2024. június 20. 17:57
Tizenkét uniós tagállamban készítettek felmérést arról, hogyan viszonyulnak az emberek az elektromos autókhoz. Magyarországon az egyik legmagasabb azok aránya, akik vennének elektromos autót.
Pozitív az akkumulátoros elektromos autók megítélése az Európai Unióban, az árakkal kapcsolatos aggályok ellenére a nem elektromos autót használók 57 százaléka fontolgatja, hogy elektromos járműre vált – derült ki az Alternatív Üzemanyagok Európai Megfigyelőközpontja (EAFO) által készített, tizenkét uniós tagállamra kiterjedő felmérésből, írja az MTI.
Az Európai Bizottság közleménye szerint a megkérdezettek az éghajlati előnyöket és a költséghatékonyságot emelték ki az akkumulátoros elektromos járművek fő pozitívumaként.
Az ár továbbra is jelentős gátló tényező; a válaszadók csaknem kétharmada szerint jelent problémát. Egyharmaduk azonban így is tervezi, hogy öt éven belül elektromos autót vásárol.
A felmérés szerint – amely Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Szlovénia, Spanyolország és Svédország állampolgárainak véleményét összegezte – Magyarországon az egyik legmagasabb azok aránya, akik rövid, közép- vagy hosszabb távon beruháznának elektromos autóra; arányuk 67 százalék. A magyar válaszadók szerint az akkumulátoros elektromos autók legfontosabb előnyét a vezetési jellemzők jelentik. Például az, hogy az autók csendesek, kényelmesek, majd a használat gazdaságossága, valamint azon egészségügyi előnyök, hogy nincs kipufogógázként kibocsátott szennyező anyag. Legnagyobb hátrányként a magyar válaszadók is az árat jelölték meg.
A brüsszeli közlemény kiemelte, az EU azon kötelezettségvállalása, hogy az európai zöld megállapodásban és a fenntartható és intelligens mobilitási stratégiában foglaltaknak megfelelően 2050-re 90 százalékkal csökkenti a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást, összhangban van a felmérésből kiolvasható elektromosautó-vásárlásra vonatkozó tendenciával, és hangsúlyossá teszi a kibocsátásmentes járművek szerepét. Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló új rendelet (AFIR) az egész EU-ban lendületet ad a felhasználóbarát nyilvános töltőinfrastruktúra kiépítésének – írták.
Nyitókép: MTVA/Bizományosi/Róka Dániel