2023. október 5. 12:47
Az EU-s vállalások teljesülése érdekében nyújtották be a javaslatot, amely pénzelvonással büntetné azokat az iskolákat, ahol átlag alatti arányban tanulnak hátrányos helyzetű gyermekek.
Az iskolai szegregáció ellen nyújtott be törvényjavaslatot Pintér Sándor azért, hogy teljesíthetők legyenek az uniós vállalások, és elháruljon egy akadály a jogállamisági aggályok miatt befagyasztott uniós pénzek felszabadítása elől, derül ki a 24.hu cikkéből.
A „köznevelés területén alkalmazandó diszkriminációellenes intézkedésekről” szóló törvényjavaslat szerint a jövőben ellenőrizni kell, hogy az általános iskolákban a hátrányos helyzetű gyermekek aránya eltér-e jelentősen a települési átlagtól. Amennyiben igen, az általános iskola fenntartója a következő évben csökkentett összegű támogatást kap.
A javaslat értelmében 10 százalékkal csökkentenék azoknak az általános iskoláknak a költségvetési támogatását,
amelyekben a hátrányos helyzetű tanulók aránya több mint 20 százalékkal alacsonyabb, mint a települési átlag.
Ugyanekkora elvonás járna akkor is, ha a hátrányos helyzetű tanulók aránya a törvény hatályba lépését követő második tanévtől 15 százalékkal alacsonyabb a települési átlaghoz képest.
A belügyminiszter szerint a cél az, hogy a hátrányos helyzetű tanulók oktatási eredményei javuljanak. Ha a törvényjavaslat életbe lép, akkor az iskolák fenntartóinak ügyelniük kell a hátrányos helyzetű gyermekek egyenletes eloszlására új iskolák vagy új osztályok létrehozásakor.
Az Európai Parlament szerdai strasbourgi plenáris ülésén olyan állásfoglalást fogadott el, amelyben az EP-képviselők átfogó szakpolitikákat és megfelelő finanszírozást szorgalmaztak a roma gyermekek oktatásban fennálló szegregációjának felszámolására. A kézfeltartással elfogadott politikai állásfoglalásban az EP-képviselők hangsúlyozták: az uniós és a nemzetközi jog azt diktálja, hogy minden gyermeknek, köztük a roma gyermekeknek is egyenlő és ingyenes oktatási lehetőségekhez kell jutnia.
„Az Európai Parlament elítéli a roma gyermekek tartós szegregációját a speciális iskolákban, valamint az általános oktatási rendszerekben” – fogalmaztak az EP-képviselők, majd hozzátették: a szabványosított pszichológiai tesztek nem lehetnek a kirekesztés eszközei.
Ehelyett deszegregációs stratégiákra, befogadó tanulási módszerekre és az iskolai tevékenységekhez való teljes körű hozzáférés garanciáira van szükség. A diszkrimináció elleni küzdelem rendszerszintű elmulasztásával a brüsszeli testületnek éves jogállamisági jelentésében kell foglalkoznia, a vonatkozó bírósági ítéletek végrehajtásának elmulasztásának pedig életbe kell léptetnie a jogállamisági feltételességi mechanizmust, olvasható az EP állásfoglalásában.
Nyitókép: Pintér Sándor az EU-tagországok bel- és igazságügyi minisztereinek kétnapos, informális találkozóján Prágában 2022. július 11-én – Fotó: MTI/EPA/Martin Divisek