Ezt kell csinálni, ha a repülőgép turbulenciába kerül
2024. május 27. 17:22
Az utóbbi időben több olyan esetről is beszámoltunk, amikor a turbulencia komoly sérülésekkel járt. Az rtl.hu egy légiforgalmi irányítót és egy volt légiutas-kísérőt kérdezett arról, hogyan néz ki egy turbulencia kezelése a levegőben, és hogyan lehet elkerülni az esetleges sérüléseket.
Mindegyik turbulencia lehet veszélyes. Van olyan, ami az előrejelzésekből előre látható, vannak azonban kiszámíthatatlan időjárási körülmények, amik váratlanul dobálhatják a gépet. A turbulencia várható mértékéről a pilóták az utazás megkezdése előtt, az előrejelzésből tájékozódhatnak, utazás közben pedig a légiforgalmi irányítók feladata, hogy értesítsék a veszélyes helyzetekről a gépeket. Ha a helyzet megköveteli, akár az útvonalat is megváltoztathatják.
A turbulencia besorolása az intenzitásától függ: lehet enyhe, mérsékelt, súlyos és extrém, attól függően, mennyire erősek a légmozgások, illetve mennyire tartható kontroll alatt a repülő. Az enyhe turbulencia leginkább arra hasonlít, amikor Budapesten vezet vagy utazik az ember, egy finomabb, de folyamatos rázkódással jár.
A mérsékelt már inkább a vidéki, nagy kátyús utakra emlékeztet, itt már feszültebbek az utasok, esetleg egy-egy kiáltás is elhangozhat, illetve a pilóták már utasíthatják a személyzetet, hogy biztosítsák a csomagokat és keressenek ülőhelyet
– mondta a légiforgalmi irányító.
Súlyos turbulencia esetén már olyan szintű a rázkódás, hogy a pilóták sem látják tisztán a műszereiket, és ilyenkor már könnyen előfordulhat személyi sérülés. Az extrém kategóriába pedig az olyan esetek tartoznak, mint a London-Szingapúr járat, ahol több mint hetven ember sérült meg és halálos áldozat is volt.
A repülők személyzetét minden eshetőségre külön forgatókönyvvel készítik fel, ismerniük kell a megfelelő protokollt, ami alapján az ilyen eseteket kezelik. A turbulencia mértékéhez különböző intézkedések tartoznak. Az első, amivel a leggyakrabban találkozhatnak az utazók, amikor az utasoknak a helyükön maradva be kell kötniük magukat, de a személyzet szabadon mozoghat. Vannak azonban olyan esetek, amikor a pilóták parancsot adnak arra, hogy a személyzet is foglaljon helyet a saját helyén vagy – súlyosabb esetben – bármelyik elérhető ülésen, akár az utasok között is.
Igazán súlyos turbulenciával nem találkoztam, de volt rá példa, hogy azonnal kellett leülnöm és bekötnöm magam, ebben az esetben az utastérben egy középső ülésen, mert nem tudtam már a saját, személyzeti ülésemig eljutni. Ez az állapot néhány percig tartott, utána folytathattuk a munkánkat
– osztotta meg a volt légiutas-kísérő.
A szakértők tanácsai szerint értéktárgyaink és saját épségünk megőrzése érdekében érdemes minden esetben bekötött övvel utazni, így minimalizálva a sérülések lehetőségét, és valóban csak akkor kicsatolni a biztonsági övet, ha mosdóba kell kimennünk. Az értéktárgyakat pedig az ülészsebben, táskában, a fenti csomagtárolóban vagy az ülés alatt tartani, így ha a gép dobálózni kezd, a tulajdonunk nem szóródik szét vagy okoz más utasoknak sérülést.
Légiutas-kísérőnk azt is elárulta, hogy minden légitársaságnál van elsősegély-oktatás, amibe a pánik kezelése is tartozik. Ilyenkor a személyzet a pánikba esett utas mellett guggolva próbál együtt lélegezni vele, kérdéseket tesz fel, hogy elterelje a gondolatait, ezzel kizökkentve a pánikhangulatból. Hiperventilálás esetén, vagyis ha az utas hirtelen kapkodja a levegőt, a filmekből ismert, zacskóba légzés is segít.
Nyitókép: Pexels