Fókusz

A két gyerekkel, nagyszülőkkel nyaraló család véletlenül vette észre, hogy törölték a hazafelé tartó gépüket

Török ÁdámTörök Ádám

2022. július 7. 21:34

Káosz a reptereken: több napra külföldön hagyott magyar családok, több utas, mint ülés és járattörlések az utolsó pillanatban. Naponta történik már hasonló eset. Az elmúlt héten összesen 60 Budapestre érkező vagy onnan induló járatot töröltek.

Káosz. Ezzel a szóval lehetne legjobban jellemezni a nyugat-európai repülőtereken kialakult helyzetet. Az elmúlt héten 60 olyan járatot töröltek, amely Budapestre érkezett, vagy onnan indult volna, ez azt jelenti, hogy szinte minden tizedik repülőt érintett a probléma.

Adrienn és férje egy éve tervezte a családi nyaralást a nagyszülőkkel és két gyerekükkel. A zakynthosi üdülés mégis majdnem rémálommá vált a harmadik napon, amikor véletlenül szembesültek azzal, hogy azon napon, amikorra jegyet váltottak, nem is indul majd Budapestre repülő.

Véletlenül vették észre, hogy három nappal később indul haza a repülőgépük – 4 felnőttnek és 2 gyereknek kellett azonnal szállást találniuk
Széphelyi-Szirmai Adrienn

Nyilván az első gondolatunk az volt, hogy ilyen nincs. Én még nem hallottam olyan esetről, hogy kifizetsz egy repülőjegyet, de nem is megy aznap gép.


A jegyüket még év elején vették meg, de semmilyen értesítést nem kaptak azzal kapcsolatban, hogy törölték járatukat: abban a hiszemben indultak útnak, hogy a tervek szerint érkeznek majd haza. Ehhez képest a telefonos alkalmazásban azzal szembesültek, hogy 3 éjszakával később indul a járatuk, a rendszer automatikusan átfoglalta a jegyüket. Adriennéknek meg kellett oldaniuk 3 napi szállást és étkezést az egész családnak. A jegyközvetítő céggel felvették a kapcsolatot, de semmiben nem tudtak segíteni nekik. Hosszas szervezés után találtak maguknak szállást, de mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk: a 4 felnőtt és 2 gyerek költségei 3 nap alatt 1000 eurót tettek ki.

Sok légitársaság üzleti modelljében nincsen benne az a gyakorlat, hogy a bajbajutott utasaiknak segítséget nyújtsanak, az meg pláne nincs, hogy azt empatikus módon tegyék.

– mondja Varga Gábor, az Egek Ura blog alapítója.

Véletlenül vették észre, hogy három nappal később indul haza a repülőgépük – 4 felnőttnek és 2 gyereknek kellett azonnal szállást találniuk
Varga Gábor, az Egek Ura blog alapítója


Nem egyedüli eset

Néhány napja egy másik diszkont légitársaság is kellemetlen meglepetést okozott a Mallorcára utazó magyar és külföldi utasoknak. Csak a gépen derült ki, hogy eggyel több utasnak van jegye, mint ahány ülés van. A légiutas-kísérők nem túlfoglalásra, hanem biztonsági okokra hivatkoztak, azt mondták az utasoknak, hogy a társaság egyik munkatársának fenn kell tartaniuk az egyik helyet, amit korábban eladtak már.

A gépen volt Knoll Dávid, aki szerint a légiutas-kísérők azt mondták, nem működik egy szenzor és azzal kezdtek el viccelődni, hogyha kinyílna a vészkijárati ajtó a gépen, azt az említett kollégájuk fogja tartani.

Véletlenül vették észre, hogy három nappal később indul haza a repülőgépük – 4 felnőttnek és 2 gyereknek kellett azonnal szállást találniuk
Knoll Dávid


Varga Gábor szerint az érvelés gyenge lábakon állt. Ezzel együtt abszurd az a helyzet, hogy a problémával csak a gépen szembesültek az utasok.

Valószínűbbnek gondolom, hogy a légitársaságnak elemi érdeke fűződött ahhoz, hogy elvigyen egy alkalmazottat, mondjuk átmozgasson egy másik bázisra 

– mondta Varga Gábor.

Egyértelmű volt, hogy az ülés nélkül maradt utas nem utazhat el Mallorcára, le kell szállnia a gépről. Azt ajánlották neki, hogy még aznap egy másik géppel elmehet és 250 euróval kárpótolják, ő viszont nem akart elfogadni. Ekkor a munkatársak szürreális megoldással rukkoltak elő: véletlenszerűen fogják kiválasztják azt az utast, akit nem visznek el. Majd az jutott eszükbe, hogy az utoljára becsekkolót hagyják ott.

Végül egy egyedül utazó magyar férfi vállalta a kellemetlenséget, így elindulhatott a gép – igaz, jókora késéssel. Ez persze azt jelentette, hogy aznap minden érintett járat késni fog, dominószerűen dőlt össze a menetrend.

Varga Gábor elmagyarázta, hogyha egy gép a reggeli visszaúton összeszed egy egyórás késést, akkor azt a késést az összes többi aznapi járatnál maga előtt fogja tolni. Ezért lehetséges az, hogy a késő esti járatok általában többet késnek, mint a reggeli járatok. Nem véletlenül mondják a szakértők, hogy inkább reggeli géppel utazzon, aki megteheti.

Az idén nyáron utazni vágyók szorongva figyelik a járatinformációkat, a késések, törlések nem csak a fapados társaságokat érintik. A szezon végéig érdemi javulás nem várható. A problémákat elsősorban a munkaerőhiány okozza a reptereken, a társaságok folyamatosan próbálnak új munkatársakat toborozni. A szakértő szerint ennek a hatása érezhető lesz őszre, de addig a Budapest Airport szerint heti 10-15 járattörlése lehet számítani.

A fenti esetekhez hasonló szinte naponta történik Európa repülőterein. Néhány napja számoltunk be egy Frankfurtból Budapestre utazó – illetve leginkább eljutni próbáló – férfi kálváriájáról: A reptéri káoszban egyszer csak megjelent a kapitány, és közölte: ilyet még nem látott, aki teheti, ne repüljön a nyáron

#Fókusz#repülés#probléma#járat#késés#utasok#járattörlés#ma

Címlapról ajánljuk