem mostanában lesz.
Ameddig erőm van, addig biztos, de ameddig mozogni tudok és ameddig tiszta vagyok agyilag annyira, hogy ezt tovább tudom adni, ami bennem van, és még a szakmaiságnak sem fogok ártani, addig mindenképpen szeretném csinálni
– árulta el Marika néni.
A 82 éves autósoktatót elkísértük az érdi oktatópályára is, ahol felkészítő foglalkozásokat tart kezdő motorosoknak. Még a Fókusz riporterének is megpróbálta átadni az alapokat, a cikkünk elején kattintható riportban megmutatjuk azt is, ez hogy sikerült.
Veszélyt jelentenek az idős sofőrök a forgalomban?
Korábban az RTL több riportban is foglalkozott azzal, vajon veszélyt jelentenek-e az idősebb sofőrök a forgalomban. A rövid válasz, hogy természetesen nem. Csörgő László vezetéstechnikai szakértő korábban a Fókusznak arról beszélt, hogy szerinte a kérdés túlmutat a sofőr korán: „Szerintem nem igazán korhatárhoz van kötve, hogy ki képes biztonságosan és megfelelően közlekedni az utakon. Nagyon sokszor tapasztaljuk, hogy középkorúak, fiatalok egyszerűen pszichikailag nem képesek arra, hogy feldolgozzák azt a környezetet, amiben vezetnek. Vannak, akik képesek vezetni közúton, és elfogadni ezt a társasjátékot, és vannak, akik nem, és ez nem korhatárhoz kötött” – fogalmazott.
Csörgő László vezetéstechnikai szakértő hozzátette: A közúti balesetek nagy részét a fiatalok okozzák. A 18-21 éves korosztály az, aki kicsit néha többet képzel magáról, mint ami valóban benne van. Az idősebbek már megfontoltabbak, tapasztaltabbak, tehát valószínűleg náluk a közlekedési balesetek száma kicsit csökken. Viszont az a nagy baj, hogy ha már van baleset, akkor súlyosabb, hiszen nagyobb hibát vétenek.
Nyitókép: RTL Fókusz