51-es körzet, szent helyek: innen még a repülőket is kitiltották
2024. január 24. 15:19
A légi közlekedés, annak ellenére, hogy nem utakon történik, szigorú szabályokhoz kötött, és gyakran előfordul, hogy bizonyos területeket lezárnak. A tiltott repülési zónák különböző okok miatt jöhetnek létre, most összegyűjtjük a leggyakoribba
Háború
A legegyértelműbb ok egy ilyen tiltás bevezetésére a háborús övezetek elkerülése. Jelenleg két olyan nagy konfliktus van, aminek kerülésével számolnia kell a repülőknek. Az izraeli-palesztin konfliktus légtere, illetve az orosz és ukrán légterek is forgalmon kívül vannak – ez alól kivételt képez az a pár repülő, ami orosz városokba repül, a tiltás az átrepülő gépekre vonatkozik.
Emellett a katonai gyakorlatok esetén is előfordul, hogy lezárnak kisebb légtereket, amivel a légi forgalmi irányítóknak kell nap mint nap megküzdenie.
Vallás
Tiltott zónák közé tartoznak a jelentős vallási értékkel bíró helyek. Ilyen például a muszlimok számára kiemelt fontosságú mekkai zarándokhely. Az iszlám vallás nem engedélyezi, hogy nem muszlimok a közelébe menjenek vagy láthassák a Kába-követ, ezt veszik figyelembe a légitársaságok, kikerülve a szent helyet.
Természetvédelem
Bizonyos területeket természetvédelmi okokból kerülnek a repülők, ugyanis az elégetett üzemanyag maradványok, az okozott zaj vagy az esetleges kényszerleszállás komoly károkat okozhat egyes területek ökoszisztémájában.
Sérülékeny épületek
Építészeti értékeink sokszor sérülékenyebbek, mint gondolnánk. Ilyen esetekben vagy limitet állítanak be a gépek számára – így járt a görög Parthenon, ahol a gépeknek 5000 láb felett kell repülniük, – vagy egyáltalán nem haladhatnak el az adott épület felett, erre példa az indiai Tádzs Mahal.
Politika
Gyakran politikai okok is korlátozzák a kereskedelmi járatok mozgásterét. Angliában több hely is no-go zóna lett: a Buckingham-palota, a Windsor-palota, a miniszterelnök Downing streeti háza vagy a parlament. Az Egyesült Államokban ilyen terület Washington D.C. majdnem egésze, az elnöki rezidencia és a rejtélyes 51-es körzet is.
Turisták
Az ilyen no-go zónák a körülöttünk lévő értékeken kívül ránk is vigyáznak. Az ikertornyok 2001-es összedőlése óta a turisták is komolyabb védelmet élveznek, a nagy számban látogatott helyek szintén repülési limiteket kaptak. Disneyland esetében a repülők például nem ereszkedhetnek 3000 láb alá.
A szeptember 11-ei terrortámadás máig meghatározza világtörténelmet. Így emlékeznek vissza azok a magyarok, akik 2001. szeptember 11-én ott voltak New York-ban, amikor becsapódtak a repülőgépek az ikertornyokba és ők mindezt végignézték:
Nyitókép: Pexels